NITRA. Radnica spolu s dopravným podnikom Veolia Transport hľadá možnosti, ako ušetriť náklady na mestskú autobusovú dopravu. Nový grafikon, ktorý mal platiť od 1. augusta, preto odsunuli predbežne na október.
Či v ňom budú škrtať len niektoré spoje, alebo aj celé linky, sme sa nedozvedeli. Podľa Veolie to žiadne dramatické redukcie nebudú. Zdraženie cestovného zatiaľ nehrozí. Primátor Jozef Dvonč ho minimálne v tomto roku odmieta.
Zmeny sa majú dotknúť každej linky „V novom grafikone bude veľa zmien, budú sa týkať každej linky. Treba zvoliť najsprávnejšiu alternatívu, aby bola vyhovujúca pre všetkých občanov, a aj preto sa pôvodný augustový termín nepodarilo dodržať,“ povedal nám Andrej Jančovič z radnice.
Potvrdil, že zmeny by mali platiť od októbra. Ešte predtým musí nový grafikon schváliť zastupiteľstvo.
Poslanci dlhodobo kritizujú, že výkony vo verejnom záujme stoja radnicu príliš veľa. Ešte v roku 2008 dali Žilinskej univerzite vypracovať plán dopravnej obsluhy - dostali ho tento rok vo februári. Podľa viceprimátora Štefana Štefeka zaň radnica zaplatila 20-tisíc eur.
„Plán dopravnej obsluhy detailne pomenúva potreby a možnosti mestskej dopravy. Jeho autori predstavili návrh, ktorý uvažoval s úsporami okolo 5 percent. Veolia vychádza z tejto schválenej koncepcie, a tým by mala ušetriť náklady,“ povedal Jančovič.
Dodal, že niektoré riešenia „budú prispôsobené novým poznatkom alebo situáciám, ktoré od spracovania spomínaného dokumentu máme“.
Primátor je s plánom spokojnýRadnica dala dokument vypracovať v roku 2008. Univerzita ho vydala v decembri 2009. Poslanci ho však dostali až vo februári 2011. O dôvode posunu sme sa nedozvedeli.
„V roku 2008 bolo zadanie, spracúvali to, robili prieskumy, predložené to bolo teraz. Dnes vieme, aj podľa požiadaviek obyvateľov, že sme niekde ďalej,“ reagoval po februárovom zastupiteľstve Štefek.
Primátor vtedy poznamenal, že jemu osobne v materiáli chýbajú údaje za roky 2009 a 2010. Napriek tomu vyjadril spokojnosť: „Táto štúdia nerieši tarifný a dopravný systém, ani výšku cestovného a ďalšie detaily, to je predmetom niečoho iného. My považujeme túto štúdiu za dobré východisko.“
Univerzita odporúča midiautobusyPlán dopravnej obsluhy odporúča napríklad postupne dopĺňať vozový park o nízkopodlažné midiautobusy (dĺžka približne 9 metrov).
„Prípadné nasadenie nízkokapacitných autobusov je už dlhší čas témou, no rozhodne to netreba spájať s jesennými zmenami v cestovnom poriadku. V súčasnosti totiž takéto autobusy nemáme a v tomto roku určite mať nebudeme,“ reagoval Vladimír Šimko, obchodný zástupca MAD zo spoločnosti Veolia Transport Nitra.
Dodal, že vhodnosť prevádzky nízkokapacitných autobusov je potrebné dobre prehodnotiť. „Nižšia obstarávacia cena a nižšia spotreba pohonných hmôt sú síce lákadlom, no je treba pamätať aj na to, že väčšina nákladov je podobná autobusom štandardnej dĺžky. Ich kapacita je pritom nižšia, čo treba zvážiť aj pri linkovom vedení. Nároky na kapacitu môžu byť rozdielne v priebehu dňa (špička/sedlo), týždňa (pracovný deň/voľný deň), ale aj spoja.“
V súčasnosti jazdia po Nitre autobusy štandardnej dĺžky približne 12 metrov a tzv. kĺbové autobusy s dĺžkou okolo 18 metrov. „Tých prvých je 66, kĺbových je 26,“ upresnil Šimko.
Hľadajú rezervy, dráma to vraj nebudeZaujímalo nás, ktoré linky sú v Nitre najstratovejšie. „Mestská autobusová doprava predstavuje komplexný systém, preto hovoriť o stratovejších a menej stratových linkách nemá zmysel. Iste, sú linky alebo spoje, kde je obsadenosť nižšia, ale tie sú potrebné napríklad pre zaistenie základnej dopravnej obslužnosti,“ odpovedal Šimko.
Dodal, že spoločnosť sa zameriava na odstraňovanie rezerv, no o nejakých dramatických redukciách nie je reč: „Našou snahou je nájsť možnosti úspory tak, aby to cestujúci pocítili čo najmenej“.
Koľko platí mesto za výkony vo verejnom záujme:
Rok 2009 - 3 104 155 eur (celá suma bola uhradená)
Rok 2010 – 3 209 396 eur (z tejto sumy mesto zatiaľ hradilo len 1 759 320 eur)
Rok 2011 - 1 550 000 eur (to sú náklady k 22. júnu, suma už bola uhradená)
Zdroj: (MsÚ Nitra)