Problémy s rómskymi žiakmi má riešiť špeciálny učebný plán. Radnica ho chce zaviesť na troch základných školách.
NITRA. Niektoré mestské základné školy sa počtom záškolákov a problémových žiakov vymykajú priemeru. Podľa správy, ktorú dostali mestskí poslanci, ide o školy, kde sa sústreďujú rómske deti.
Radnica chce problém riešiť. Zastupiteľstvo schválilo návrh poslankyne Marty Rácovej. Odbor školstva v spolupráci s riaditeľmi škôl má vypracovať špeciálny učebný plán. Bude obsahovať zásady a spôsoby vzdelávania problémových žiakov na druhom stupni ZŠ.
Musia mať súhlas ministerstva
Špeciálny učebný plán musí schváliť ministerstvo školstva. Týkať sa má troch základných škôl – Krčméryho, Novozámockej a Sčasného v Dražovciach.
Problémy s rómskymi žiakmi sa ale prejavili aj na ZŠ Tulipánová – píše sa to v správe, ktorú na zastupiteľstvo predložila vedúca odboru školstva Margita Sládečková.
„Najvyšší počet neospravedlnených hodín riešili ZŠ Krčméryho, ZŠ Sčasného, ZŠ Novozámocká a ZŠ Tulipánová,“ píše sa v materiáli.
Veľký počet vymeškaných hodín majú na svedomí práve žiaci, ktorí „pochádzajú zo sociálne znevýhodneného prostredia a z prostredia marginalizovaných rómskych komunít žijúcich na území mesta“.
V prvej triede sú len Rómovia
„Mne tu absentuje politika štátu. Bez nejakých zákonov my dnes nevieme všetky rómske deti v rámci mesta umiestniť do jednej základnej školy,“ vyhlásil viceprimátor Štefan Štefek.
Aktivisti takéto úvahy odmietajú, hovoria o segregácii. Učitelia na druhej strane poukazujú, že niektoré školy sa časom môžu stať čisto rómskymi aj bez vonkajších zásahov. Už teraz sú prváčikovia na ZŠ Krčméryho a Novozámockej len z rómskeho etnika. Iné deti sa neprihlásili.
V správe sa doslova píše, že rodičia detí majoritného obyvateľstva nemajú záujem zapisovať deti do spomínaných škôl: „Tým sa počet žiakov predovšetkým na ZŠ Krčméryho a ZŠ Novozámocká výrazne znížil.“
ZŠ Krčméryho navštevuje 164 žiakov, z toho je 74,3% Rómov. ZŠ Novozámocká má 142 žiakov, 40,2% je Rómov. Na ZŠ Sčasného je 130 žiakov, 32,3% je Rómov.
Ruka v ruke so záškoláctvom idú slabé vzdelávacie výsledky, pritom počet žiakov v jednotlivých triedach je veľmi nízky. Školy sa zhodli, že hlavnými príčinami vymeškaných hodín sú zvýšená migrácia rómskych rodín a nezáujem o vzdelávanie.
Školy sa chcú orientovať na manuálne zručnosti
„Zatiaľ je menej rómskych žiakov na druhom stupni a viac na prvom stupni základnej školy, ale o rok-dva začnú mať prevahu. Perspektíva je taká, že ak nebudeme zvyšovať počet žiakov majoritného obyvateľstva, staneme sa čisto rómskou školou,“ konštatovalo vedenie ZŠ Novozámocká.
Ak bude tendencia zvyšovania počtu Rómov pokračovať, prispôsobia sa situácii: „Znamená to orientovať smerovanie skôr na manuálne zručnosti, remeselnú výchovu, výchovu k rodičovstvu, špecifickú prípravu dievčat“.
Pedagógovia hovoria, že práca s rómskymi žiakmi je omnoho náročnejšia: „Majú inú mentalitu, zvyky, inú hodnotovú orientáciu, držia sa tradícií a je ťažké ich socializovať a zmeniť ich myslenie.“
Terénny pracovníkov chodí k Rómom domov
Dôležité je podchytiť rómske deti už pred nástupom do školy. Mnohé totiž poriadne neovládajú slovenský jazyk, nemajú základné hygienické návyky.
Situáciu by malo zlepšiť ich zaškolenie v materskej škole. Ideálne by vraj bolo, keby sa predškolskej výchovy zúčastnili aj matky. Osvedčili sa aj nulté (prípravné) ročníky a asistenti učiteľov. Zatiaľ sú v Nitre len dvaja, zamestnaní sú v mestskom sociálnom podniku, takže ich čiastočne financuje štát.
Na ZŠ Krčméryho navrhujú aj zavedenie celodenného výchovno-vzdelávacieho systému (škola, školský klub, mimoškolská činnosť) a využitie alternatívnych edukačných programov.
Prvoradé však, aby deti prišli do školy. „Pravidelne písomne informujeme rodičov žiakov o zanedbávaní povinnej školskej dochádzky, vyzývame ich k návšteve školy. Na tieto výzvy vôbec nereagujú, pošta sa vracia ako adresát neznámy,“ konštatuje sa v správe, ktorú vypracovalo vedenie ZŠ Tulipánová.
Škola spolupracuje s terénnym pracovníkom mestského úradu, ktorý navštevuje rómske rodiny. Záškolákov, respektíve ich rodičov, rieši aj polícia a následne súd. Vďaka tomu sa situáciu podarilo zlepšiť.