Radnica prehrala súd so zhotoviteľom pešej zóny

Pešia zóna v Šali nevyhovuje všetkým miestnym. Hovoria, že sa ňou zablokoval dôležitý prieťah mestom.

Pešia zóna v Šali.Pešia zóna v Šali. (Zdroj: (LAZ))

ŠAĽA. Mesto súdny spor so zhotoviteľom pešej zóny prehralo. Príde o takmer 30-tisíc eur, časť peňazí už firme vyplatili. Mesto napriek tomu podalo dovolanie na Generálnu prokuratúru.

Predĺžili termín

Firma Sates, ktorá vybudovala pešiu zónu, sa súdila s mestom o prvoštvrťročné úroky, ktoré vyplývali zo zmluvy. Mesto ich malo od 1.januára 2007 platiť firme. V dodatku č.2 sa však mesto s firmou dohodlo, že sa vyplatia len druhoštvrťročné úroky a tiež, že Satesu predĺžia dobu ukončenia diela. Pôvodný termín, ktorý bol do 24.novembra 2006, totiž firma nestihla.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

„V zmysle zmluvy si mohlo mesto uplatniť penále z omeškania, ale dohodli sme sa ako normálni ľudia, že predĺžime zmluvu do leta nasledujúceho roka. Na uhradenie peňazí Satesu vybavovalo mesto komerčný úver, ktorý bol výhodnejší ako dodávateľský. Keď sme ich vyplatili, dohodli sme sa, že aj tzv. zádržné, čo bola ako keby zábezpeka pre mesto pri riešení reklamácií, zrušíme. Po dvoch rokoch zistili, že si môžu na súde uplatniť náš prvoštvrťročný úrok, ktorý sme nezaplatili,“ hovorí primátor Martin Alföldi.

Spor na prvostupňovom Okresnom súde v Galante vyhralo mesto. Firma sa odvolala na Krajský súd v Trnave, ktorý rozhodnutie prvostupňového zrušil a prípad sa vrátil naspäť na okresný súd, kde mesto naopak už prehralo.

„Neodvolali sme sa, pretože náš právny zástupca nevidel možnosť úspechu odvolania sa, len navýšenia nákladov mesta,“ vysvetľuje primátor. Dodal, že so Satesom sa po skončení procesu dohodli na splátkach, najprv vyplatia istinu na 20 500 eur, neskôr poplatky z omeškania a súdne trovy zhruba v tej istej výške.

SkryťVypnúť reklamu

Pokračovali v dobrej vôli

S myšlienkou pešej zóny prišiel bývalý primátor a súčasný poslanec Július Morávek. Vybudoval jej prvú etapu s tým, že chcel, aby Hlavná ulica zostala prejazdná. K druhej etape však už neprišlo. Po voľbách v roku 2002 sa stal primátorom Tibor Baran (v súčasnosti je poslanec za Most-Híd) a rozhodol, že pešiu zónu ponechá len pre peších. S výstavbou sa začalo tesne pred komunálnymi voľbami v roku 2006, mnohí si myslia, že bola účelovo spojená s jeho kandidatúrou. Baran tieto polemiky odmieta.

Na otázku prečo nepokračoval vo výstavbe pešej zóny po svojom predchodcovi, odpovedal, že o tom spôsobe riešenia rozhodlo mestské zastupiteľstvo. Súčasný primátor Alföldi, ktorý v tom čase „poslancoval“, povedal, že v zastupiteľstve to nikdy nebolo a dokonca v tom roku ani v rozpočte. So stavbou sa malo začať bez dodatočného stavebného povolenia a kolaudačného rozhodnutia, ktoré pešia zóna nemá dodnes. Sú vydané, ale nie sú právoplatné, pretože účastníci konania sa odvolali. Pešia zóna je tak v skutočnosti čiernou stavbou, staveniskom.

SkryťVypnúť reklamu

„Na pešiu zónu boli treba tri stavebné povolenia, z ktorých jedno nebolo správoplatnené, lebo účastníci konania sa odvolali. Pokračovali sme v dobrej vôli, že sa s nimi dohodneme a svoje pripomienky stiahnu? Mali ich vzniesť v územnom konaní, keď sa schvaľoval územný plán centrálnej mestskej zóny,“ hovorí Tibor Baran.

„A keďže zastupiteľstvo toto schválilo, vypísali sme verejné obstarávanie. Malo svojho víťaza, s ktorým sme uzatvorili zmluvu. Nemali sme dodržať zmluvu a vystaviť sa riziku sankcie zo strany firmy alebo pokračovať v dobrej viere, že tieto veci sa dajú na správnu mieru? Po voľbách som už nemohol pokračovať v pokusoch správoplatnenia stavebného povolenia,“ pokračuje poslanec. Podotkol, že ho už niekoľkokrát vypočúvali na polícii, pretože anonym podal v tejto veci trestné oznámenie.

Prevádzky majú nízke tržby

Účastníkmi konania, ktorí sa odvolali, sú Jednota a Allba. S prvou firmou sa mesto pri rokovaniach dohodlo, s druhou nie.
„Podali sme námietky na rôzne inštitúcie vrátane súdu, štátneho stavebného dozoru, stavebnej inšpekcie, všetci podali záporné stanovisko k stavbe a nariadili ju zastaviť. Dali im aj pokutu za čiernu stavbu, ale pokračovalo sa, vtedajší primátor nerešpektoval zákon. Nemal od poslancov odobrenie ani odsúhlasené finančné prostriedky a napriek tomu svojvoľne preinvestoval minimálne 50 miliónov korún,“ hovorí spolumajiteľ firmy Allba Tibor Belovič. Proti výstavbe pešej zóny boli podľa jeho slov všetky prevádzky na Hlavnej ulici, ktorých sa stavebné povolenie týkalo.

„Pracovník úradu ich naviedol na to, aby odvolali nesúhlas s výstavbou pešej zóny, lebo my sme vraj tiež súhlasili, ale to bolo klamstvo. Tým pádom sme ostali len dvaja účastníci konania,“ dodáva Belovič. Sťažuje sa, že ku svojej nehnuteľnosti nemá zabezpečený prístup. Priestory v budove prenajíma niekoľkým prevádzkam, ktorým sa znížili tržby o 50 percent. „Ľudia radšej idú do obchodného domu do Nitry, v ktorom môžu aj zaparkovať. My chceme dosiahnuť tiež tie isté podmienky, mali sme ich aj vtedy, keď sme túto nehnuteľnosť kupovali,“ poznamenáva Belovič.

Čiernu stavbu považujú za nezmysel

Vedenie mesta je spolu s právnym oddelením presvedčené, že Allba má zabezpečené právo prechodu k svojmu majetku. Zakotvilo ho v roku 2007 vo VZN mesta, ktoré hovorí, že majú neobmedzený 24-hodinový prístup cez pešiu zónu k svojej nehnuteľnosti. Tento prístup je len pre majiteľov firmy Allba a BV Group, nie pre ostatné prevádzky a pre návštevníkov.

Prístup k budove by mala mať firma zo zadnej strany, z Feketeházyho ulice. Problém je v tom, že pozemok patrí inej súkromnej osobe, ktorá Allbe nechce dať vecné bremeno. Tento prístup môže kedykoľvek zrušiť.

„Písali sme kvôli tomu pozemku žiadosť aj na VÚC, ale odpredali to bývalému prevádzkovateľovi nemocnice Forlife, ten to predal svojmu zamestnancovi, bývalému ria-diteľovi a ten ďalšiemu súkromníkovi. Mesto to rieši, ale zatiaľ neúspešne,“ vraví spolumajiteľka Katarína Kleštincová. Zástupcovia Allby sú rozhodnutí odvolanie stiahnuť v prípade, ak im mesto opäť umožní prístup k budove bez obmedzenia.

„Čiernu stavbu treba zrušiť, lebo je to nezmysel. Všetci vynakladáme nemalé prostriedky na obchádzanie celého mesta len preto, že je tam dvesto metrov vybetónovanej plochy. Deväťdesiat percent ľudí sa prechádza aj tak len po chodníkoch. Ukázalo sa, že oveľa správnejší bol nápad pána Morávka,“ zhodujú sa spolumajitelia.
Nespokojnosť s pešou zónou vyjadrili viacerí Šaľania, vrátane primátora. Alföldi hovorí, že jej vybudovaním doprava v meste kompletne skolabovala.

„V čase, keď sa išla budovať, by som bol skôr naklonený k pôvodnej verzii pána Morávka, nechať hlavnú ulicu prejazdnú minimálne pre obslužnosť. Ale teraz, keď je už vybudovaná, nesúhlasím, aby sa zbúrala,“ poznamenáva primátor.

Rozhodnúť o vydaní stavebného povolenia má Obvodný úrad pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie v Šali. Je odvolacím orgánom. Od apríla mu šéfuje Tibor Belovič, syn majiteľa Allby. O tom, kedy vydá všetky potrebné povolenia, sme sa nedozvedeli. Čerpal si dovolenku.

Najčítanejšie na My Nitra

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 29 995
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 405
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 543
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 905
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 248
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 063
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 830
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 792
  1. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  2. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  3. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  4. Martin Borecky: Rakovina
  5. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  6. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  7. Michal Drotován: Peter Pellegrini ako zástupca bežného občana? Naozaj?
  8. Ján Škerko: Rozhovor ministra vnútra s hľadaným extrémistom
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 073
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 646
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 434
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 899
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 449
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 364
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 259
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Nitra, Galanta a Šaľa - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Nitra

Vpravo Anton Ulbricht, konateľ spoločnosti Tanawa, ktorá vyrába tatranskú minerálku.

V ďalšej časti seriálu Príbeh značky sme hovorili s konateľom spoločnosti Tanawa.


Jedna z odkrytých rúr. Keď ju našli, valila sa z nej voda. Betónový žľab dokončili v stredu.

Cesta praská a zosúva sa. V apríli urobia hydrogeologický prieskum.


Oravský hrad.

Na svoje si prídu všetky vekové skupiny.


Nitra v Poprade zapísala historickú otočku, góly zvratu z 0:3 na 4:3 strelili výlučne odchovanci. Corgoni vedú sériu 3:2 a v piatok môžu využiť mečbal.

Buček zažiaril a zimák onemel.


  1. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  2. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  3. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  4. Martin Borecky: Rakovina
  5. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  6. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  7. Michal Drotován: Peter Pellegrini ako zástupca bežného občana? Naozaj?
  8. Ján Škerko: Rozhovor ministra vnútra s hľadaným extrémistom
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 073
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 646
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 434
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 899
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 449
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 364
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 259
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu