Skladba Nitrana Júliusa Fujaka „Pentrofónia" získala ocenenie Hudobného fondu v Bratislave. Je to už jeho štvrtá cena.
NITRA. Július Fujak z Nitry je uznávaným vedcom v oblasti hudobnej semiotiky, docentom na Katedre kulturológie FF UKF. Zároveň je aj známym multiinštrumentalistom a nekonvenčným hudobným skladateľom. V týchto dňoch prichádza na hudobný trh jeho novinka Konvergencie do vrecka (Hevhetia, 2010).
Nachádza sa na nej aj akuzmatická kompozícia Pentrofónia, ktorú autor pôvodne zložil na objednávku pre program Radioacoustica Českého rozhlasu v Prahe. Táto skladba získala nedávno Prémiu Hudobného fondu v Bratislave. Pre Kysučana, ktorý v Nitre pôsobí od roku 1996, je to už štvrté ocenenie od Hudobného fondu. Predchádzajúce získal napríklad za publikačnú činnosť a za monografie Musical Correla(c)tivity a Slovenské hudobné alternatívy.
Inšpiroval ho Marián Varga
Po dlhšom čase sa Július Fujak predstavuje štúdiovým albumom, predchádzajúce projekty boli väčšinou nahrávkami živých koncertov u nás i v zahraničí. Názov nového albumu „Konvergencie do vrecka" iste niečo naznačuje milovníkom hudby Mariána Vargu.
„Projekt tohto výnimočného skladateľa ma nesmierne oslovil. Na jeho dvojalbume Konvergencie z roku 1971 je na každej strane platne iný druh hudby," vysvetľuje Július Fujak. „Tento postmoderný princíp, ale s inými druhmi hudby, som uplatnil na svojom najnovšom CD. Odkazy na Vargu sú koncepčné, avšak realizované v inom dobovom a hudobnom kontexte."
Na aktuálnom CD s Fujakom spolupracuje celý rad zaujímavých hostí - Austrálčan Jon Rose, Angličan Veryan Weston, legendárne osobnosti českej scény Vladimír Merta, Mikoláš Chadima, z domácich Zuzana Homolová, Braňo Jobus, herec SND Robo Roth, J. B. Kladivo a i. „Všetci hostia na platni, ktorých som oslovil, so spoluprácou súhlasili, a to bez nároku na honorár. Zaujímavosťou je, že na CD spieva aj môj 10-ročný syn Dominik a môj otec hrá miestami na akordeóne," vysvetlil pestrosť svojej novinky Július Fujak.
PostmutArt v galérii
CD autor predstavil začiatkom októbra v Košiciach v rámci festivalu Večery Rádia Devín. Na domácej pôde ho bude prezentovať v Nitrianskej galérii na ďalšom ročníku svojho vlastného cyklu PostmutArt (28. októbra o 18. hodine). Finisážny event-koncert s malým prekvapením odohrá so svojou experimentálnou skupinou tEóRia OtraSu, ktorá oslavuje 10. výročie vzniku.
Na prelome novembra a decembra album predstaví aj na bratislavskej hudobnej scéne - ak to vyjde, aj za prítomnosti Mariána Vargu. „Spájajú ma s ním nielen hudobné sympatie či kamarátstvo, ale aj epizodická spolupráca na predchádzajúcom albume Úchytkom," dodal Fujak.
Spomienky z dedovej povaly
Autor na novom albume uplatnil komprovizácie cez web, čo je kombinácia komponovaných a improvizovaných prístupov k hudbe, realizovaná aj cez internet. Pri nahrávaní CD pracoval na Slovensku i v Čechách, niektoré nahrávky si hudobníci medzi sebou vymieňali cez internet.
Prvá časť nového CD ponúka ukážky z virtuálneho muzikál-kabaretu „Wolandia" na motívy románu M. Bulgakova Majster a Margaréta. Objavuje sa v ňom hra na husliach, saxofóne, klavíri, na vojenskej poľnici, originálne praskanie plastových pohárov aj spev kocúra Begemota. Druhú časť tvoria Komprovizácie v sieti (komprovizácie sú kombináciou komponovaných a improvizovaných prístupov k hudbe, realizované tentoraz aj cez internet) a tretia je zostavená z tzv. Nepopulárnych piesní.
Štvrtú časť tvorí spomínaná Pentrofónia. Pentro síce pôsobí ako cudzie slovo, ale v kysuckom nárečí znamená povalu. „Pentrofónia vychádza z môjho detstva, keď sme s bratom Edom chodili k dedovi do kysuckej obce Podvysoká. Na povale sme sa hrali s jeho zaprášenými bubnami a tzv. chodníkovým cimbalom, ktorý ma fascinoval asi najviac," spomína Július Fujak. „Povala ako úžasný tajomný priestor nás provokoval k objavnej hravosti, zvuky vŕzgania drevenej podlahy, trámov, šúchanie drsnej omietky komína sa miešali so zvukmi rádia a hry na harmoniku, ktoré prichádzali zdola, z kuchyne. Pentrofónia je v istom zmysle poctou tomu, čo sa na povale - a nielen na nej - cez mojich predkov ku mne dostalo."
Hudba pre ľudí bez predsudkov
Július Fujak sám seba označil ako komprovizátora, nie skladateľa. Cíti sa najlepšie v polohe medzi komponovaním a improvizáciou. „Moja hudba je pre ľudí bez predsudkov, asi nielen hudobných. Je na pomedzí súčasnej vážnej a nekonvenčnej hudby s presahom možno do nečakane lyrických podôb inakostných konvenčných piesní," zhodnotil svoju produkciu. „Navyše, vždy ma zaujíma taký ten aj „tekutý" priestor medzi umeleckými médiami. Moje vystúpenia preto nie sú len koncertmi, majú aj presah k happeningom a performance."
Fujakova hudba nie je určená širokým masám. Podľa autorových slov na ňu citlivo reagujú skôr najmä deti a mladí ľudia, otvorení takémuto druhu muziky. Podľa vlastných skúseností však vie, že doma nikto nie je prorokom, keďže jeho tvorba je snáď viac známa v zahraničí ako u nás.
So záujmom sa stretol už jeho debut z roku 2006 - DVD zo živého koncertu v Los Angeles. Nitran si na ňom zahral s hudobníkmi z The California Ear Unit. Jeho druhým albumom bolo o rok neskôr CD extra so živou hudbou k nemému filmu Jánošík. V roku 2008 Fujak vydal tretie CD Úchytkom, ktoré predstavuje výber jeho tvorby z posledných 10 rokov. Bonusom bola odborná publikácia Hudobné korelaktivity.