NITRA. Od vlaňajšej jesene pracuje tím nitrianskych tvorcov na atraktívnom titule. Skúšajú muzikál rakúskej produkcie Ples upírov, ktorý mal v réžii Romana Polanskeho premiéru vo Viedni v roku 1997.
Účinkujú v ňom študenti a doktorandi Katedry hudby a iných katedier z UKF spolu so študentmi Súkromného konzervatória v Nitre. Režisérom je Nitran Peter Oravec, absolvent UKF.
Licencia s vlastnou produkciou
„Po rokovaniach s produkčnou spoločnosťou Vereinigte Bűhnen Wien sme licenciu vybavili asi za pol roka. Ako prví na svete sme spolu so študentskou licenciou zmluvne získali aj možnosť mať vlastnú produkciu,“ teší sa z úspechu Peter Oravec. „Všade na svete, kde sa Ples upírov hral – v Nemecku, Maďarsku, Poľsku, Estónsku či Japonsku - mali pôvodnú rakúsku produkciu. Našu verziu sme viac priblížili súčasnosti, nielen scénou či kostýmami, ale aj choreografiami. V pôvodnej forme sme zachovali len hudbu Jima Steinmana s využitím živého orchestra a text Michaela Kunzeho, ktorý do slovenčiny preložil Ján Štrasser.“
V súčasnosti sa tento muzikál hrá v Stuttgarte, vo Viedni a Budapešti. V Nitre herci podľa zmluvy odohrajú exkluzívne päť predstavení – od 3. do 7. mája v Starom divadle Karola Spišáka. Celoslovenská premiéra bude 3. mája o 18.30 h.
Láska v transylvánskej krčme
Ples upírov rozpráva príbeh židovského dievčaťa Sáry (Mima Horňáková v alternácii s Beatou Mesárošovou a Máriou Lechmanovou) a upírskeho grófa Krolocka (Ján Hyža), ktorý sa do nej zaľúbi. Profesor Abronsius (Marián Hlavatý) s asistentom Alfrédom (Vladimír Hanák) skúmajú upírsku tematiku a náhodou zablúdia do jednej transylvánskej krčmy. Tu sa Alfréd do Sáry zaľúbi, no Krolock ju unesie na svoj hrad. Príbeh sa – aspoň podľa našich očakávaní - neskončí happyendom, napokon sa všetci stanú upírmi...
„Dúfam, že sa diváci budú príjemne báť. K tým azda najstrašnejším scénam patrí vstávanie upírov z hrobov,“ prezradil režisér.
Autorom scény je Peter Janků. Jej základným prvkom je hydraulická plošina s rozmermi 5x8x2 metre, s pomocou ktorej sa menia situácie a priestory deja. „Budú tu schody, zrkadlá, v ktorých nie je vidieť upírov, aj kúpeľňa s vaňou, keďže Sára sa veľmi rada kúpe. Samozrejme, nezaobíde sa to bez nahých scén, čo mužských divákov iste poteší,“ usmieva sa Peter Oravec.
„S použitím projekcií Michala Poláčka, Martina Solovica a Martina Keníža sa na pódiu vy-strieda asi 20 scénografických zmien, napríklad scenéria cintorína s náhrobkami, zasnežené Karpaty, hrad upírskeho grófa Krolocka a podobne.“
S „protézami“ šušľali
Pre 25 postáv muzikálu ušili zhruba 100 kostýmov. Navrhla ich Eva Kleinová z Nitry, šila ich krajčírska dielňa Andrey Križanovej z Čechyniec. Sú to ľudové odevy aj honosné róby v tajomnom new gotic štýle. Rovnako ako scéna, aj kostýmy sú ladené v prevažne čierno-bielo-červenej kombinácii.
„Práve teraz ich ničíme – trháme a patinujeme, keďže ľudia, ktorí v nich budú vychádzať z hrobov, budú umrlci,“ pokračuje Oravec. „Nebudú chýbať ani parochne. Je ich asi 30, robila ich Zuzka Némethová z DAB.“
Nevyhnutnou výbavou sú pre hercov upírske zuby. Vyrábal ich zubný technik Jaro Rumanovský pôvodom z Nitry.
„Desať kompletných „špicatých protéz“ vyrobil sólistom priamo na mieru, pre zboristov a tanečníkov sme zhruba 30 nalepovacích očných zubov objednali vo Viedni. Trošku sme sa pasovali so slintaním a šušľaním hercov, ale už je to v poriadku.“
Kalichy aj cesnakové girlandy
Dramaturgičkou Plesu upírov je Slavka Civáňová, s ktorou Peter Oravec dlhodobo spolupracuje pri tvorbe inscenácií Divadelného spoločenstva Le Mon a veľkovýpravných inscenácií k Cyrilo-Metodským slávnostiam.
Prezradila, že sólisti, zbor aj tanečníci už mesiac skúšajú v priestoroch Auly UKF, kam prešli z univerzitnej telocvične. Celý tím sa 21. apríla presunie do Veľkej sály Starého divadla Karola Spišáka, kde sa po stavbe, svietení, ozvučení, skúškach v priestore a zladení všetkých zložiek uskutočnia generálky a premiéry.
„V muzikáli uvidíte celkovo vyše 200 rekvizít, napríklad náhrobné kamene, gotické kalichy, cesnakové girlandy či zváraciu prilbu,“ hovorí Slavka Civáňová. „Pod vedením dirigenta Marka Štrbáka prebiehajú pravidelné skúšky orchestra, v ktorom sa v inscenácii naživo predstaví 18 hudobníkov. Skúša aj audio zbor, v ktorom bude off stage počas predstavenia účinkovať 15 členov speváckeho zboru Katedry hudby UKF pod vedením Ivety Štrbák-Pándiovej.“
Tanec mŕtvol vyliezajúcich z hrobov
Na choreografiách muzikálu spolupracujú Elena Zahoráková z katedry hudby UKF a vedúci FS Furmani Marián Hlavatý. „Ples upírov som videl v budapeštianskej produkcii dvakrát ešte v čase, keď som ani netušil, že sa nám ho podarí v Nitre zrealizovať. V muzikáli som robil choreografiu dedinskej krčmovej zábavy a všetky pohybové situácie v nej. Inšpiroval som sa rumunským folkórom, samozrejme, náležite štylizovaným pre potreby vyjadrenia situácie,“ hovorí Marián Hlavatý.
„Potom som robil tanec mŕtvol, ktoré vyliezaju z hrobov a chystajú sa na ples. Docentka Zahoráková, ktorá sa zaoberá klasickým a výrazovým dobovým tancom, vytvorila pre muzikál klasickým tancom inšpirovaný sen Sáry, sen Alfréda a menuet na samotnom bále. Veľké choreografické čísla sme tvorili spolu.“
Pre Mariána Hlavatého je Ples upírov prvý muzikál, v ktorom účinkuje a zároveň vôbec netancuje. „Starý vedec profesor Abronsius čaká na udelenie Nobelovej ceny za záchranu ľudstva od upírstva. Ten má celkom iné problémy ako tanec,“ zasmial sa Marián Hlavatý.
Muzikál Ples upírov je súčasťou projektu Vzdelávanie divadlom, ktorý univerzita realizuje pod vedením profesorky Dagmar Inštitorisovej a s produkčným dohľadom Aleny Čiernej, vedúcej katedry hudby. Muzikál je spolufinancovaný zo zdrojov EÚ, podľa režiséra Oravca stál spolu so zakúpením licencie státisíce eur.
Zľava ako Sára Mima Horňáková a tanečníčky Lucia Adamcová a Beáta Belovičová.
Choreograf Marián Hlavatý ako profesor Abronsius.
Režisér Peter Oravec.
Dramaturgička muzikálu Slavka Civáňová.