Štvrtok, 29. október, 2020 | Meniny má KláraKrížovkyKrížovky

Dovolenková sezóna končí. Riešia sa reklamácie zájazdov

Cestovné kancelárie dostávajú veľa druhov reklamácií. Neoprávnené sťažnosti sú najmä kvôli prehnaných očakávaniam klientov.

Letná dovolenková sezóna pomaly končí.Letná dovolenková sezóna pomaly končí. (Zdroj: STANO ŠIMO)

NITRA. Po dovolenkách prichádzajú reklamácie. Slovenskí spotrebitelia využívajú svoje práva a sťažujú sa v cestovných kanceláriách i na Slovenskej obchodnej inšpekcii. Dagmar Streitová z cestovnej kancelárie Hydrotour povedala, že počet sťažností klientov závisí od vydarenosti sezóny. Štandardne je percento reklamácií mizivé v porovnaní s počtom predaných zájazdov."Paleta sťažností je rôznorodá. „Najčastejšie sú problémy s meškaním lietadiel, službami, drobnými nedostatkami v ubytovaní, sortimentu stravy. 10 až 20 percent reklamácií bývajú oprávnené," vymenúva Streitová.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa nej vyplývajú neoprávnené reklamácie z prehnaných očakávaní klientov."Žiaľ musím konštatovať, že slovenskí klienti sa stále viac tasajú do pozície profesionálnych znalcov kategorizácie zariadení. Mávajú nároky, ktoré nekorešpondujú s realitou. Často nejdú na dovolenku relaxovať. Nevedia sa povzniesť nad koloriť špecifík jednotlivých destinácií, mentality odlišných tradícií a od dovolenky očakávajú rovnaké podmienky ako majú doma," uviedla Dagmar Streitová.

Podobne vnímajú pomery aj v cestovnej kancelárii Satur Travel. Mária Gallová vraví, že počet reklamácií je zanedbateľný k počtu klientov. Firma odpovedá na každý list, či už ide o reklamáciu, upozornenie alebo poďakovanie. Zákonnú lehotu klienti dodržiavaju, väčšinou reklamácie prichádzajú tesne po skončení zájazdu. V prípade oprávnenosti reklamácie poskytne firma kompenzáciu, prípadne náhradné plnenie. Aj riaditeľka marketingu Saturu Gallová si všmila, že narastá počet reklamácií, za ktorými sú nesprávne očakávania klientov.

Skryť Vypnúť reklamu

Kuriózne sťažnosti

Mária Gallová podotkla, že niektoré reklamácie sú naozaj zvláštne. Napríklad reklamácia klienta na mravce hotela, ktoré sám prilákal odkladaním stravy v izbe, aby mal dôvod na vrátenie peňazí. Pričom sa tým nezabudol pochváliť ostatným klientom.

Na úsmevnejšie reklamácie si spomenula aj Dagmar Streitová z Hydrotouru. Napríklad klientom vadilo, že fúkal vietor, alebo že voda bola slaná. Jedna klientka žiadala odškodnenie, pretože nebola upozornená na to, že sa na verejnom priestranstve v egyptskom hoteli nesmie kúpať nahá, začo ju naháňali nahnevaní čašníci. Niekto zase namietal, že točité schody v hoteli nesĺňajú naše normy, že sa dieťa čľapkalo v záchodovej mise alebo že v rámci all inklusive v Egypte nepodávali rezne. Jeden klient sa sťažoval na dlhé rady na alkohol s tým, že musel rýchlo piť a potom stáť v novej rade na prídavok, pričom si neodpil v dostatočnom rozsahu.

Skryť Vypnúť reklamu

Spotrebiteľské práva

Na nitriansku pobočku Slovenskej obchodnej inšpekcie príde ročne zhruba 5 až 10 podnetov týkajúcich sa zájazdov. Ako jeden podnet sa berie aj viac sťažností na tú istú záležitosť. Podľa riaditeľa SOI Juraja Duchoviča sa ľudia najčastejšie sťažujú, keď nie sú spokojní s vybavením reklamácie v cestovnej kancelárii alebo majú pocit, že boli zavádzaní informáciami v katalógoch. Zákazníci si ťažkajú na kvalitu ubytovania, nezabezpečenie dopravy, nedostupnosť delegáta.

„Obchodná inšpekcia sa nemôže domáhať práv v mene spotrebiteľa," upozorňuje riaditeľ inšpektorov Duchovič. Môže len preveriť podnet občana v rámci legislatívy a v prípade porušenia zákona uložiť pokutu, ktorá je však príjmom štátneho rozpočtu. Pomôcť môže jedna z niekoľkých spotrebiteľských organizácií, ktoré pôsobia na Slovensku. Niektoré majú oprávnenie zastupovať spotrebiteľa i pred súdom.

Kauza Bellavista

Suverénne najviac podnetov zaznamenali inšpektori o cestovnej kancelárii Bellavista, ktorá presídlila do Nitry. V rokoch 2008 a 2009 prešetrili na inšpektoráte 44 podaní. V roku 2010 sa pokúsili preveriť ďaľších 6 podaní, ale zástupca podnikateľského subjektu sa bez ospravedlnenia nedostavil v určených termínoch. Za ignorovanie predvolaní uložila inšpekcia firme pokutu za marenie výkonu kontroly. Nitrianska advokátska kancelária Martina Kanása, ktorá v minulosti Bellavistu zastupovala, sa prípadu vzdala a už dlho nie sú v žiadnom kontakte.

Praktiky Bellavisty nepripomínajú podnikanie iných cestovných kancelárií. Firma začínala s nevyžiadanými telefonickými ponukami. Klientov pozývali na prezentácie, kde im ponúkali mimoriadne výhodné zájazdy. Niektorí klienti na psychologickú hru pristúpili a keď si to doma rozmysleli, bolo neskoro. Peniaze späť nedostali.

Firma je napísaná na jedného spoločníka a konateľa zároveň,ktorý podľa obchodného registra býva vo Veľkej Británii. Obchodná inšpekcia po preskúmaní zmlúv zistila, že v zmluvách sú neprijateľné podmienky v neprospech spotrebiteľa, chýbajú dôležité informácie alebo sú nesprávne uvedené, prípadne v rozpore so zákonom.

Juraj Duchovič uviedol, že spomínaná cestovná kancelária konala v rozpore s dobrými mravmi, keď sa predávajúca firma Bellavista vopred zbavovala zodpovednosti a záväzkov v prípade ťažkostí. Deviatimi rozhodnutiami uložila inšpekcia cestovnej kancelárii pokutu 52 tisíc eur a na odbor živnostenského podnikania v Nitre podala návrh na zastavenie živnostenského oprávnenia firmy Bellavista. Do dnešného dňa inšpekcia nedostala odpoveď.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  4. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  5. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  6. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  7. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  8. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  9. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  10. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  1. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  4. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  5. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  6. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  7. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  8. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 35 285
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 23 598
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 19 701
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 695
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 15 804
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 13 048
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 250
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 424
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 362
  10. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 536
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Nitra, Galanta a Šaľa - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Nitra

Štart výroby nového produktu v Zlatých Moravciach

Spoločnosť Secop s.r.o. plánuje zdvojnásobiť výrobu hermetických kompresorov v nasledujúcich 4 rokoch.

Už oficiálne: FC Nitra má nového majoritného akcionára

Karová má oddnes absolútne rozhodovacie právo.

Erika Karová je oddnes už aj na papieri šéfkou FC Nitra.

Slovenská poľnohospodárska univerzita v Nitre dostane nový vzhľad

Modernizácia čaká aj vnútorné priestory všetkých troch blokov študentského domova.

Ilustračné foto

Primátor Hattas: Situácia je v Nitre veľmi kritická, chýbajú lekári

V pätnástich dedinách budú testovať len jeden deň.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

V niektorých obciach v okolí Trnavy testovanie nebude

Pôvodne začali v okrese Trnava s prípravami na testovanie všetky obce, niektoré však dostali informáciu o pričlenení ich odberových miest k susedným obciam.

Vodič autobusu náraz neprežil. Cesta je neprejazdná

Dôvody, pre ktoré vodič náhle zmenil smer jazdy, polícia preveruje.

Zoznam odberných miest v liptovských mestách

Pozrite si, na akých miestach sa bude konať celoplošné testovanie v liptovských mestách.

Situácia na Liptove sa zhoršuje, oba okresy zaznamenali rekord v počte pozitívne testovaných

Za jediný deň pribudlo na Liptove 254 ľudí, ktorým potvrdili nákazu koronavírusom.

Už ste čítali?