Ako dobre, že sa Divadelná Nitra koná v septembri. Robiť festival tohto druhu napríklad na jar je podľa jeho riaditeľky Dariny Károvej samovražda. Kameňom úrazu je financovanie.
NITRA. Festival Divadelná Nitra (DN) je už za dverami. Sviatok divadla sa v Nitre začne v piatok 24. septembra, podujatia potrvajú do pondelka 27. septembra. Po prvýkrát v histórii sa festival z finančných dôvodov koná len štyri dni namiesto šiestich.
Garancia dobrej spoločnosti
Podľa slov riaditeľky DN Dariny Károvej je tento rok festival síce kratší, ale organizátori vsadili na špičku. „Oproti vlaňajšku si divák pozrie menej predstavení, najmä čo sa týka zahraničia, keďže práve tieto sú finančne najnáročnejšie," vysvetlila Kárová. „Žánrovo je ponuka hlavného programu veľmi pestrá - diváci sa môžu tešiť na komédiu, drámu, takzvaný nový cirkus, operu aj tanečné divadlo."
Keďže podtitulom festivalu je „out of normal", tento ročník DN prináša najmä netradičné divadlo, nezvyčajné témy, výnimočných ľudí a silné emócie. Všetky inscenácie sú akoby posunuté mimo realitu.
„Divadelná Nitra je po 18 rokoch ako zrelé víno. Aj napriek dlhoročným skúsenostiam je to vždy niečo nové. Potešujúcou skutočnosťou je, že ak oslovíme ktorékoľvek významné divadlo v Európe, začne s nami rokovať. Predchádzajúca účasť výborných divadelných súborov prináša garanciu pre tých ďalších v tom, že sa ocitnú v dobrej spoločnosti," zhodnotila Darina Kárová.
Festival má podľa nej výborný kredit v zahraničí. Na druhej strane však príliš neteší fakt, že slovenskí divadelníci z radov odbornej verejnosti ako keby nemali o festival záujem. „Publicisti o DN píšu, ale sú, samozrejme, hendikepovaní obmedzeným priestorom, ktorý im v periodiku pridelia. Niektoré médiá ako keby nadbiehali pomyselnému slabému dopytu čitateľa či diváka po kultúre, ktorý je podľa mňa väčší ako sú médiá ochotné akceptovať. A dnes práve médiá určujú, čo sa bude čítať, o čom sa bude hovoriť, ako sa bude myslieť," zdôraznila riaditeľka festivalu.
Treba zmeniť finančný status DN
Za nevyhnutné považuje Darina Kárová riešiť status Divadelnej Nitry, vzťah štátu k nej a jej finančnej podpore. „Podávame si na ministerstvo kultúry každý rok žiadosť o grant. Je však nemysliteľné, aby sa organizátori medzinárodného podujatia tohto druhu dozvedeli v polovici apríla, ako sú na tom s financiami. To sa už nedá urobiť poriadny program možno ani na budúci rok, nieto ešte na tento september. V roku 1992 sa Divadelná Nitra presunula z plánovaného mája na september, keďže ešte nebola dokončená nová budova DAB. A teraz som rada, pretože robiť festival na jar, kedy ešte neviete, aké budete mať naň peniaze, je samovražda," zdôraznila Kárová.
Festival takéhoto druhu, ktorý navyše vyvíja činnosť počas celého roka, o čom svedčia aj vzdelávacie programy, by mal byť podľa nej v inej kategórii. Hoci je DN zatiaľ na vyše 40 percent sebestačná od štátnej podpory (aj vďaka dotáciám od mesta Nitra a Nitrianskeho samosprávneho kraja), predsa len ju potrebujú. Na vstupenkách sa nedá zarobiť, DN nie je komerčný festival.
Umenie z východu má čo ponúknuť
Festival pozostáva z dvoch častí - hlavný program prináša väčšinou inovatívne menej tradičné divadlo, hry sú tlmočené do slovenčiny aj angličtiny. Sprievodný program je zas určený širokej verejnosti. „Potešiteľné je, že záujem je obrovský. Vlani sa všetkých akcií sprievodného programu zúčastnilo zhruba 19-tisíc návštevníkov," pokračuje Darina Kárová. „Trochu iná situácia je v hlavnom programe. Jednak tu treba, na rozdiel od sprievodných podujatí, kupovať vstupenky. A potom - inscenácie sú náročnejšie na vnímanie, čo niektorých divákov odrádza." Publikum z Nitry preto tvorí prevažne inteligencia, ktorú takéto divadlo a všeobecne umenie zaujíma. A, samozrejme, prichádza veľa mladých ľudí a v obecenstve nechýbajú ani početní účastníci zo zahraničia.
V záujme nitrianskeho publika o festival vidí riaditeľka DN isté rezervy. Podľa jej slov mnohí ľudia idú skôr po overených veciach - slovenské divadlo, a najlepšie SND Bratislava, české divadlo a potom dlho nič. Sem-tam francúzske či belgické tanečné divadlo a potom zase dlho nič. A súbory z bývalého východného bloku nakoniec. „V západnej Európe je umenie z Východu - či už divadlo, hudba alebo výtvarný prejav - považované za kreatívnu, zdravú kultúru, ktorá prináša nové nápady, pohľady a zaujímavé témy. Naši diváci majú v sebe predpojatosť, ako by si mysleli „čo už nám len môže východoeurópske divadlo ponúknuť". Pritom napríklad ruské divadlo charakterizuje neuveriteľná obraznosť a emocionalita, ktorá sa dotkne priamo srdca, poľské divadlo má skvelé herectvo a nádych mystiky, rumunské divadlo hravosť a objavnosť. A tak by sme mohli pokračovať..."
V tomto smere pomáha neformálne vzdelávanie publika už pred festivalom. Divadlo podľa Károvej nie je jednorazová záležitosť len na pobavenie a oddych. Umenie, ktoré neprovokuje, neprináša vážnejšie myšlienky a nezasiahne diváka, neprežije svoju dobu. „Prežíva kvalitné umenie, ktoré človeka prinúti myslieť, zanechá v ňom hlbšiu stopu. A takéto umenie by sa mali ľudia naučiť chápať. Každá kultúrna inštitúcia by si mala svojho diváka vzdelávať," dodala riaditeľka festivalu.