NITRA. Na podstavci Outdoor gallery pred OC Mlyny v Nitre prebieha výstavný projekt Martina Kochana Objekt Strážený Psom. Autor počas otvorenia akcie pripevnil psa k výstavnému priestoru Outdoor gallery, ktorý mal pes strážiť. Performancia môjho psa, ako akciu sám autor nazval, má byť metaforou na kultúrnu politiku na Slovensku.
Ako povedal kurátor Omar Mirza, regionálne galérie sú často vystavované tlakom zhora, pričom úradníci tu vystupujú ako ,strážne psy‘ pre mocenské záujmy politikov. Počas niekoľkých týždňov ostane pri podstavci symbolicky pripevnený obojok, na ktorý si môžu majitelia psov svoje zviera pripnúť a nechať ho dočasne „strážiť“ výstavný priestor.
Kochan v sprievodnom texte k akcii uvádza niektoré konkrétne príklady politickej výmeny nepohodlných riaditeľov galérii, ku ktorým došlo aj napriek početným protestom výtvarníkov a výtvarných teoretikov. Odvolania vedúcich pracovníkov galérií úradnícki „strážcovia“ argumentovali vo svojich „performanciách“ nedostatočným školením upratovačky pre prácu na rebríku, profiláciou galérie na moderné umenie, zanedbaním komerčnejších akcií či vystavením fotografií bozkávajúcich sa mužov.
Akcia Objekt Strážený Psom je ďalším výrazom nespokojnosti umeleckej obce s politizáciou kultúrnych inštitúcií, z ktorých by politici chceli mať svoje propagačné centrá, strediská zábavy, agitačné priestory či výkladné skrine svojich hodnotových a politických preferencií.
Bohužiaľ, strážený priestor sa tak umelecky vyprázdňuje (v prenesenom zmysle slova). Podobne ostal prázdny, avšak doslovne - v intencii autorského zámeru - aj podstavec Outdoor gallery, či nedávno - no z celkom iných dôvodov - Galéria Jana Koniarka. V nej samosprávny kraj ako zriaďovateľ zrušil medzinárodný umelecký projekt Multiplace a prostredníctvom Dušana Slobodníka povereného vedením galérie aj celý výstavný program.
Metafora strážneho psa pripútaného svojím pánom k vyprázdnenému výstavnému priestoru je expresívnym, no zároveň dosť jednoduchým gestom na to, aby ju pochopili aj ľudia, ktorým nie je po chuti „profilácia galérie na moderné umenie“. Nechcem však spochybňovať inteligenčnú úroveň politických nominantov, nekritizujem fakt, že umeniu možno nerozumejú, nechápu. Veď ani ja nie vždy. Oveľa viac ma mrzí, že politici (ktorých záujmom je moc) ignorujú, spochybňujú a okliešťujú fundamentálnu vlastnosť umenia – jeho slobodu.
Autor: Ľuboš Lehocký