NITRA. Výstavba kanalizácie v Dolných Krškanoch si vyžiadala dopravné obmedzenia. Trvajú už druhý mesiac, skončiť sa majú 20. septembra. Vodiči sa sťažujú na postup prác, kritizujú, že sa nerobí aj večer a cez víkendy.
„Ráno o 7. hodine sa začne, poobede o 16.-17. hodine sa končí. To mi pripadá ako hazard s dopravnou situáciou, v dôsledku takéhoto chaosu došlo k nehode motocykla. Dlhé kolóny od Plastiky až k pumpe OMV sú na dennom poriadku. Všade vo svete sa pri takýchto investičných akciách robí takmer nepretržite,“ sťažuje sa podnikateľ Jozef, ktorý má firmu v Dolných Krškanoch.
Obmedzená rýchlosť aj kolóny
Dopravné obmedzenia platia na Novozámockej ceste, ktorá je veľmi frekventovaná, od 20. júla. Na úseku niekoľkých desiatok metrov je komunikácia zúžená.
„Jej šírka napriek tomu postačuje na obojsmernú premávku, samozrejme, rýchlosť je obmedzená. V prípade dodávky materiálu na stavbu sa ale stáva, že autá môžu prejsť úsekom len v jednom smere, premávku riadia pracovníci stavby. Najmä vtedy vznikajú sa Novozámockej ceste kolóny,“ povedal nám Andrej Sitkey z Okresného dopravného inšpektorátu v Nitre.
Vodiči kritizujú, že keby firma Inpek robila denne viac hodín, uzávierka by sa mohla skončiť skôr. Aj dopravný inšpektorát podľa Sitkeya odporúčal, aby sa pracovalo v predĺžených zmenách.
Kolegyne z úradu sa nezhodli
Podobné stanovisko nám dal aj krajský úrad pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie. „V povolení na rozkopávky bolo žiadateľovi doporučené, aby stavebné práce vykonával v predĺžených zmenách a aj cez víkendy,“ povedal nám Marián Libiak, prednosta úradu.
Paradoxom však je, že pracovníčka toho istého cestného úradu, ktorá vydala povolenie na čiastočnú uzávierku cesty, mala na trvanie prác iný názor. A práve na ten sa teraz odvoláva firma Inpek.
„V povolení na čiastočnú uzávierku cesty v bode doba uzávierky sa uvádza: „každodenne okrem nedieľ v čase od 7. do 17. hodiny“, z čoho vyplýva naše obmedzenie,“ reagoval Jozef Bóňa z Inpeku.
Tvrdí, že spoločnosť Inpek pracuje v predĺžených zmenách a aj počas víkendov v maximálne možnej povolenej miere.
Ako mohlo prísť k takýmto rozporom v spomínaných povoleniach, sa nám do uzávierky zistiť nepodarilo. Na krajskom cestnom úrade však poznamenali, že z ich strany išlo len o odporúčania. Firma sa vraj sama môže rozhodnúť, koľko hodín a dní v týždni bude robiť.
Obmedzené kapacity
Nespokojný podnikateľ kritizuje aj personálne a strojové nasadenie na stavbe: „Práce prebiehajú asi s piatimi ľuďmi, s jedným podkopávacím strojom a jedným nákladným autom.“
„Nakoľko ide o líniovú stavbu so špecifickými parametrami, nie je z technologického hľadiska možné zvýšiť počet personálnych ani technických kapacít,“ reagoval Jozef Bóňa z Inpeku.
S výstavbou kanalizácie sa v Dolných Krškanoch začalo 20. júla. Práce sa robia aj v ďalších častiach mesta. Investorom stavby je Západoslovenská vodárenská spoločnosť, kde je väčšinovým akcionárom mesto Nitra.
Náklady na kanalizáciu boli vyčíslené na 12,67 milióna eur, z toho 95 percent (10,93 milióna eur) získala ZVS z Európskej únie a zo štátneho rozpočtu. Zhotoviteľom je konzorcium nitrianskych firiem Inpek – Monstav, ktoré vyhralo verejnú súťaž.