NITRA. Sťažovať sa môžete aj telefaxom alebo mailom, do piatich pracovných dní však musíte sťažnosť potvrdiť podpisom (pokiaľ nemáte elektronický podpis). Požiadať môžete aj o utajenie svojej totožnosti.
„Možnosť podať anonymné sťažnosti však nový zákon vylúčil. Tento rok ich evidujeme štyri, všetky sme odložili,“ povedal nám Ľubomír Ševčík, lekár Nitrianskeho samosprávneho kraja. Na vybavenie sťažností má 60 dní. Pôvodne bola lehota 30-dňová, predĺžila ju vlaňajšia novela zákona.
Poplatok pýtal lekár neoprávnene
Krajský lekár riešil tento rok 21 sťažností, zatiaľ boli len štyri vyhodnotené ako opodstatnené.
„Najčastejšie dostávam sťažnosti na neoprávnené vyberanie poplatkov, na neprimerané správanie lekára a zdravotnej sestry, na neposkytnutie zdravotnej starostlivosti, na systém vybavovania pacientov objednaných za poplatok a neobjednaných pacientov, či vyradenie pacienta z evidencie,“ povedal nám Ľubomír Ševčík.
V deň nášho stretnutia riešil sťažnosť pacienta, ktorý musel lekárovi zaplatiť 10 eur za výpis údajov zo zdravotnej dokumentácie.
„Lekár si nemôže pýtať peniaze, ak výpis slúži na zdravotné účely. Aj keď pacient odchádza k inému lekárovi, musí mu poskytnúť výpis bezplatne, eventuálne mu odovzdať lekársku kartu,“ konštatoval Ševčík.
Lekár teraz musí pacientovi vrátiť 10 eur. Ak by sa podobný prípad zopakoval, dostane peňažnú sankciu.
Implantáty nedržali, vrátili mu peniaze
Medzi najvyššie patrí sankcia 15-tisíc korún (498 eur), ktorú pred niekoľkými rokmi dostal obvodný lekár z Nitry. Potrestali ho, lebo odmietol vyšetriť vysokoškoláka, ktorý pricestoval do Nitry z východného Slovenska.
„Zdôvodnil to tým, že nejde o jeho pacienta a poslal ho na pohotovosť. Tam však ordinujú až od 15. hodiny. Študent sa preto rozhodol vrátiť domov. Jazdu autom ale musel prerušiť, pretože sa jeho stav zhoršil,“ povedal nám Ševčík.
Študentovi našťastie zabrali antibiotiká, ktoré mu nasadili lekári v Levoči. Keď sa vyliečil, podal na nitrianskeho lekára sťažnosť.
„Z ľudského hľadiska ho mal vyšetriť, k rovnakého záveru prišiel aj Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou,“ konštatoval Ševčík. Lekár však pokutu odmietol zaplatiť, obrátil sa na súd. „Neuspel, nakoniec musel uhradiť aj súdne trovy.“
Zubár z okresu Levice prišiel pred časom až o 250-tisíc korún (8298 eur). Nešlo však o pokutu, ale o vrátanie ceny za zákrok. Zaviazal ho k tomu krajský lekár, ktorý pri riešení prípadu spolupracoval s Lekárskou komorou.
„Pacient nebol spokojný s výkonom, zubné implantáty mu nevydržali. Lekár tvrdí, že on urobil prácu dobre, len pacient nedodržal liečebný postup. Kauzou sa zaoberá súd,“ povedal nám Ševčík.
Lekárka nadávala pacientom, prišla o povolenie
Súhlas na poskytovanie zdravotnej starostlivosti zatiaľ krajský lekár odobral len raz. Vlani na jeseň ho pacienti upozornili na nitriansku zubárku, ktorá sa k nim správala vyslovene hrubo. Vynadala aj gravidnej žene.
„Ukázalo sa, že lekárka mala psychické problémy a podnikala v rozpore s povolením. Navyše, namiesto zdravotnej sestry mala v ordinácii úradníčku bez zdravotníckeho vzdelania. Hoci som jej pozastavil činnosť, pracovala ďalej.“ Zubárka o nové povolenie zatiaľ krajského lekára nepožiadala.
Prípadov, keď sa sťažuje lekár na lekára, býva málo. Napríklad nedávno prišla sťažnosť akupunkturistov na lekára z okresu Topoľčany, ktorý pomocou amerického prístroja robí diagnostiku pacientov.
„Nezasahuje pri tom do integrity človeka. Nepreukázalo sa, že poskytuje zdravotnú starostlivosť, preto sme sťažnosť odložili, “ konštatoval Ševčík.
Čas na vybavenie je 60 dní
V Nitrianskom kraji je vraj 4-5 chronických sťažovateľov. Sťažujú sa na všetko a na každého.
„Aj ich sťažnosti riešime v intenciách zákona Lehota na vybavenie je 60 dní. Môžeme ju o 30 dní predĺžiť, ak sa sťažnosť napríklad týka viacerých subjektov a vyžaduje si náročnejší spôsob šetrenia,“ povedal nám Ľubomír Ševčík. Pripomenul, že pod sťažnosť sa treba podpísať. V opačnom prípade ju odložia.
Z 21 tohtoročných sťažností boli štyri vyhodnotené ako opodstatnené, päť bolo neopodstatnených, dve sú v štádiu prešetrovania. Deväť sťažností (z toho štyri anonymné) bolo odložených, jedna nebola preukázaná.
Vlani bolo krajskému lekárovi doručených 51 sťažností. Opodstatnených bolo 11, neopodstatnených 18, 12 odložili (polovica z nich bola anonymná), 3 neboli preukázané, 7 odstúpili na iný úrad.
Učiteľka verzus lekárka
Medzi čerstvé sťažnosti patrí podnet učiteľky z Nitry, ktorá sa sťažuje na očnú lekárku. Tvrdí, že jej spôsobila zdravotné problémy - po májovej preventívnej prehliadke dostala zápal očí, ktoré jej dodnes slzia. Učiteľka tiež tvrdí, že ju lekárka urazila a sotila do nej vyšetrovací prístroj.
Všetky kroky voči nej je ochotná zastaviť, ak dostane doporučene písomné ospravedlnenie na svoju domácu adresu. V opačnom prípade vraj o správaní lekárky upovedomí župana Belicu a primátora Dvonča. Kontaktovala už aj úrad vlády.
Učiteľka v sťažnosti napísala, že ak by sa lekárka správala zle napríklad „k Cigánom“, jej správanie by bolo „potrestané hneď a aj inou formou“, pričom uviedla príklady takéhoto potrestania. Aby „umravnila“ lekárku, je vraj ochotná obrátiť sa na súd.
Očná lekárka námietky sťažovateľky neuznala. Trvá na tom, že odborne ani ľudsky nepochybila. Naopak, hystericky sa podľa nej správala pacientka, na čo existujú aj svedkyne - pacientky sediace v čakárni. Tvrdenia sťažovateľky označila za poškodzovanie svojho dobrého mena. Zvažuje, že podnikne právne kroky na svoju ochranu.
Sťažnosť podala pacientka elektronickou poštou, do 5 dní ju nedoplnila podpisom. Krajský lekár ju odložil. Učiteľka už koná aj proti nemu. Svoju sťažnosť medzitým podala nanovo.
(mh)