NITRA. V Nitrianskej galérii si môžete pozrieť interaktívnu výstavu 55 k zemi! Názov rovnako originálny ako samotná výstava Nitrana Jaroslav Košša.
„Koncipoval som ju asi dva roky. Jej pomenovanie odráža dve skutočnosti - v čase konania výstavy oslavujem 55 rokov a „k zemi!“ znamená to, že nelietam príliš často a vysoko v oblakoch. Som skôr pevne nohami na zemi,“ vysvetlil Jaroslav Košš.
Dvojkríž bez trojvŕšia
Návštevník do jeho zvláštneho sveta vstupuje „lietačkami“ z automobilových dvier vo farbách trikolóry. Tento vstup autor nazval Chrámová mágia. Ak si návštevník bránu otvorí k sebe – ide do minulosti, ak odseba – do budúcnosti.
„Takýchto vecí je tejto výstave veľa – človek sa môže tak trochu pohrať s minulosťou aj súčasnosťou. Na dverách týchto lietačiek je napríklad slovenský dvojkríž, ale bez trojvŕšia – Matra je v Maďarsku, Fatra - dobre, a Tatry sme si predali,“ hodnotí Košš. Jeho nápis vedľa vstupu hlása: kúpte si akcie Tatranskej národnej mágie a zajtra hráte pólo na Lomnickom štíte.
Sila manipulácie
Nitriansky umelec priznal, že v súčasnej dobe pociťuje istý hendikep. Je z generácie, ktorá väčšinu života prežila v reálnom socializme. „Teraz žijem v časoch, ktorým síce rozumiem aj ich „stíham“, ale mnohým veciam z hodnotového hľadiska akosi neverím. Preto je aj táto výstava o určitom manipulovaní. Sila informácií, ktoré sa na ľudí rútia zo všetkých strán, je taká výrazná, že ani nestíhajú vyberať, čo je pre nich dôležité a čo nie. Strácajú hierarchiu hodnôt,“ vysvetľuje umelec.
„Manipulačná reklama, ktorá ľuďom čosi ponúka, je taká agresívna, že nakoniec podľahnú jej „čaru“ a povedia si „no nekúpiš to, keď je to také výhodné“? Zrazu zistia, že nerobia nič iné, len sa potácajú od jednej skvelej kúpy k druhej. Prestávajú byť sami sebou a ich hodnotovým rebríčkom sa stáva cieľ stihnúť všetko, čo im manipulatívny svet okolo podsúva.“
Novodobé náboženstvá
Východisko z tejto situácie necháva umelec na diváka. Ľudia v interakcii s vystavenými predmetmi ako je napríklad antiproteínový objekt či nízkonapäťové elektrické kreslo sami zistia, do akej miery majú silu odolávať manipulácii konzumu. „Žiaľ, mnohé veci sa dnes pre ľudí stávajú novodobým náboženstvom. Takým je v súčasnosti napríklad ropa, za ktorú sú národy ochotné sa vyvražďovať,“ uvažuje Košš.
„Moja výstava je koncipovaná muzeálnym spôsobom. Ako v múzeu ide prehliadka istým smerom v časovej alebo tematickej osi, tak aj moja výstava graduje od začiatku až do konca. Okrem vizuálnej stránky má aj akustickú rovinu. Prenesie návštevníka do akéhosi chaosu zvukov, z ktorých mnohé vníma priamo, iné periférne,“ dodal nitriansky umelec.
Vibračno-interaktívny vizuálny objekt Maria Teresia Art Tuning – získate zvodné telo, uvoľníte unavené telo, zbavíte sa celulitídy...
Mobilný interaktívny projekt Pexeso Andy Warhol revival.
Antiproteínový objekt Jalová DNA.
Nízkonapäťové elektrické kreslo. FOTKY: (ČE)