NITRA. Nestačí, že turisti prídu do Nitry, mali by sa tu chcieť zdržať aj niekoľko dní. A návštevníci neostanú, ak v meste pod Zoborom nenájdu vhodné atrakcie.
To je len jedno z konštatovaní v Koncepcii rozvoja cestovného ruchu v Nitre. Materiál pre mesto vypracovala Ekonomická univerzita v Bratislave.
Lanovka a akvapark
Z hľadiska zotrvania turistov by Nitre veľmi pomohli dve veci – vodný svet a lanovka na Pyramídu. Lanovka – hoci kratšia ako v minulosti – už dostáva pomerne reálne kontúry. Spoločnosť Veolia Transport Nitra, ktorá prevádzkuje aj mestskú autobusovú dopravu, už deklarovala záujem postaviť lanovú dráhu na Pyramídu. Mesto chce formou verejno-súkromného partnerstva vytvoriť aj akvapark, zatiaľ však chýba investor.
Týždňové zájazdy nehrozia
„Bolo by ilúziou myslieť si, že z Nitry spravíme Paríž a ľudia sem budú chodiť na týždňové poznávacie zájazdy. To sa určite nestane. Napríklad lanovka by ale mohla ich pobyt v meste predĺžiť minimálne o pol dňa,“ skonštatoval docent Pavol Plesník z katedry služieb a cestovného ruchu, ktorý je riešiteľom koncepcie rozvoja cestovného ruchu v Nitre.
Podobne by Nitre mohol pomôcť aj vodný svet. Akvaparky sú totiž miesta, kde turisti chodia na dlhšie. Kratší čas, napríklad len pol dňa, zvyknú v akvaparkoch tráviť len domáci obyvatelia, nie však turisti z iných miest.
„V okolí mesta sú pritom navŕtané pramene s tou istou vodou, aká je v Podhájskej. Je to liečivá voda, ktorá pomáha napríklad pri kožných ochoreniach. Mohol by sa tu preto vybudovať liečivý akvapark,“ hovorí Plesník.
Zanedbané stanice odpudzujú
Nitre však nestačí len budovať nové atrakcie. Pozornosť by podľa odborníkov mala venovať aj tomu, čo už v meste existuje. Typickým príkladom sú autobusová a železničná stanica, ktoré na prvý pohľad pôsobia odpudzujúco a cestujúci sa na staniciach cítia zle.
„Železničná aj autobusová stanica sú prvým kontaktom. Keď sem ale turisti prídu, cítia sa stratení. Prvý dojem z mesta sa potom ťažko vymazáva,“ hovorí Pavol Plesník.
A za pravdu mu dáva aj prieskum medzi návštevníkmi. Stav, v akom má Nitra obe stanice, označilo za najväčšie negatívum mesta až 35 % respondentov v prieskume. Stanice sa tak suverénne stali tým najväčším negatívom pre návštevníkov.
„Najviac kritizované súčasti ponuky cestovného ruchu sú základné služby – doprava, ktorá je nevyhnutná pre návštevu mesta a je prvou službou, s ktorou sa návštevník stretáva. Ide o služby, ktoré návštevníci vnímajú veľmi citlivo a ktoré v prípade nekvality vyvolávajú veľkú nespokojnosť,“ píše sa v štúdii.
Slabé a silné stránky Nitry
Medzi slabé stránky mesta patrí podľa prieskumu aj čistota v uliciach (uviedlo ju 18 % respondentov), kvalita mestskej hromadnej dopravy (13 %), možnosť športového vyžitia v zime, bezpečnosť v meste či životné prostredie (všetky rovnako po 10 %).
Naopak, ako silné stránky Nitry uvádzajú návštevníci veľtržný a výstavný areál (65 %), možnosti kvalitného kultúrneho vyžitia (61 %), kongresové a konferenčné možnosti (17 %), historické a náboženské pamiatky (rovnako po 16 %).
Zavreté pamiatky
Aj tu však turisti môžu natrafiť na zásadný problém, ktorý je podľa mnohých návštevníkov 'typicky nitriansky'. „V rámci Horného a Dolného mesta je šestnásť historických objektov. Z nich je však deväť neprístupných pre verejnosť, tri sú prístupné len čiastočne a len štyri objekty sú prístupné. Aj tie majú ale často nevhodne stanovené otváracie hodiny pre verejnosť,“ konštatuje materiál o koncepcii rozvoja cestovného ruchu v Nitre.
Podľa odborníkov pokračuje aj trend presunu služieb a zábavy z centra miest do obchodných domov. Tým sa centrá vyľudňujú.
Reakciou mesta by mali byť ponuky rôznych alternatív, kde by mohli ľudia tráviť svoj voľný čas. Jednou z nich je už spomínaná lanovka.
Nitra má zmeniť imidž, aby viac nebola len poľnohospodárska
Mekka poľnohospodárstva. Matka vidieka. Agromesto. Týchto nálepiek by sa podľa odborníkov na cestovný ruch mala Nitra zbaviť. Asi nikto nepoprie, že Nitra je skutočne slovenským poľnohospodárskym centrom – pre svoju polohu, pre poľnohospodársku univerzitu, pre slávny Agrokomplex aj pre množstvo iných inštitúcií a podujatí. Ľudia aj podľa prieskumov Nitru vnímajú ako poľnohospodárske centrum. „V cestovnom ruchu nám to veľmi nevyhovuje. Skôr by sme to chceli zmeniť na niečo iné, napríklad že Nitra je najstaršie mesto, alebo že leží na siedmich pahorkoch,“ povedal docent Pavol Plesník, riešiteľ koncepcie rozvoja cestovného ruchu v Nitre.
Tomáš Holúbek