Štvrtok, 4. marec, 2021 | Meniny má KazimírKrížovkyKrížovky

Križovatku pod Zoborom prestavajú. Nebude okružná

Okružná križovatka pod Zoborom patrí medzi kritické nehodové lokality. Okresný dopravný inšpektorát odporučil, aby bola prestavaná na mimoúrovňovú. Radnica nesúhlasila.

Križovatka pod Zoborom funguje v súčasnosti ako okružná.Križovatka pod Zoborom funguje v súčasnosti ako okružná. (Zdroj: (JK))

Okružná križovatka pod Zoborom patrí medzi kritické nehodové lokality. Okresný dopravný inšpektorát odporučil, aby bola prestavaná na mimoúrovňovú. Radnica nesúhlasila.

NITRA. Križovatku pod Zoborom čaká prestavba. Z okružnej sa stane klasická priesečná, na ktorej budú semafory. Dopravná polícia by radšej uprednostnila mimoúrovňovú križovatku, ktorá je najbezpečnejšia a najpriepustnejšia. Je však aj najdrahšia a mesto s ňou nesúhlasilo.

Investorom stavby bude Slovenská správa ciest, vydané je už územné rozhodnutie. Práce by sa mali začať v roku 2013. Zlú situáciu pod Zoborom by zatiaľ malo zlepšiť aspoň nové dopravné značenie.

Skryť Vypnúť reklamu

Pripravujú dokumentáciu

Predpokladané celkové náklady na prestavbu križovatky sú vyčíslené na 4,5 milióna eur s DPH. „Momentálne sa spracováva dokumentácia pre stavebné povolenie," povedala nám Iveta Fedorová zo Slovenskej správy ciest.

Dodala, že po prestavbe sa križovatka zmení na priesečnú so svetelnou signalizáciou s dynamickým riadením. Koľko budú práce trvať, nám Fedorová nevedela povedať. „Je ešte predčasné o tom hovoriť. Závisí to od viacerých faktorov, jeden je aj finančný. Predpokladaný začiatok výstavby je v roku 2013."

Mimoúrovňovú mesto nechce

Stav, v akom je dnes križovatka pod Zoborom, je len provizórny a dočasný. O nutnosti jej prestavby sa hovorí už dlhšie. Kompetentní mali na výber medzi tromi alternatívami - okružná, priesečná a mimoúrovňová križovatka.

Skryť Vypnúť reklamu

„Okresný dopravný inšpektorát v Nitre odporučil mimoúrovňovú križovatku. Je to riešenie s najvyššou dopravnou kapacitou a tiež je bezkolízne a najbezpečnejšie," povedal nám dopravný inžinier Andrej Sitkey.

Dodal, že pri výbere stavebného usporiadania boli zohľadňované dve základné podmienky - dopravná priepustnosť a finančná nákladovosť riešenia. „Mimoúrovňová križovatka má vyššiu dopravnú priepustnosť, no je finančne najnáročnejšia."

Zaujímalo nás, či Slovenská správa ciest uprednostnila priesečnú križovatku najmä z finančných dôvodov. „Mimoúrovňová križovatka by bola aj časovo najnáročnejšia, Nitra potrebovala alebo chcela najrýchlejšie, okamžité riešenie," reagovala Iveta Fedorová.

„Mimoúrovňová križovatka neprichádzala do úvahy. Dôvodom je odpor obyvateľov Chrenovskej ulice," povedal nám viceprimátor Štefan Štefek. Nesúhlas ľudia vyjadrili ešte v čase, keď sa zvažovalo o dobudovaní severného obchvatu. Riešenie, ktoré odporúčal dopravný inšpektorát, však malo byť iné, obyvateľov by nezaťažilo.

Skryť Vypnúť reklamu

Zmeny aj na ďalších križovatkách

Priepustnosť novej priesečnej križovatky má byť vyššia ako je priepustnosť súčasnej okružnej. Podľa Štefeka sa zlepší aj prepojenie Zobora so Starým mestom. „Pribudne jeden jazdný pruh na Dobšinského ulici," povedal.

Zvýšiť sa má aj priepustnosť križovatiek Chrenovská - Vašinova a Chrenovská - Levická - Zlatomoravecká. „Vzhľadom na krátke vzájomné vzdialenosti bude riešená tiež križovatka Dlhá - Trieda Andreja Hlinku. Koncepcia dopravy na predmetných križovatkách bude zásadne zmenená," naznačil Andrej Sitkey. Upresnil, že najzákladnejšou zmenou bude zavedenie obojsmernej premávky po oboch stranách chrenovského cintorína.

Kritický je smer zo Zobora

Križovatka pod Zoborom je od roku 2008 stavebne usporiadaná ako dvojpruhová okružná križovatka. Predtým bola riadená cestnou svetelnou signalizáciou.

„Dopravným značením bola ako hlavná cesta vyznačený smer Bratislava - Bystrica. Použitý systém riadenia z hľadiska priepustnosti križovatky nevyhovoval," povedal nám Andrej Sitkey.

Dodal, že priepustnosť križovatky sa po zmene organizácie dopravy v roku 2008 zvýšila, a to najmä v smere Bratislava - Banská Bystrica. „No z dôvodu nepriaznivého stavebného usporiadania križovatky, ktoré umožňuje priame prejazdy vozidiel (absentuje spomaľovací efekt okružnej križovatky), nebol dosiahnutý želaný efekt v smere Zobor - centrum," zhodnotil Sitkey.

Kolízií je príliš veľa

Súčasné provizórne riešenie prináša aj množstvo kolízií. Slovenská správa ciest zaradila križovatku medzi kritické nehodové lokality.

„Na tomto nedorobku spomedzi križovatiek panuje anarchia a bezprávie. Denno-denne sú tam kolízie. Táto križovatka „vyniesla" naše mesto na deviate najnebezpečnejšie miesto na Slovensku. A nič sa nedeje," napísal nám čitateľ Ivan Čerešňák.

Dopravný inžinier Sitkey potvrdil, že „nutnosť prepletov vozidiel na dvojpruhovej okružnej križovatke má za následok vznik dopravných kolízií". V súčasnosti preto Okresný dopravný inšpektorát pripravuje doplnenie dopravného značenia, ktoré by malo obmedziť vznik kolízií. Má zlepšiť orientáciu vodičov na križovatke. Zmeny by mohli nastať už do konca roka.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Desať dôvodov, prečo študovať na Trnavskej univerzite
  2. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  3. Získaj náskok pred štartom
  4. Buďte v najlepšej spoločnosti!
  5. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  6. Petra Vlhová venuje svoju prilbu do súťaže pre Plamienok
  7. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia
  8. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými?
  9. Denník SME spolu s knihou Rozhovory o ľudskom tele
  10. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami
  1. Veolia dostala exkluzívne do správy projekt SKY PARK
  2. AS EUBA vyhlasuje protest proti novele zákona o VŠ
  3. Firmy sa spojili s učiteľmi, rozhodli sa pomôcť chudobným žiakom
  4. Počas pandémie vzrástli obavy z právnych sporov
  5. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  6. A new, multifunctional centre will revive the Danube embankment
  7. BILLA má nový vernostný program pre deti – „SuperOsma“
  8. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia
  9. WESTech je distribútorom Dell Technologies na Slovensku
  10. Petra Vlhová venuje svoju prilbu do súťaže pre Plamienok
  1. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 18 928
  2. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID 15 774
  3. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať? 13 283
  4. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými? 8 157
  5. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia 7 667
  6. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 7 486
  7. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou 7 278
  8. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť 6 784
  9. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami 6 751
  10. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 6 329
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Nitra, Galanta a Šaľa - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Nitra

Ilustračné foto.

Od riaditeľov škôl zaznel jednoznačný názor, že sprístupnením vzdelávania len pre určitú skupinu žiakov by sa zamedzil prístup k rovnocennému vzdelávaniu zvyšným deťom.

2 h
Policajná akcia sa konala dnes v Nitre.

Obeť mali ponúkať cez internet.

2 h
Počet policajných kontrol sa od 3. marca zvýšil.

Na nákup ešte môžu ísť aj pozitívni. Pobyt na námestí nie je pobytom v prírode.

5 h
Ilustračné foto.

Materská škôlka Klások bude napĺňať filozofiu zelenej univerzity a učiť deti od útleho veku vzťahu k prírode.

5 h

Už ste čítali?