Základná škola (ZŠ) na Hradnej ulici v Nových Zámkoch sa zapojila do medzinárodného projektu CHIPS (Childline in Partnership with Schools). Výcvikový program pre deti a mládež má podporovať dobré vrstovnícke vzťahy žiakov v školách.
Žiaci sa stali podporovateľmi
„Centrum pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie (CPPPaP) v Nových Zámkoch v spolupráci s Linkou detskej istoty pri UNICEF ponúklo koncom minulého školského roka možnosť zapojiť sa do tohto programu,“ hovorí Simona Kunčaková, špeciálna pedagogička ZŠ Hradná. „Ak má dieťa problém, zdôverí sa s ním skôr vrstovníkovi či staršiemu kamarátovi než pedagógovi. Z ročníkov 6-9 sme do projektu vybrali dvanásť žiackych podporovateľov. Absolvovali školenie, prípravu s odborníkmi CPPPaP.
Oficiálne sme ich predstavili v triedach, zverejnili sme ich mená na nástenke v škole. Majú byť akýmisi dôverníkmi, na ktorých sa môžu obrátiť žiaci so svojimi problémami. Sami podporovatelia sú žiakmi, nemajú za úlohu problém kamaráta vyriešiť. Môžu ho však presvedčiť, aby požiadal svojho triedneho učiteľa, mňa alebo kolegyňu Máriu Muránsku, ktorá je ďalším podporovateľom CHIPS z radov pedagógov.“
Trénujú aj diskrétnosť
Prostredníctvom detských podporovateľov chce projekt hlavne preventívne pôsobiť proti negatívnym javom ako šikanovanie, závislosti, neschopnosť zvládať učivo, sociálna neistota. Prostredníctvom kamarátov a s pomocou pedagógov by sa deti mohli vyrovnať s náročnými situáciami skôr než eskalujú. Mladí ľudia sa učia pomáhať jeden druhému, rozvíjajú empatiu, zdravé sebavedomie a formujú si životné hodnoty.
Úvodné školenie absolvovali chipsáci koncom minulého školského roka, ďalšie stretnutia s odborníkmi mali počas jesene 2010. „Trénovali modelové situácie, kontakt, rozhovor. Museli sme ich naučiť diskrétnosti, čo u trinásť-štrnásťročných nie je bežnou vecou. Keďže ide o školskú aktivitu, najprv sme, samozrejme, zapojenie do projektu konzultovali s rodičmi žiakov,“ dodáva S. Kunčaková.
Naproblémy Problemátor
„Rodičia boli spokojní, že nás do projektu vybrali. Spolužiaci možno závideli, že odchádzame z vyučovania na školenia. Niektorí sa zasa báli, že všetko, čo nám povedia pobežíme hneď žalovať,“ zhodli sa Natália, Alexandra, Slávka a Klaudia, s ktorými sme sa stretli v pracovni špeciálnej pedagogičky v ZŠ na Hradnej. Preto spoločne vymysleli Problemátora – bezpečného žrúta žiackych problémov. Schránku na písomné podnety a žiadosti žiakov umiestnili k nápojovému automatu, kde sa premelie najviac detí a v dave môže ktokoľvek nepozorovane vhodiť do schránky lístoček. Chipsáci námety zbierajú a rozoberajú spoločne s učiteľkami zapojenými do projektu.
Deti radia deťom
„Dve ôsmačky u nás v kabinete radili štvrtákovi, ktorý mal pocit, že ho vylučujú z kolektívu. Zdôveril sa, prijal ich radu, ja ako učiteľka som len sledovala dialóg,“ vysvetľuje S. Kunčaková. „Dievčatko z prvého stupňa malo problém zapadnúť k spolužiakom, ktorí sa na ňu v Problemátorovi dosť sťažovali. Pozhovárali sme sa, dievčina uznala, že aj ona má svoj podiel. Nakoniec sa v triede postavila a povedala, že ak jej pomôžu, chcela by to napraviť. Zakrátko jej spolužiaci do schránky napísali, že všetky sťažnosti odvolávajú.“
Projekt Chips sa začal vo Veľkej Británii ešte koncom minulého storočia. Pre nás je garantom Česká republika,my a Poľsko sme partnerskými štátmi. Keď najstarší žiacki podporovatelia skončia ZŠ, plánujú ich nahradiť vlastnými „odchovancami“, ktorých už budú školiť bez CPPPaP.