NITRA. Ministerstvo dopravy nesúhlasí so zachovaním odbočky, ktorá spojí novú rýchlostnú cestu s Lehotou. Nitrianska radnica sa pokúsi jeho názor zmeniť.
„Nechceme, aby autá idúce do Lehoty museli vstupovať do Nitry cez mestskú časť Kynek,“ povedal viceprimátor Štefan Štefek.
S búraním čakajú
Ľudia jazdili z Nitry do Lehoty celé roky po „starej“ rýchlostnej ceste. Z mosta mohli odbočiť smerom do dediny, na cestu III/51311.
Most ale vlani, v súvislosti s výstavbou R1, zbúrali a postavili o niekoľko metrov ďalej. S odbočkou na Lehotu sa už nepočíta, od minulého roka nefunguje. Autá idúce do dediny musia prechádzať cez Nitru.
Podľa harmonogramu už mala byť odbočka na Lehotu vybúraná. Granvia Construction, ktorá stavia R1, však čaká, ako dopadne komunikácia mesta s ministerstvom dopravy.„Nesúhlasíme s pripojením. Nie je účelné budovať ďalšie pripojenie z cesty III. triedy. Ak by bolo nutné, riešilo by sa už pri spracúvaní projektovej dokumentácie R1. V stavebnom konaní však mesto Nitra a obec Lehota nevzniesli požiadavku na napojenie cesty III/51311 na R1,“ píše sa v stanovisku, ktoré nám zaslal hovorca ministerstva Martin Krajčovič.
Viceprimátora Štefeka prekvapilo, že podľa ministerstva „nie je účelné budovať ďalšie pripojenie z cesty III. triedy“. Žiadne budovanie totiž nie je potrebné. „Odbočka na Lehotu predsa existuje, my ju len žiadame zachovať,“ reagoval.
Na druhej strane je pravda, že samospráva pred samotnou výstavbou túto požiadavku oficiálne nevzniesla, urobila tak až dodatočne.
Argumenty?
Ministerstvo vo svojom stanovisku konštatuje, že rýchlostné cesty sa budujú za účelom zabezpečenia tranzitnej a medzinárodnej dopravy a cesty III. triedy majú miestny význam. Dôvod na ich prepájanie nevidí.
„S odbočkami z R1 na Beladice aj Čaradice sa však počíta,“ poukázal dopravný inžinier Andrej Sitkey. Dodal, že aj odbočka na Lehotu by riešila tranzitnú dopravu, ktorá momentálne musí prechádzať cez Nitru – konkrétne cez jej mestské časti Mlynárce a Kynek.
Ministerstvo argumentuje, že cesta III/51311 je súbežná s rýchlostnou cestou a najbližšia križovatka Kynek je už vo vzdialenosti 2 kilometre. „Križovatka Kynek nie je stavebne usporiadaná tak, aby umožnila plynulé odbočenie vozidiel z Nitry na Lehotu,“ reagoval Sitkey.
Mesto však predovšetkým trápi, že autá smerujúce do Lehoty zaťažujú mestské časti. „Vraciame sa desiatky rokov dozadu, tranzitná doprava sa vracia do mesta,“ povedal dopravný inžinier Andrej Sitkey. So zachovaním odbočky z R1 na Lehotu súhlasí aj Policajné prezídium.
Most pri Lehote je súčasťou rýchlostnej cesty R1.