NITRA. Analógový vysielač na Zobore majú odpojiť už v stredu. Starý anténny systém odvezie vrtuľník, ktorý vzápätí privezie novú anténu pre digitálne vysielanie.
Výmena bola pôvodne naplánovaná na 19. mája. „Dôvodom posunu je oneskorenie subdodávateľskej dodávky. Termín zapnutia ďalších multiplexov na Zobore, ktorý je plánovaný na 1. júna, by to nemalo ovplyvniť,“ povedal nám Michal Šuran zo spoločnosti Towercom.
Vysielač je dominantou, ktorú vidieť už z veľkej diaľky. „Jeho vzhľad sa po výmene anténnych systémov zmení len minimálne,“ povedal Šuran.
V pokrytí televízneho vysielača na Zobore sú okresy Nitra, Topoľčany, Levice, Šaľa, Nové Zámky, Štúrovo, Komárno, Dunajská Streda a Galanta.
Hoci sa o digitalizácii televízneho vysielania hovorí už mesiace, mnohí ľudia v tom nemajú jasno. Viacerí napríklad investovali do satelitov, hoci nemuseli.
„V reklamnom letáku som našla oznam, že po ukončení šírenia analógového signálu zo Zobora nastane analógová tma. Doslova sa tam písalo, že už nebudeme chytať Markízu a STV. Tak som si rýchle kúpila satelit, dokonca som sa zadlžila. Až potom som sa dozvedela, že keďže mám káblovku, táto investícia vôbec nebola potrebná,“ posťažovala sa nám dôchodkyňa z Nitry.
Ľudia, ktorí majú káblovku alebo satelit, nemusia prechod na digitálne vysielanie vôbec riešiť. V našom regióne je ich vraj väčšina.
Digitalizáciu podľa predajcov „riešia“ najmä ľudia z malých miest a obcí, kde prijímajú signál cez štandardné televízne antény. Ľudia, ktorí majú ešte starý typ televízora (nový už dokáže spracovať digitálny signál), si kupujú set-top box, čo je digitálno-analógový prevodník. No viac je vraj takých, ktorí uprednostnia satelit, hoci je niekoľkonásobne drahší.
Starší ľudia a ľudia s nižšími príjmami vo všeobecnosti podľa predajcov skôr kupujú set top boxy ako satelity, hoci tie umožnia prijímať viac programov.
„Satelit je momentálnym hitom. Považujeme tento trend za dočasný, nakoľko vznik káblových operátorov bol inšpirovaný práve tým, že ľudia chceli mať zabezpečený komfort a nechceli sa o nič starať. Preto prechádzali z individuálneho príjmu na služby káblového operátora,“ povedal Marek Michalík, marketingový manažér spoločnosti Satro.