NITRA. Na Zobore má opäť jazdiť lanovka. Podľa primátora môže byť realitou už v lete 2012.
Do obnovenie nitrianskej atrakcie chce investovať spoločnosť Veolia Transport, ktorá prevádzkuje mestskú autobusovú dopravu. Potvrdil nám to generálny riaditeľ Juraj Kusy.
Verejno-súkromné partnerstvo
„Sme dopravná firma, máme záujem aj o lanovku. Veolia napríklad prevádzkuje lanovú dráhu v San Franciscu. Na Slovensku ide o prvú investíciu v tejto oblasti,“ dodal Juraj Kusy.
Spoločnosť zareagovala na ponuku vstúpiť do verejno-súkromného partnerstva s mestom. „Z dôvodu návratnosti investície chceme lanovku prevádzkovať minimálne dvadsať rokov,“ upresnil Kusy. Ak príde k dohode, nájomné bude v symbolickej výške 1 euro.
Mesto vloží do projektu pozemky pod trasou lanovky a hornú stanicu. „Určite nebudeme investovať peniaze,“ povedal primátor Jozef Dvonč.
Predbežne vyčíslil, že postavenie lanovky vyjde okolo dvoch miliónov eur. Na tejto sume sa vraj zhodli štyri oslovené firmy. K cene lístkov sa zatiaľ mesto ani Veolia nechceli vyjadrovať.
Na Zobore bola kedysi sedačková lanovka. Jazdila do roku 1994.
Foto: Branko Hojčuš
Uvažujú nad kabínkami
Samotná výstavba lanovky by mala trvať tri až štyri mesiace. Ak príde k dohode medzi partnermi, práce plánujú začať na jar. O technickom riešení zatiaľ nie je rozhodnuté.
„Robíme kalkulácie, oslovili sme viacerých výrobcov. Najviac sa prikláňame ku kabínkovej lanovke s celoročnou prevádzkou. Ideálne by bolo, keby mala vysúvaciu strechu,“ povedal nám o predstavách spoločnosti Juraj Kusy.
Dodal, že Veolia zabezpečí stavebnú firmu, zrejme vypíše verejnú súťaž. „Rokovanie s majiteľmi nehnuteľností v okolí lanovky je už vecou mesta.“
Veolia chce investovať aj do parkoviska na dolnej stanici lanovky, plánuje tu zriadiť prevádzku s občerstvením. Na hornej stanici má vzniknúť reštaurácia.
„Uvažujeme aj nad atrakciami, ktoré prilákajú ľudí. Možno pôjde o športové aktivity pre rodiny s deťmi,“ naznačil Juraj Kusy.
Dolná stanica lanovky bola pri reštaurácii Artin, už ju neobnovia. Podľa primátora bude stanica bližšie k lesu.
Foto: Branko Hojčuš
Trasa bude kratšia
Nová lanovka bude viesť v rovnakej trase ako jej predchodkyňa, ktorú dalo mesto demontovať. Zmení sa však dolná – nástupná stanica, bude bližšie k lesu. Dráha sa tak skráti. Podľa viceprimátora Jána Vanča bude dlhá 670 metrov s prevýšením 192 metrov.
„Podľa návrhov dodávateľských firiem by na tejto trase malo turistov voziť štyri až šesť kabínok,“ povedal Ján Vančo.
Dôvody na presun dolnej stanice sú podľa našich informácií dva – nevysporiadané pozemky a snaha mesta o skrátenia trasy.
K projektu sa budú vyjadrovať aj poslanci. Vstup mesta do verejno-súkromného partnerstva totiž musí schváliť mestské zastupiteľstvo.
Foto: Brako Hojčuš
Pôvodné sedačky schátrali
Na Zobor pôvodne jazdila dvojsedadlová lanovka. Jej trasa merala 1375 metrov. V prevádzke bola v rokoch 1970 až 1994. Skončila, pretože už nezodpovedala bezpečnostným predpisom.
O obnovení lanovej dráhy sa v Nitre hovorí dlhé roky. Najskôr malo ísť rekonštrukciu pôvodnej lanovky. Istá firma napríklad v roku 1998 deklarovala, že je ochotná investovať do opravy 40 miliónov korún. Návratnosť financií mal zabezpečiť lyžiarsky minivlek na dražovskej strane Zobora a alpská šmýkačka. Hovorilo sa aj o umelom zasnežovaní.
K dohode so žiadnym investorom ale nedošlo a peniaze v mestskom rozpočte na takúto investíciu nestačili. Lanovka schátrala a jej sedačky nebezpečne viseli nad hlavami Zoborčanov. Mesto ich dalo predvlani odstrániť. Posledné časti odviezli z lesa len pred niekoľkými mesiacmi.
Primátor Jozef Dvonč si dal obnovenie lanovky medzi svoje priority. Istý čas uvažoval aj o pozemnej dráhe na koľajniciach. To sa ale ukázalo ako nereálne. Problémom je prevýšenie na vrchole, pred hornou stanicou lanovky.
Lanovka zhrdzavela, predvlani ju dalo mesto zdemontovať.
Foto: Branko Hojčuš