ŠAĽA. Poslanci vyčítali vedeniu mestu predraženie projektov. Prekáža im aj to, že zmeny v projektoch sa robia bez ich vedomia.
Vybudovanie parkoviska
Predmetom ostatného zastupiteľstva boli aj projekty, ktoré mesto financovalo buď z vlastných zdrojov alebo eurofondov. Konečná suma každého z nich sa zvýšila o tisíce eur.
„Bez toho, aby o tom zastupiteľstvo vedelo, sa podpíšu dodatky, na kontrolných dňoch sa odsúhlasia, ale neviem, kto je to ten „sa", a objaví sa niekoľko 100-tisíc nákladov navyše,“ povedal Štefan Bartošovič.
Narážal na projekt Nitrianskeho samosprávneho kraja, rekonštrukcia kruhovej križovatky Dolná-Družstevná-Vlčanská. Celá stavba stála viac ako milión eur, mesto sa malo podieľať na spolufinancovaní čiastkou 380-tisíc eur. Skutočné investičné náklady stúpli o 33-tisíc.
„Predtým sme prijali uznesenie, v ktorom sa mesto zaviazalo prefinancovať náklady až do výšky 507-tisíc, takže o neoprávnených nákladoch boli poslanci oboznámení,“ poznamenal primátor Martin Alföldi.
Dodal, že do projektu dodatočne zahrnuli okrem iného aj odstránenie betónových nefunkčných stožiarov verejného osvetlenia a zahumusenie zeleného pásu pri ceste. „Vymenili sme aj obrubníky, pretože podľa pôvodného projektu sa mali naspäť umiestniť staré. Neviem si predstaviť, ako by to vyzeralo.“
Peniaze chýbajú na osvetlenie
Poslanci žiadajú od mesta, aby boli informovaní o každej projektovej zmene a aby tak podliehala určitým spôsobom aj ich kontrole.
„Potom tie peniaze v skutočnosti chýbajú na akcie, na ktoré nie sú eurofondy, napríklad na údržbu osvetlenia, na opravu komunikácií, ktorých je vyše 50 km. Pri tomto tempe, ako ich opravujeme, by to vychádzalo, že raz za 50 rokov sa opraví konkrétna ulica,“ dodal Bartošovič.
Primátor má na navyše použité peniaze opačný názor. Napriek tomu, že mesto zaplatilo viac, ako bolo pôvodne vo vysúťaženom projekte, finančné prostriedky sa podľa neho využili účelne v prospech mesta. Primátor hovorí, že práce navyše je jednoduchšie zakomponovať do projektu, ako sa k nim neskôr vracať etapovite.
„Rekonštruujeme majetky mesta, ktoré by raz bolo treba opraviť a päť percent je minimálna podpora zo strany žiadateľa. Všetky práce navyše v projektoch sú potrebné, aby rekonštrukcia bola komplexná. Napríklad pri MŠ 8. mája sme až po otvorení kanalizácie zistili, že je potrebné vymeniť celú kanalizačnú prípojku spolu s vodovodným potrubím,“ uzavrel Alföldi.
Autor: LAZ