Utorok, 9. august, 2022 | Meniny má Ľubomíra

Snímače v ceste určia hmotnosť prechádzajúcich áut

Cestu R1 bude monitorovať niekoľko snímačov – od kamier s uzavretým okruhom až po meteorologické snímače.

Stredisko správy a údržby vybudovali v Selenci.Stredisko správy a údržby vybudovali v Selenci. (Zdroj: TOMÁŠ HOLÚBEK)

Cestu R1 bude monitorovať niekoľko snímačov – od kamier s uzavretým okruhom až po meteorologické snímače.

BELADICE. Prvé tri úseky rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami by mali odovzdať do užívania 28. septembra.

Posledný - štvrtý – úsek, ktorým je obchvat Banskej Bystrice, otvoria na budúce leto. Informoval o tom Eric Delobel, riaditeľ spoločnosti Granvia a. s., ktorá je koncesionárom prvého PPP projektu na Slovensku.

Snímače z ciest

Koncesionár má na základe zmluvy so štátom povinnosť zabezpečiť nielen financovanie, projektovanie a výstavbu cesty, ale na nasledujúcich 30 rokov má na starosti aj prevádzku a údržbu štyroch úsekov rýchlostnej cesty R1.

Na tento účel zriadila spoločnosť Centrum riadenia dopravy, ktoré bude zbierať a vyhodnocovať aktuálne údaje z cesty.

Rýchlostná cesta dostala meno PR1BINA.

FOTO: TOMÁŠ HOLÚBEK

Do centra pošlú informácie o dopravnej situácii na R1 kamery, senzory zabudované vo vozovke aj odlučovače ropných látok.

Stav počasia na trase bude monitorovať 12 meteostaníc, 8 snímačov vo vozovke zase dokáže určiť hmotnosť prechádzajúcich vozidiel aj intenzitu dopravy.

Riadenie bude v Selenci

Operačným centrom bude nové Stredisko správy a údržby rýchlostnej cesty v Selenci, teda na mieste, kde cesta opúšťa územie Nitry.

„Od okamihu odovzdania prvých troch úsekov cesty do užívania začneme vykonávať prevádzku a údržbu komunikácie. Našou prioritou je bezpečnosť a plynulosť premávky na tomto 46-kilometrovom úseku. V druhej polovici budúceho roka prevezmeme do správy aj štvrtý úsek – severný obchvat Banskej Bystrice dlhý šesť kilometrov. Tam bude situované druhé stredisko prevádzky a údržby,“ povedal Francois Scrabalat, riaditeľ Granvia Operation, a. s.

V Selenci budú okrem administratívnych priestorov a krízového centra aj garáže pre údržbárske vozidlá, dielne, silá na uskladnenie posypovej soli. Sídliť tam budú aj hasiči a diaľniční policajti.

Silá na uskladnenie posypovej soli.

78 mostov

Na stavbe cesty R1 momentálne pracuje 2 500 robotníkov. Dĺžka cesty od Nitry do Tekovských Nemiec a obchvat Banskej Bystrice meria spolu 52 kilometrov. Na týchto úsekoch rýchlostnej cesty vyrástlo veľké množstvo mostov – spolu je ich až 78. Povrch cesty má rozlohu 1,1 miliónov metrov štvorcových a v jej okolí vyrástlo 32 kilometrov protihlukových stien. Po celej dĺžke cesty sú navyše optické vlákna a na sieť optických káblov sú napojené kamery, terminály a rôzne snímače.

Rýchlostná cesta R1 v číslach
  • projekt cesty R1 nazvali PR1BINA, podľa kniežaťa slovanských kmeňov
  • prvé tri úseky od Nitry po Tekovské Nemce otvoria 28. septembra
  • severný obchvat Banskej Bystrice otvoria v júli 2012
  • celá cesta bude dlhá 52 km, z toho 46 km je úsek medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami
  • na celej dĺžke cesty je 78 mostov
  • popri ceste je 32 kilometrov protihlukových stien
  • povrch cesty predstavuje 1,1 milióna metrov štvorcových
  • cestu bude sledovať 27 kamier, 12 meteorologických staníc a 8 snímačov intenzity dopravy
  • bezplatná tiesňová linka funkčná od dátumu spustenia cesty má číslo 0800 33 33 33
  • aktuálne info o situácii na ceste bude na www.pr1bina.sk
Tomáš Holúbek

Najčítanejšie na My Nitra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prehľad a automatizácia
  2. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  3. Kde u nás kúpite domácke potraviny
  4. Na Oravskej priehrade s Kalim aj Spievankovom. Vidíme sa naživo
  5. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  6. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať
  7. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha
  8. Pozrite si, kedy hrá futbalové zápasy vaše mesto či dedina
  1. Prehľad a automatizácia
  2. Dopyt v Bratislave mierne klesol, ceny však stále rástli
  3. Šéf PLANEO: Budúcnosť obchodu je v službách
  4. Čo robiť, aby dieťa neskončilo v nemocnici s črevnou virózou?
  5. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  6. Goralské folklórne slávnosti po prvýkrát priamo v horách
  7. Za vysokou spotrebou sa často skrýva zlá kondícia motora
  8. Ktoré regionálne projekty podporí Nadácia COOP Jednota?
  1. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 10 078
  2. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 7 546
  3. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 7 319
  4. Pozrite si, kedy hrá futbalové zápasy vaše mesto či dedina 6 283
  5. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila 5 656
  6. Kde u nás kúpite domácke potraviny 2 939
  7. Dobrá správa pre pacientov s cukrovkou 2 452
  8. Držanie peňazí na bežnom účte robí Slovákov chudobnejšími 1 883

Blogy SME

  1. Irena Šimuneková: Na výlet s deťmi - Vrchhora, priehrada Veľké Uherce
  2. Robert Štepaník: diel 72 - rubrika: moje najhranejšie v máji 2022
  3. Ján Valchár: Toto už je asi tretia svetová
  4. Petronela Čellárová: Čo sa vlastne stalo
  5. Vladimír Krátky: Ch o b o t i n y slovenské ( I. )
  6. Tupou Ceruzou: Pohodoví fašisti
  7. Ingrid Tkáčiková: VšZP rodičom pre dieťa ,,naškrabká“ 30 eur ročne na strojček na zuby
  8. Věra Tepličková: Sestry v akcii alebo Keď už blázinec, tak ako u nás v školstve
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 120 815
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 27 044
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 10 916
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 8 416
  5. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 7 407
  6. Vladimir Skala: Padá bankový sektor v Číne? 4 232
  7. Post Bellum SK: Hromady mŕtvych a nočné mory o Varšavskom povstaní 4 024
  8. Jozef Tittel: Psychológia investovania 2 640
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  2. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  3. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  4. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  5. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  6. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 44. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 2/3 - Skaza lode Karluk, 1913 - 1914
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Nitra, Galanta a Šaľa - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Nitra

Poznáme výhercov veľkej záhradkárskej súťaže.


11 h
Nový ďalekohľad na Kalvárii.

Rozhľadňa stojí na šachte, cez ktorú sa kedysi vchádzalo do guľometného hniezda.


13 h
Oprava dlažby na pešej zóne. Fotka je z minulého roka. Ďalší úsek opravovali na jar tohto roka.

Mesto v odvolaní spochybnilo výpoveď svedka.


15 h

Spolupráca štátu s UNIPHARMOU sa osvedčila a počas pandémie ukázala ako spoľahlivá. Napriek tomu zákonodarcovia uvažujú o zmene, nad ktorou visí množstvo otáznikov, vládnu pochybnosti.


18 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Takmer 90 km dlhá cyklotrasa vedie horským prostredím s výhľadmi na Kráľovu hoľu.


7. aug

Mesto v odvolaní spochybnilo výpoveď svedka.


15 h

Ani v oblastných futbalových súťažiach nebola núdza o zaujímavé zápasy.


a 1 ďalší 7. aug

Náklady za múku, ryžu alebo olej súpli prevádzkam o tristo percent.


17 h

Blogy SME

  1. Irena Šimuneková: Na výlet s deťmi - Vrchhora, priehrada Veľké Uherce
  2. Robert Štepaník: diel 72 - rubrika: moje najhranejšie v máji 2022
  3. Ján Valchár: Toto už je asi tretia svetová
  4. Petronela Čellárová: Čo sa vlastne stalo
  5. Vladimír Krátky: Ch o b o t i n y slovenské ( I. )
  6. Tupou Ceruzou: Pohodoví fašisti
  7. Ingrid Tkáčiková: VšZP rodičom pre dieťa ,,naškrabká“ 30 eur ročne na strojček na zuby
  8. Věra Tepličková: Sestry v akcii alebo Keď už blázinec, tak ako u nás v školstve
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 120 815
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 27 044
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 10 916
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 8 416
  5. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 7 407
  6. Vladimir Skala: Padá bankový sektor v Číne? 4 232
  7. Post Bellum SK: Hromady mŕtvych a nočné mory o Varšavskom povstaní 4 024
  8. Jozef Tittel: Psychológia investovania 2 640
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  2. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  3. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  4. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  5. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  6. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 44. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 2/3 - Skaza lode Karluk, 1913 - 1914

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu