NITRA. Nitrianska župa zvýšila v decembri daň z motorových vozidiel plošne o desať percent.
Krajskí poslanci argumentovali, že ťažké kamióny ničia cesty II. a III. triedy v správe kraja, ktoré nie sú na takú váhu a frekvenciu premávky stavané. Z vyššieho objemu peňazí získaných zo zvýšenej dane chce kraj hradiť opravu poničených ciest.
Jančovič: Koniec pre prepravcov
„Vyššie územné celky vôbec nepochopili, že zvýšenie dane z motorových vozidiel im očakávaný výnos nezabezpečí. Pre mnohých z nás to môže znamenať koniec podnikania," povedal Pavol Jančovič, prezident Združenia cestných dopravcov Česmad Slovakia.
Kamióny na dedinské cesty schádzajú z rýchlostných ciest a ciest prvej triedy hlavne preto, aby sa vyhli plateniu mýta. Milan Belica už dávnejšie povedal, že nie je vylúčené, že kraj zakáže kamiónom používať cesty II. a III. triedy. A naznačenie, že kraj svoje cesty pre kamióny zavrie, pobúrilo dopravcov ešte viac. Združenie označilo zámer županov presadiť zákaz tranzitu na cestách II. a III. triedy za ďalšiu ranu, ktorú vyššie územné celky pripravujú na autodopravcov.
Belica: Kamióny prejdú, osobáky už ale nie
„Po zavedení mýta sa násobne zvýšili prejazdy ťažkých nákladných áut po cestách II. a III. triedy. Cesty v našej správe nie sú na takúto záťaž stavané, dochádza k ich ťažkému poškodzovaniu, čo následne vyvoláva vysoké náklady na ich údržbu a opravu," hovorí župan Milan Belica. „Tieto cesty sú predovšetkým na nevyhnutnú mobilitu bežných občanov pri ich dochádzaní za prácou, vzdelaním, či zdravotnou starostlivosťou. Problémom je, že kým ťažké kamióny ešte po zničených cestách jazdiť dokážu, občania na osobných autách už nie," argumentuje Belica.
Nitriansky župan tiež upozornil na to, že aj napriek zvýšeniu dane z motorových vozidiel sa kamiónom vždy viac oplatí jazda po krajských cestách ako po tých, kde musia platiť mýto. „Na mýtnom by prerobili oveľa viac ako zaplatia teraz po zvýšení dane z motorových vozidiel," povedal Belica.
Župa upozornila ministerstvo na dvojnásobnú škodu
Autodopravcovia ale trvajú na tom, že zvýšenie dane sa pri jednom vozidle prejaví v desiatkach až stovkách eur. Členovia združenia kritizovali nedávne vystúpenie županov Tibora Mikuša a Milana Belicu. „Prezentovať autodopravcom zmeny, ktoré ich môžu zlikvidovať ako niečo, čo je pre nich prínosom, dokážu iba politici. Triezvy človek si vie na prstoch jednej ruky vyrátať, že obaja páni majú v matematike hlboké medzery," povedal Jančovič.
Nitrianska župa už niekoľkokrát upozornila ministerstvo dopravy na „dvojnásobnú škodu", ktorá vzniká obchádzaním mýtom spoplatnených ciest. „Prvá škoda vzniká štátu tým, že do rozpočtu neplynú očakávané prostriedky z mýtneho a nám, regionálnym samosprávam vzniká škoda nadmerným poškodzovaním našich ciest. Ich oprava je nesmierne nákladná a doslova ruinuje naše rozpočty," dodal nitriansky župan.