Život obyvateľov majú znepríjemňovať ťažké a hlučné lokomotívy. Ľudia sa sťažujú, že statika domov sa ich vplyvom narúša. Chcú, aby mesto vybudovalo bariéru, rozhodnúť o nej má nová hluková štúdia.
DUNAJSKÁ STREDA. Obyvatelia niekoľkých ulíc v Dunajskej Strede sa sťažujú na hluk, ktorý má spôsobovať podľa nich terminál kombinovanej dopravy zameraný na zabezpečovanie a realizáciu kontajnerového prepravného systému. Petíciu za stavbu izolačnej bariéry pri železničnej trati rozbehli už v roku 2008.
Súčasní poslanci rozhodli o tom, aby sa vypracoval nový znalecký posudok o meraní hluku. Predseda predstavenstva spoločnosti je presvedčený, že hluková štúdia bude v poriadku, pretože ani minulosti nepreukázala zaťaženie okolia činnosťou Metrans-u.
Štúdiu zaplatí mesto
V petícii sa píše, že uvedením Metrans-u do užívania enormne narástla frekvencia železničnej dopravy, jedna lokomotíva ťahá za sebou až 70 vagónov naložených ťažkých nákladom, čo spôsobuje obrovský hluk, ktorý výrazne znižuje komfort bývania. Má tak podľa obyvateľov dochádzať k veľkej rezonancii, vplyvom ktorej sa narúša statika ich domov a ich steny a keramická dlažba praskajú. Za vzniknuté materiálne škody im klesá cena nehnuteľností.
„Mnoho tisíc tonové kontajnerové vlaky sa vo dne, v noci 365 dní v roku posúvajú pod žeriav tak, že koniec vlaku s obrovským dieselovým rušňom brzdí a rozbieha pozdĺž ulíc Železničná, Rákocziho, Žitnoostrovská, Brezová a Zelená,“ píšu obyvatelia ďalej v petícii, ktorou žiadajú mesto o vybudovanie izolačnej ochrannej bariéry pozdĺž železničnej trate.
Poslanci na základe návrhu, ktorý predložil Alexander Dakó, schválili vypracovanie nového znaleckého posudku o meraní hluku a rezonancie v tesnej blízkosti Žitnoostrovskej ulice.
„Na základe jeho výsledku budeme vedieť argumentovať vo vzťahu k spoločnosti Metrans a k Slovenskej železnici, že výstavba bariéry je oprávnene požadovaná, že to nie je len na subjektívnych pocitoch a názoroch občanov,“ povedal primátor Zoltán Hájos.
Vyhotovenie štúdie má zabezpečiť na náklady mesta. Súdneho znalca vyberie zo zoznamu odborníkov, ktoré vedie Ministerstvo spravodlivosti.
„Zadáme mu konkrétnu úlohu, kde a za akých podmienok treba vykonať meranie. Určite to bude nielen cez deň, ale aj v noci, a hlavne v období, keď pôjdu vlaky.“
Najmodernejšie lokomotívy
Spoločnosť založili v roku 1998 ako Slovenský kontajnerový servis so sídlom v Ružomberku. V Dunajskej Strede podniká od roku 1999, v súčasnosti je tam okrem sídla spoločnosti aj vedenie pre Slovensko, Maďarsko, Slovinsko a Chorvátsko.
Dopad terminálu na okolie bol podľa predsedu predstavenstva Petra Kissa niekoľkokrát hodnotený v environmentálnych štúdiách EIA a v dvoch meraniach hlukových štúdií. Tie boli predložené bývalému aj súčasnému mestskému zastupiteľstvu. Ich vykonanie a predloženie podmienil mestský úrad pri výstavbe a spustení prevádzky. Hlukové štúdie podľa Kissa nepreukázali zaťaženie okolia činnosťou Metrans-u.
„Samotný terminál už pri jeho plánovaní bol umiestnený mimo zastavanej zóny. Ako privádzacia koľaj k terminálu, zo železničnej stanice DS, slúži pôvodná koľaj postavená a prevádzkovaná už za čias výstavby VD Gabčíkovo. Súbežne s touto koľajou vedie traťová koľaj hlavnej železničnej trate Bratislava – Komárno, ktorú využíva osobná i nákladná doprava,“ napísal nám Peter Kiss.
Podotkol, že Metrans ukončil spoluprácu s doterajším dodávateľom služieb, ktorý zabezpečoval prepravu medzi stanicou DS a terminálom. Metrans vykonáva túto činnosť od začiatku júla vo vlastnej réžii novými lokomotívami, ktoré za týmto účelom zakúpil.
„Sú to najmodernejšie lokomotívy špeciálne vyvinuté pre potreby ekologických prepráv. Sú to prvé lokomotívy, ktoré za posledných 30 rokov železničný dopravca na území Slovenska zakúpil.“