Maďarský dokumentárny film Návrat do Bharatpuru režiséra Szabolcsa Mosonyiho získal hlavnú cenu Magna Mater na tohtoročnom medzinárodnom filmovom festivale Agrofilm 2010, ktorý sa dnes skončil v Nitre. Rozhodla o tom osemčlenná medzinárodná porota.
NITRA. Zo 151 prihlásených snímok vybrala porota do súťažného premietania takmer 60. Na Agrofilme sa prezentovali filmári z 28 krajín. Celkovo bolo udelených 24 cien.
Všetky ocenené snímky natrvalo ostávajú v archíve Agrofilmu v Centre výskumu živočíšnej výroby, odkiaľ si ich môžu záujemcovia požičiavať. Túto možnosť využívajú predovšetkým výskumné ústavy, stredné či vysoké školy a poľnohospodárske podniky. V archíve sa v súčasnosti nachádza vyše 700 dokumentárnych filmov. Vybraná kolekcia snímok pravidelne po skončení Agrofilmu putuje šesť mesiacov po Slovensku a v rámci podujatia Agrofilm pre prax ju môžu vidieť diváci vo všetkých väčších mestách. Vlaňajšiu kolekciu videlo vyše 7500 divákov.
Spomedzi 14 slovenských snímok zabodoval na tohtoročnom 27. ročníku Agrofilmu film Pavla Barabáša Mongolsko v tieni Džingischána, ktorý vyhral v kategórii dokumentárnych a publicistických filmov. Druhé miesto v tej istej kategórii získal film Zdena Vlacha Príbehy starého lesa, ktorý na festival prihlásila Slovenská televízia. Cenu národnej poroty udelili videosnímke Bratislavského regionálneho ochranárskeho združenia Oázy života obnova mokradí na Záhorí a diplom Národnej poroty získal film Ústavu krajinnej ekológie SAV Krajina a jej trvalo udržateľný rozvoj. Ústav bol vôbec jediným vedeckým pracoviskom na Slovensku, ktorý sa zúčastnil na tohtoročnom festivale.
AGROFILM je najstarším filmovým festivalom na Slovensku, ktorý sa koná každoročne. V doterajšej histórii sa na ňom prezentovalo filmovou tvorbou takmer 70 krajín sveta a šesť medzinárodných organizácií. Spolu prihlásili 3241 filmov a videozáznamov. Podľa Milana Debnára z organizačného štábu Agrofilmu je kvalita snímok zaslaných na festival v posledných rokoch nevyvážená. "Tento trend trvá už niekoľko rokov. Sú veľmi dobré filmy a naopak veľmi slabé. Mnohí filmári používajú drahú techniku, no nemajú skúsenosti s filmovaním a takmer žiadnu odbornú prípravu," konštatoval.