Do hier sa zapojili aj autisti. Prostredie školského dvora pomohlo, aby ich nezachvátil strach z neznámeho.
NITRA. Čelenky, totemy, prazvláštne pokriky a oslovovanie menami ako Ribana či Duniaci hrom.
Tak nejako vyzeral Indiánsky deň, ktorý pre mentálne aj fyzicky hendikepované deti pripravila Spojená škola internátna na Červeňovej ulici v Nitre.
Spojenie s prírodou
„Premýšľali sme nad niečím, čo by sme pre deti pripravili a malo to byť niečo iné, ako bežné vyučovanie v školských laviciach. Niečo, na čo budú dlho spomínať. A napadlo nám tiež to, že by sme mohli tento špeciálny deň nejako tematicky ladiť. Indiáni prišli do úvahy skoro okamžite – je to asi hlavne tým, že podobne ako naše deti, aj oni majú najbližšie k prírode a radi trávia čas vonku,“ hovorí Tomáš Slovák, pedagóg zo školy.
„Filmy o Indiánoch stále fungujú a deti ich aj radi pozerajú. Nie je snáď nik, kto by Indiánov nepoznal. Aj tak sme deťom ale pustili Poklad na Striebornom jazere a prvý diel Winnetoua,“ hovorí Mária Kleštincová, zástupkyňa riaditeľky, ktorá sa na jeden deň premenovala na Ribaninu sestru.
Totemy a čelenky
A tak sa školské ráno hneď po zazvonení premenilo na veľkú šatňu. Deti sa vyfešandovali do indiánskych odevov, pomaľovali do indiánskych farieb a poozdobovali do rôznych pestrofarebných šatiek a čeleniek. Vymysleli si aj indiánske mená a sami si vyrobili indiánske plagáty a totemy.
Nasledovali súťaže typu hádzanie lasom, preťahovanie lanom, skákanie vo vreci či prekážková dráha. „Súťaže sme navrhli tak, aby si ich mohli užiť aj deti s motorickými problémami,“ povedal Tomáš Slovák.
Na Indiánsky deň prišli všetci žiaci školy. Zúčastnili sa aj žiaci z pracovísk v Klasove a Mani. „Zapojili sme aj našich autistov. Myslím, že si veľmi dobre zvykli. Poznajú sa už s ostatnými deťmi, nemali preto žiaden strach,“ povedala riaditeľka školy Soňa Šišková.
Po súťažnej časti nasledovala školská opekačka a diskotéka.
A pedagógovia už teraz premýšľajú nad motívom, ktorý by mohol byť spájacím elementom pre ďalší deň venovaný všetkým žiakom školy.