Na prejazde centrom došlo za posledných päť rokov k nárastu intenzity dopravy o 40%. Z cesty sa stal úsek so zvýšeným počtom nehôd. Situáciu zhoršil aj ministerský experiment so spoplatnením tzv. severného obchvatu.
NITRA. Počet áut v Nitre za posledné roky výrazne narástol. Na niektorých cestách aj o 30 až 40 percent.
Negatívny vplyv na dopravnú záťaž v meste má aj novembrové spoplatnenie tzv. severného obchvatu Nitry a zrušenie odbočky z rýchlostnej cesty na Lehotu. Mesto sa v oboch veciach obrátilo na ministerstvo dopravy. S tzv. severným obchvatom už uspelo - od soboty po ňom opäť jazdíme zadarmo.
Odbočku chcú vybúrať
Ľudia jazdili z Nitry do Lehoty celé roky po rýchlostnej ceste. Na moste odbočili do dediny, na cestu III/51311. V súvislosti s výstavbou novej R1 ale most zbúrali a postavili o niekoľko metrov ďalej. S odbočkou na Lehotu sa už neráta, od minulého roka nefunguje. V blízkom čase ju chcú vybúrať.
„Vraciame sa desať rokov dozadu, tranzitná doprava sa vracia do mesta,“ konštatoval dopravný inžinier Andrej Sitkey. Po zrušení odbočky na Lehotu totiž autá jazdia do Lehoty a späť cez nitrianské mestské časti Kynek a Mlynárce.
So zachovaním odbočky pritom nemá problém ani Policajné prezídium, mesto Nitra je vraj ochotné jej úpravu financovať. Ministerstvo dopravy má ale iný názor.
„Cesta III/51311 je súbežná s rýchlostnou cestou a najbližšia križovatka Kynek je vo vzdialenosti 2 km. Nie je účelné budovať ďalšie pripojenie z cesty III. triedy,“ napísal nám hovorca ministerstva Martin Krajčovič.
Dodal, že ak by bolo pripojenie nutné, riešilo by sa už pri spracúvaní projektovej dokumentácie. „V stavebnom konaní pre stavbu rýchlostnej cesty mesto Nitra ani obec Lehota nevyjadrili požiadavku pre napojenie cesty tretej triedy na R1,“ konštatoval Krajčovič.
Mesto chce problém riešiť dodatočne, za zachovanie odbočky sa chystá lobovať. Potvrdil nám to viceprimátor Štefan Štefek. „Nechceme, aby autá idúce do Lehoty museli vstupovať do Nitry cez mestskú časť Kynek,“ povedal.
Ministerstvo zmenilo názor
Pôvodne malo ministerstvo dopravy odmietavý postoj aj k nespoplatneniu tzv. severného obchvatu Nitry, ktorý slúži aj pre miestnu dopravu. Radnicu niekoľko mesiacov ignorovalo. Rokovať s ňou začalo až po tom, ako dostalo protest z Generálnej prokuratúry.
Približne trojkilometrový úsek rýchlostnej cesty (od odbočky na Topoľčany po odbočku na Hlohovec) bol spoplatnený vlani v novembri. Po štyroch mesiacoch sa to zmenilo - dopravné značenie o nespoplatnení na úseku pribudlo v sobotu. Diaľničnú známku tu už netreba.
„Zákony sú pre ľudí a nie ľudia pre zákony. Rozhodli sme sa preto zohľadniť obyvateľov Nitry, ktorí jazdia na úrovni mesta alebo z bydliska na pracovisko," povedal minister Ján Figeľ po rokovaní s primátorom Jozefom Dvončom, na ktorom sa dohodli o zrušení spoplatnenia.
Experiment za 50 eur
Po spoplatnení úseku sa časť miestnej dopravy presunula do mesta, vodiči si totiž odmietli kúpiť diaľničné známky. „Začali vo zvýšenej miere využívať prejazd centrom, kde došlo za ostatných päť rokov k nárastu intenzity dopravy o 40 percent. Vlani bol úsek cesty I/64, ktorý prechádza centrom mesta, vyhodnotený ako úsek so zvýšeným počtom dopravných nehôd,“ povedal nám dopravný inšpektor Andrej Sitkey.
„Ja jazdím po severnom obchvate do záhrady. Nechcela som riskovať pokutu, tak som si známku začiatkom marca kúpila. Teraz to ľutujem, tento ministerský experiment ma stál 50 eur. Boli to vyhodené peniaze, pretože ja po diaľniciach nejazdím,“ povedala nám dôchodkyňa Mária z Nitry.