NITRA. Na nový most, ktorý spája Staré mesto s Chrenovou, sa v piatok po prvý raz dostali autá. Išlo však len o testovanie, boli súčasťou záťažovej skúšky.
Ďalšie vozidlá na moste tak skoro neuvidíte, dokončený totiž bude až na jar. Je to o niekoľko mesiacov neskôr, ako pôvodne avizovalo mesto.
Inpek: Pokuta nám nehrozí
„V zmluve bol stanovený termín ukončenia výstavby do 30. októbra. Pre nepriaznivé počasie, keď bolo stavenisko niekoľkokrát zaplavené riekou, sa však termín posunul. Mesto to akceptovalo," povedal nám Andrej Jančovič z radnice, ktorá je investorom stavby. Dodal, že Inpek by za nedodržanie termínu „nemal dostať" sankciu.
„Pokuta nám nehrozí, zmluva má aj ustanovenie pre nepriaznivé klimatické podmienky," reagoval konateľ firmy Milan Kreškóci. Poznamenal, že zdržanie vedia zdôvodniť aj zdokladovať.
Asfalt sa v zime nevyrába
Na moste ešte zostáva urobiť izoláciu a na ňu uložiť asfalt. Prevádzkyschopný bude najskôr v marci. Všetko bude záležať od počasia.
„Asfaltovanie bolo naplánované na 2. decembra, predtým sa mala pokladať izolácia," povedal nám Kreškóci. Práce sa nakoniec nerobili pre chladné počasie. Asfaltovanie si totiž vyžaduje, aby teploty neklesli pod 5 stupňov.
„Uvažovali sme aj s alternatívou, že najskôr položíme asfalt a izoláciu dáme urobiť dodatočne, až na jar," povedal nám konateľ firmy.
To by však znamenalo, že asfalt na jar kvôli izolácii rozbúrajú. Náklady by sa predražili podľa Kreškóciho približne o 33-tisíc eur. Preto túto alternatívu zavrhli.
Ak by sa aj v dohľadnej dobe dočasne oteplilo, práce sa skôr ako na jar nezačnú: „Výrobňa obalových zmesí už ukončila výrobu asfaltu, nikto ju teraz v zime nespustí."
Deväť tatroviek na moste
Záťažová skúška, ktorú v piatok robila Vysoká škola dopravná v Žiline, dopadla dobre. Na nový most sa postavilo deväť plne naložených tatroviek, jedna vážila 28 ton.
„Sledovali, ako sa most chová pri bodovom zaťažení," povedal nám Kreškóci. Experti dospeli k záveru, že na most by mohlo ísť aj auto s váhou 32 ton, také vraj ale neexistuje.
Skúška bola vopred naplánovaná. Až do štvrtka však nevedeli, či ju urobia - voda v rieke začiatkom týždňa zaplavila betónové základy mosta, ku ktorým sa potrebovali počas meraní dostať. Postupne však opadla.
„Na hydrocentrále sa do valcov zachytil kmeň stromu. Uvoľnili preto stavidlá a voda prudko stúpla. Siahala až po kolesá žeriavu, ktorý pod mostom demontoval podporné konštrukcie," povedal nám Kreškóci.
Nečakaná prívalová vlna pracovníkov zaskočila, montážnik musel pred ňou doslova ujsť.
Začiatkom týždňa voda v rieke prudko stúpla. Siahala až po kolesá žeriavu, ktorý pod mostom demontoval podporné konštrukcie.
Na snímkach dolu sú zábery z piatkovej záťažovej skúšky.