Utorok, 16. august, 2022 | Meniny má Leonard

Nitra chystá škrty v autobusovej doprave. Na pláne nešetrila

Nový grafikon bude vychádzať z plánu dopravnej obsluhy, ktorý dala radnica vypracovať Žilinskej univerzite. Zaplatila zaň 20-tisíc eur.

Grafikon sa od augusta nemení. Škrty čakajú cestujúcich od októbra.Grafikon sa od augusta nemení. Škrty čakajú cestujúcich od októbra. (Zdroj: MIRIAM HOJČUŠOVÁ)

NITRA. Radnica spolu s dopravným podnikom Veolia Transport hľadá možnosti, ako ušetriť náklady na mestskú autobusovú dopravu. Nový grafikon, ktorý mal platiť od 1. augusta, preto odsunuli predbežne na október.

Či v ňom budú škrtať len niektoré spoje, alebo aj celé linky, sme sa nedozvedeli. Podľa Veolie to žiadne dramatické redukcie nebudú. Zdraženie cestovného zatiaľ nehrozí. Primátor Jozef Dvonč ho minimálne v tomto roku odmieta.

Zmeny sa majú dotknúť každej linky

„V novom grafikone bude veľa zmien, budú sa týkať každej linky. Treba zvoliť najsprávnejšiu alternatívu, aby bola vyhovujúca pre všetkých občanov, a aj preto sa pôvodný augustový termín nepodarilo dodržať,“ povedal nám Andrej Jančovič z radnice.

Potvrdil, že zmeny by mali platiť od októbra. Ešte predtým musí nový grafikon schváliť zastupiteľstvo.

Poslanci dlhodobo kritizujú, že výkony vo verejnom záujme stoja radnicu príliš veľa. Ešte v roku 2008 dali Žilinskej univerzite vypracovať plán dopravnej obsluhy - dostali ho tento rok vo februári. Podľa viceprimátora Štefana Štefeka zaň radnica zaplatila 20-tisíc eur.

„Plán dopravnej obsluhy detailne pomenúva potreby a možnosti mestskej dopravy. Jeho autori predstavili návrh, ktorý uvažoval s úsporami okolo 5 percent. Veolia vychádza z tejto schválenej koncepcie, a tým by mala ušetriť náklady,“ povedal Jančovič.

Dodal, že niektoré riešenia „budú prispôsobené novým poznatkom alebo situáciám, ktoré od spracovania spomínaného dokumentu máme“.

Primátor je s plánom spokojný

Radnica dala dokument vypracovať v roku 2008. Univerzita ho vydala v decembri 2009. Poslanci ho však dostali až vo februári 2011. O dôvode posunu sme sa nedozvedeli.

„V roku 2008 bolo zadanie, spracúvali to, robili prieskumy, predložené to bolo teraz. Dnes vieme, aj podľa požiadaviek obyvateľov, že sme niekde ďalej,“ reagoval po februárovom zastupiteľstve Štefek.

Primátor vtedy poznamenal, že jemu osobne v materiáli chýbajú údaje za roky 2009 a 2010. Napriek tomu vyjadril spokojnosť: „Táto štúdia nerieši tarifný a dopravný systém, ani výšku cestovného a ďalšie detaily, to je predmetom niečoho iného. My považujeme túto štúdiu za dobré východisko.“

Univerzita odporúča midiautobusy

Plán dopravnej obsluhy odporúča napríklad postupne dopĺňať vozový park o nízkopodlažné midiautobusy (dĺžka približne 9 metrov).

„Prípadné nasadenie nízkokapacitných autobusov je už dlhší čas témou, no rozhodne to netreba spájať s jesennými zmenami v cestovnom poriadku. V súčasnosti totiž takéto autobusy nemáme a v tomto roku určite mať nebudeme,“ reagoval Vladimír Šimko, obchodný zástupca MAD zo spoločnosti Veolia Transport Nitra.

Dodal, že vhodnosť prevádzky nízkokapacitných autobusov je potrebné dobre prehodnotiť. „Nižšia obstarávacia cena a nižšia spotreba pohonných hmôt sú síce lákadlom, no je treba pamätať aj na to, že väčšina nákladov je podobná autobusom štandardnej dĺžky. Ich kapacita je pritom nižšia, čo treba zvážiť aj pri linkovom vedení. Nároky na kapacitu môžu byť rozdielne v priebehu dňa (špička/sedlo), týždňa (pracovný deň/voľný deň), ale aj spoja.“

V súčasnosti jazdia po Nitre autobusy štandardnej dĺžky približne 12 metrov a tzv. kĺbové autobusy s dĺžkou okolo 18 metrov. „Tých prvých je 66, kĺbových je 26,“ upresnil Šimko.

Hľadajú rezervy, dráma to vraj nebude

Zaujímalo nás, ktoré linky sú v Nitre najstratovejšie. „Mestská autobusová doprava predstavuje komplexný systém, preto hovoriť o stratovejších a menej stratových linkách nemá zmysel. Iste, sú linky alebo spoje, kde je obsadenosť nižšia, ale tie sú potrebné napríklad pre zaistenie základnej dopravnej obslužnosti,“ odpovedal Šimko.

Dodal, že spoločnosť sa zameriava na odstraňovanie rezerv, no o nejakých dramatických redukciách nie je reč: „Našou snahou je nájsť možnosti úspory tak, aby to cestujúci pocítili čo najmenej“.

 
Koľko platí mesto za výkony vo verejnom záujme:

Rok 2009 - 3 104 155 eur (celá suma bola uhradená)

Rok 2010 – 3 209 396 eur (z tejto sumy mesto zatiaľ hradilo len 1 759 320 eur)

Rok 2011 - 1 550 000 eur (to sú náklady k 22. júnu, suma už bola uhradená)

Zdroj: (MsÚ Nitra)

Najčítanejšie na My Nitra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  3. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  4. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  5. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  6. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  7. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  8. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  1. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  2. FoodCycler definitívne skoncuje s muškami v kuchyni
  3. Nadácia COOP Jednota pomáha dlhodobo chorým pacientom
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  5. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  6. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  7. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  8. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 22 198
  2. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 21 717
  3. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 16 630
  4. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 16 333
  5. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 864
  6. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 3 262
  7. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 2 480
  8. Zdravo a chutne. Vyskúšajte recepty šéfkuchára Jara Žídeka 2 463

Blogy SME

  1. Kristína Jakubičková: Kým dorazí zásielka, bude zo mňa Matuzalem!
  2. Peter Slamenik: Good idea Slovenia
  3. Marek Kytka: Projektil Lászlá Bénesa a profesorský gól Stana Lobotku
  4. Štefan Vidlár: (NE)MOCŇÍ
  5. Branislav Pasiar: Ako bráni štátna správa a cirkev rurálne oblasti pred ruskou propagandou?
  6. Filip Kaľavský: Hlavná kontrolórka a prázdniny v Ríme
  7. Věra Tepličková: Nebezpečné fixácie alebo Buďme radi, že je to Sulík
  8. Ján Chomík: Viva México & chilli omáčky
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 17 196
  2. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 6 866
  3. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 5 565
  4. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 5 253
  5. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 4 331
  6. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 4 283
  7. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 3 873
  8. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 733
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Nitra, Galanta a Šaľa - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Nitra

Registrácia je bezplatná.


8 h
Jesenná vlna by už nemala zaplniť nemocnice.

Každému pacientovi, ktorého prijímajú na hospitalizáciu, robia antigénový test, v indikovaných prípadoch aj PCR test.


8 h
V Nitre bol v sobotu beachový turnaj v mixe.

Pieskové ihriská za halou SPU boli dejiskom ďalšej letnej akcie.


13. aug
Budúci parklet na Štefánikovej triede.

Niektorým sa parklet páči, iní nešetria kritikou.


15. aug

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Blogy SME

  1. Kristína Jakubičková: Kým dorazí zásielka, bude zo mňa Matuzalem!
  2. Peter Slamenik: Good idea Slovenia
  3. Marek Kytka: Projektil Lászlá Bénesa a profesorský gól Stana Lobotku
  4. Štefan Vidlár: (NE)MOCŇÍ
  5. Branislav Pasiar: Ako bráni štátna správa a cirkev rurálne oblasti pred ruskou propagandou?
  6. Filip Kaľavský: Hlavná kontrolórka a prázdniny v Ríme
  7. Věra Tepličková: Nebezpečné fixácie alebo Buďme radi, že je to Sulík
  8. Ján Chomík: Viva México & chilli omáčky
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 17 196
  2. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 6 866
  3. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 5 565
  4. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 5 253
  5. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 4 331
  6. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 4 283
  7. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 3 873
  8. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 733
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu