Utorok, 16. august, 2022 | Meniny má Leonard

Po rýchlostnej ceste R1 dnes prešli prvé vozidlá

R1 otvorili dnes po druhej poobede. S mesačným meškaním.

(Zdroj: JÁN KROŠLÁK)

NITRA. Krátko po štrnástej hodine dnes prejdú po rýchlostnej komunikácii R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami prvé vozidlá. Koncesionár prvého projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP) na Slovensku, spoločnosť Granvia a.s., dnes odovzdala rýchlostnú cestu do užívania. Urobili sme všetko, aby cesta slúžila vodičom ešte pred extrémne vyťaženým víkendom na cestách, uviedol riaditeľ firmy Eric Delobel. Pôvodný termín odovzdania troch úsekov R1 bol stanovený na 28. septembra, spoločnosť ho však nestihla. Dôvodom bolo neodovzdanie potrebnej dokumentácie k vyše 500 stavebným objektom ministerstvu dopravy.

Od dnešného dňa sú v prevádzky prvé tri úseky rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami. Ich celková dĺžka je 46 kilometrov. Posledný úsek, obchvat Banskej Bystrice dlhý šesť kilometrov, bude podľa informácie generálneho riaditeľa a predsedu predstavenstva česko-slovenskej stavebnej skupiny EUROVIA Martina Borovku odovzdaný do užívania koncom jari budúceho roka. Výstavba R1 sa začala v septembri 2009. Na stavbe sme spotrebovali 300.000 kubíkov betónu, premiestnili sme 4,5 tisíca kubíkov zemných prác. Celkové náklady na výstavbu dosiahli 200 miliónov eur, konštatoval Borovka.

Celková dĺžka štyroch úsekov rýchlostnej cesty je 52 kilometrov, jej povrch predstavuje 1,1 milióna metrov štvorcových. Po celej trase sa nachádza 78 mostov, vyše 32 kilometrov protihlukových stien, každý z prvých troch úsekov má po dve križovatky. Po celej dĺžke komunikácie sú optické vlákna, na sieť optických káblov sú pripojené rôzne terminály, kamery, snímače. Zhotoviteľ stavby predpokladal, že denne po nej prejde 5 až 7000 automobilov. "Dnes už vieme, že ich bude viac," konštatoval Delobel. Rýchlostná cesta má vlastnú webovú stránku, ktorá je pre motoristov spoľahlivým zdrojom informácií o aktuálnej dopravnej situácii na ceste, o počasí či jeho očakávaných zmenách. Na stránke nechýbajú informácie o výstavbe R1, mapy a ďalšie pre motoristov užitočné informácie. O údržbu a prevádzku novej rýchlostnej cesty sa od jej odovzdania do prevádzky bude starať spoločnosť Granvia Operation a.s. Operačným centrom R1 bude novovybudované Stredisko správy a údržby rýchlostnej cesty v Selenci bezprostredne za Nitrou. Podľa riaditeľa Granvia Operation a.s. Francoisa Scrabalata budú v areáli strediska uskladnené všetky stroje a mechanizmy potrebné pri údržbe. Okrem administratívnych priestorov a krízového centra, dielní, síl na uskladnenie soli a výrobne soľných roztokov sídlia v areáli aj príslušníci diaľničného oddelenia policajného zboru a hasičského a záchranného zboru. V modernom Centre riadenia dopravy sa budú zbierať a vyhodnocovať aktuálne informácie z cesty. Tie sem bude posielať 27 kamier, 12 meteorologických staníc, osem senzorov zabudovaných vo vozovke i odlučovače ropných látok. Na bezplatnej tiesňovej linke 0800333333, ktorá bude funkčná v deň otvorenia úsekov, môžu vodiči v prípade potreby požiadať o pomoc.

Projekt R1 je realizovaný na základe koncesnej zmluvy uzatvorenej medzi Slovenskou republikou a spoločnosťou Granvia a.s. Jej akcionármi sú Vinci Concession a Meridiam Infrastructure. Koncesionár okrem samotnej výstavby zabezpečuje aj 30-ročnú prevádzku a údržbu, za ktorú štát zaplatí Granvii za 30 rokov takmer 4 miliardy eur. Celková výška nákladov na naprojektovanie, výstavbu a prevádzku rýchlostnej cesty je viac ako 1,2 miliardy eur. Financovanie projektu pozostáva z vkladu akcionárov spoločnosti GRANVIA vo výške 149 miliónov eur prevažne v podobe podriadeného dlhu a seniorného úveru vo výške 984 miliónov eur na dobu 28 rokov bez zabezpečenia zo strany akcionárov, ktorý poskytlo 14 bánk vrátane Európskej banky pre obnovu a rozvoj.

Najčítanejšie na My Nitra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  3. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  4. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  5. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  6. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  7. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  8. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  1. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  2. FoodCycler definitívne skoncuje s muškami v kuchyni
  3. Nadácia COOP Jednota pomáha dlhodobo chorým pacientom
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  5. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  6. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  7. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  8. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 26 243
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 22 391
  3. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 16 738
  4. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 16 692
  5. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 875
  6. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 3 483
  7. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 3 170
  8. Zdravo a chutne. Vyskúšajte recepty šéfkuchára Jara Žídeka 2 473

Blogy SME

  1. Zuzana Valachovičová: Súľovské skaly
  2. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  3. Maťo Chudík: Odtlačky
  4. Martin Gajdoš: O chaose a trpezlivosti. Ako zaparkovať v centre?
  5. Miroslav Ferkl: Putin obviňuje Washington.
  6. Peter Gašparovič: Kandidát na predsedu TSK Jaroslav Baška: Prioritou je poskytovanie komplexnej zdravotnej starostlivosti na jednom mieste
  7. Peter Slamenik: Good idea Slovenia
  8. Kristína Jakubičková: Kým dorazí zásielka, bude zo mňa Matuzalem!
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 17 364
  2. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 7 075
  3. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 5 733
  4. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 4 397
  5. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 3 997
  6. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 3 887
  7. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 3 798
  8. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 755
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Nitra, Galanta a Šaľa - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Nitra

Registrácia je bezplatná.


12 h
Jesenná vlna by už nemala zaplniť nemocnice.

Každému pacientovi, ktorého prijímajú na hospitalizáciu, robia antigénový test, v indikovaných prípadoch aj PCR test.


13 h
V Nitre bol v sobotu beachový turnaj v mixe.

Pieskové ihriská za halou SPU boli dejiskom ďalšej letnej akcie.


13. aug
Budúci parklet na Štefánikovej triede.

Niektorým sa parklet páči, iní nešetria kritikou.


15. aug

Blogy SME

  1. Zuzana Valachovičová: Súľovské skaly
  2. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  3. Maťo Chudík: Odtlačky
  4. Martin Gajdoš: O chaose a trpezlivosti. Ako zaparkovať v centre?
  5. Miroslav Ferkl: Putin obviňuje Washington.
  6. Peter Gašparovič: Kandidát na predsedu TSK Jaroslav Baška: Prioritou je poskytovanie komplexnej zdravotnej starostlivosti na jednom mieste
  7. Peter Slamenik: Good idea Slovenia
  8. Kristína Jakubičková: Kým dorazí zásielka, bude zo mňa Matuzalem!
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 17 364
  2. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 7 075
  3. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 5 733
  4. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 4 397
  5. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 3 997
  6. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 3 887
  7. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 3 798
  8. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 755
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu