NITRA. Nitriansky samosprávny kraj (NSK) plánuje v budúcom roku zvýšiť daň z motorových vozidiel, ktorá je jednou z rozhodujúcich príjmov rozpočtu kraja. Plánovaný príjem z dane v roku 2010 je v rozpočte kraja schválený vo výške 16 miliónov eur.
Dôvodom zvýšenia dane je očakávaná zvýšená potreba financovania opráv a údržby komunikácií druhej a tretej triedy. Poslanci NSK na svojom najbližšom zasadnutí zastupiteľstva rozhodnú, o koľko sa daň z motorových vozidiel od budúceho roka zvýši.
Daň narastie približne o desať percent
Pripravené sú dva varianty. Prvý variant uvažuje o plošnom zvýšení sadzieb dane o 10 percent. Predpoklad zvýšenia ročného výnosu dane v roku 2011 je v tomto prípade zhruba na úrovni päť až šesť percent oproti tomuto roku.
Druhý variant uvažuje o zvýšení sadzieb dane na úroveň sadzieb Trnavského samosprávneho kraja z dôvodu zjednocovania sadzieb samosprávnych krajov. Schválenie tohto variantu by znamenalo zvýšenie sadzieb o 12 až 13 percent.
Výnos dane z motorových vozidiel na budúci rok by sa v tomto prípade zvýšil medziročne o sedem až osem percent. Rada NSK odporúča schválenie druhého variantu. Celý predpokladaný zvýšený výnos dane z motorových vozidiel bude použitý na opravu a údržbu ciest II. a III. triedy vo vlastníctve NSK.
Autá prešli z diaľnic
Výrazný nárast intenzity prepravy ťažkých nákladných automobilov na cestách druhej a tretej triedy spôsobilo spoplatnenie diaľnic, rýchlostných ciest a ciest prvej triedy zavedením mýtneho systému od začiatku tohto roka.
Vozidlá obchádzajú spoplatnené úseky ciest prvej triedy z dôvodu výberu mýta a jazdia po cestách druhej a tretej triedy vo vlastníctve NSK, v dôsledku čoho sa zvyšuje poškodzovanie týchto ciest. V zlom stavebno-technickom stave je celkom 640 kilometrov ciest vo vlastníctve NSK, ktoré sú poškodené najmä vplyvom kamiónovej tranzitnej nákladnej dopravy.
Vedenie kraja nemá informácie o možnej kompenzácii zo strany štátu v systéme prerozdeľovania objemu finančných prostriedkov získaných z výberu mýta pre samosprávne kraje.
Všetky výdavky súvisiace s odstraňovaním následkov poškodzovania ciest druhej a tretej triedy kamiónovou dopravou sú financované z vlastných bežných príjmov rozpočtu NSK.
K ďalšiemu poškodzovaniu komunikácií dochádza počas výstavby rýchlostnej komunikácie R1 ťažkými stavebnými mechanizmami a nákladnými autami so stavebným materiálom. Z hľadiska rozsahu ide o významný úsek regionálnych ciest, ktoré sú poškodzované trhaním krajníc najmä v čase, keď je podmáčaná zemina.
Z dôvodu výstavby R1 bude treba neodkladne opraviť 65 kilometrov ciest vo vlastníctve NSK. Stále častejšie sa vyskytujú havarijné udalosti na úsekoch ciest druhej a tretej triedy vo vlastníctve NSK v dôsledku pôsobenia prudkých alebo dlhotrvajúcich dažďov. Povodňami v roku 2010 boli najviac poškodené úseky ciest Kolárovo Šaľa, Topoľčianky Skýcov, Pozba Dedinka a Chľaba.