NITRA. Zo 46-kilometrovej rýchlostnej cesty R1, ktorá spája Nitru a Tekovské Nemce, sú prejazdné len štyri kilometre pri Čaradiciach. Vodiči ich môžu naplno využívať od minulej stredy večera.
Nová rýchlocesta, ktorá zlepší spojenie medzi Bratislavou a Banskou Bystricou, má byť prejazdná najskôr koncom októbra. Očakáva sa, že odľahčí od tranzitnej dopravy niektoré nitrianske cesty. Iné však zaťaží.
Niekde viac, inde menej
„Predpokladáme, že najmarkantnejšie zníženie intenzity dopravy nastane na Chrenovskej ulici v Nitre. V súčasnosti podstatnú časť dopravy na tejto komunikácii tvoria vozidlá idúce v smere Bratislava - Banská Bystrica,“ povedal nám Andrej Sitkey z Okresného dopravného inšpektorátu v Nitre.
Prieťah cesty I/64 mestom Nitra (Trieda A. Hlinku, Štefánikova, Štúrova) môže byť podľa Sitkeya odbremenený od vozidiel idúcich z Bratislavy, respektíve z Banskej Bystrice do mestskej časti Krškany a priľahlých obcí.
„Tieto vozidlá však zaťažia najmä cestu Cabajská. Nárast intenzity dopravy predpokladáme aj na Levickej ceste a na miestnych komunikáciách, ktoré sú priamo napojené na Cabajskú a Levickú. Presné čísla však teraz nemožno uviesť,“ dodal Andrej Sitkey.
Cabajská a Levická budú spájať Nitru s R1, pretože nové privádzače z finančných dôvodov nevybudovali.
R1 je zatiaľ bez áut.
Foto: (JK)
Centrum zostane zaťažené
V minulosti často zaznievali očakávania, že R1 radikálne zlepší dopravnú situáciu aj v samotnom centre mesta. Hovorilo sa, že ubudne až tretina vozidiel. Dopravný inžinier je však skeptickejší.
„Účastníci cestnej premávky budú mať k dispozícii niekoľko dopravných napojení, pričom pri ich výbere zohrá rolu viacero faktorov. Mieru intenzity dopravy v centre mesta môže okrem uvedeného ovplyvniť aj skutočnosť, že R1 bude spoplatnená pre osobné a nákladné vozidlá. Vodiči možno uprednostnia cesty, ktoré sú zadarmo,“ poznamenal Sitkey.
Poukázal tiež, že Nitra má silnú vnútromestskú dopravu, ktorá sa na novú rýchlostnú cestu nepresunie. Súčasťou R1 je síce tzv. južný obchvat Nitry, ale ten je určený najmä pre tranzitnú dopravu - na rozdiel od starého „severného obchvatu“, ktorý intenzívne využívajú miestni.
Centrum mesta bude naďalej zaťažovať aj tranzitná doprava v smere Topoľčany - Nové Zámky. „Plánuje sa preložka tejto cesty v úseku Nitra – Komjatice, tým sa však odľahčia len Krškany,“ upresnil Sitkey.
Palárikova ulica - ak na dnešnej ceste postavia budovu, nebude viac prejazdná.
Foto: (JK)
Pešiu zónu zatiaľ nepredĺžia
Už roky sa hovorí, že po dobudovaní R1 bude možné v Nitre presmerovať vnútornú dopravu a predĺžiť pešiu zónu. Kým dnes sa končí pri Tatre, v budúcnosti by mala ísť po križovatku pred Tescom, v ďalšej etape dokonca až po mestský úrad. Takto je to naznačené v územnom pláne centrálnej mestskej zóny, ktorý počíta aj s opätovným zastavaním Palárikovej ulice (zo strany Tatry).
Pred časom dokonca mesto zaradilo časť Palárikovej medzi dubiózny majetok. Firma Kúpele Bojnice tu chcela postaviť budovu s podchodom, čím by ulicu z jednej strany čiastočne uzavrela. Radnica realizáciu zámeru podmieňovala spustením rýchlostnej cesty, od ktorej očakáva menej dopravy v centre. Ľudia však spísali petíciu a odvtedy sa o projekte nehovorí. Zaujímalo nás, v akom je štádiu.
„Zámery predĺženia pešej zóny a dostavba Palárikovej ulice sú v štádiu vypracovanej koncepcie podľa platného a schváleného územného plánu centrálnej mestskej zóny. V súčasnosti neevidujeme konkrétny záujem investorov o výstavbu v lokalite na Palárikovej ulici,“ píše sa v oficiálnom stanovisku mesta, ktoré nám zaslal Andrej Jančovič.
Viceprimátor Štefan Štefek poznamenal, že úvahy o predĺžení pešej zóny sú v blízkom čase nereálne aj z dôvodu, že sa bude rekonštruovať Univerzitný most. Práce budú trvať niekoľko mesiacov, Nitru čaká dopravná záťaž.