NITRA. Rýchlostnú cestu R1 otvoria na budúci piatok popoludní. Oficiálne to potvrdila spoločnosť Granvia. Úsek Nitra – Tekovské Nemce bude vodičom k dispozícii presne o mesiac neskôr, ako bolo pôvodne plánované.
„Vodiči sa môžu tešiť na bezpečnejšiu a pohodlnejšiu jazdu už počas dušičkového víkendu,“ povedala hovorkyňa Lenka Kubejová.
Tri úseky naraz
Po Nitre sa v posledných týždňoch hovorilo, že rýchlocestu možno otvoria až v novom roku. Kompetentní sa do dnešného dňa k termínu nevyjadrovali. Ešte vo štvrtok náš zdroj tvrdil, že októbrový termín je istý len na 85 percent.
Nakoniec však prišlo medzi ministerstvom dopravy a Granviou k dohode. Všetky tri úseky R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami uvedú do predčasného užívania naraz, 28. októbra.
„Sme radi, že sa nám podarilo dospieť k tomuto dátumu a PR1BINA bude vodičom slúžiť ešte pred extrémne vyťaženým víkendom na cestách,“ povedal Eric Delobel, riaditeľ Granvie. Dodal, že postaviť 46 kilometrov cesty za menej než 24 mesiacov bolo náročné.
O údržbu a prevádzku novej rýchlocesty sa bude starať spoločnosť Granvia Operation. „Vo svojej práci bude uplatňovať dlhoročné know-how skupiny Vinci, ktorá vo Francúzsku spravuje 2 500 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest,“ povedal Delobel.
Odľahčia cestu smrti
Nový úsek R1 je súčasťou rýchlostnej cesty v trase Trnava – Nitra – Žiar nad Hronom – Zvolen – Banská Bystrica. Po jeho uvedení do prevádzky sa odľahčí cesta I/65. Nitrania a Zlatomoravčania ju volajú zlatomoravská cesta smrti.
Podľa pôvodných plánov mala byť R1 Nitra – Tekovské Nemce otvorená už 28. septembra. Zo 46-kilometrového úseku však sprejazdnili len štyri kilometre pri Čaradiciach.
Meškanie spôsobil fakt, že Granvia neodovzdala ministerstvu načas potrebnú dokumentáciu k viac ako 500 stavebným objektom. Minister Figeľ sa v septembri pre médiá vyjadril, že by cestu mohli otvoriť koncom októbra, čo sa nakoniec aj podarí.
Obchvat Nitry
Súčasťou novej rýchlocesty je juhovýchodný obchvat Nitry, ide o úsek Nitra-západ – Selenec. Nachádza sa na ňom dvanásť mostov a osem protihlukových stien.
Obchvat zbaví Nitru aspoň časti tranzitnej dopravy. „Predpokladáme, že najmarkantnejšie zníženie intenzity dopravy nastane na Chrenovskej ulici. V súčasnosti podstatnú časť dopravy na tejto komunikácii tvoria vozidlá idúce v smere Bratislava – Banská Bystrica,“ povedal nám Andrej Sitkey z Okresného dopravného inšpektorátu v Nitre.
Naopak, viac áut bude na Cabajskej a Levickej. Tieto cesty spájajú Nitru s R1, pretože nové privádzače z finančných dôvodov nevybudovali.
Zmluva na 30 rokov
S výstavbou rýchlocesty sa začalo v septembri 2009, ide o projekt verejno-súkromného partnerstva. Jeho súčasťou je okrem rýchlocesty medzi Nitrou – Tekovskými Nemcami aj severný obchvat Banskej Bystrice. Ten má byť hotový v júli 2012.
Projekt je realizovaný na základe koncesnej zmluvy uzatvorenej medzi Slovenskou republikou a spoločnosťou Granvia, ktorej akcionármi sú Vinci Concessions a Meridiam Infrastructure.
Koncesionár má povinnosť zabezpečiť okrem výstavby aj 30-ročnú prevádzku a údržbu. Štát má za 30 rokov zaplatiť Granvii takmer 4 miliardy eur.