Väčší dôraz by sme podľa Belgičanov mali klásť na sociálnu integráciu a nerozdeľovať deti na talentované či hendikepované. V bežnom živote budú aj tak žiť spolu.
NITRA. Už osemnásty rok prebieha projekt, v rámci ktorého si katolícka škola Katholieke Hogeschool z mesta Leuven v Belgicku a Katedra pedagogiky na Pedagogickej fakulte UKF v Nitre vymieňajú svoje skúsenosti vo vyučovaní detí.
Projekt pôsobí v troch oblastiach – výskumnej, pedagogickej a kultúrno-poznávacej. Jeho hlavným cieľom je skvalitnenie pedagogickej praxe. „Každé dva roky sa študenti vymieňajú, jeden rok idú slovenskí študenti do Belgicka a druhý naopak,“ hovorí Júlia Ivanovičová z katedry.
Spoznajú odlišné systémy
Študenti aj pedagógovia z týchto dvoch krajín spoznávajú navzájom pre ne neznáme školské systémy a vymieňajú si skúsenosti z vyučovacieho aj výchovného procesu.
„Má to veľký význam nielen pre spoznávanie nového prostredia či iných pracovných postupov vo vyučovaní, ale aj z hľadiska multikultúrnej výchovy,“ zdôraznila docentka Ivanovičová.
Zo školy v Leuvene prišli tento rok na Slovensko dvaja učitelia a sedem študentov. Videli bežný školský deň v ZŠ Benkova, ZŠ Fatranská, MŠ Alexyho a Cirkevnom centre voľného času.
Spoznávať školské systémy iných krajín je vždy veľmi zaujímavé. „Pomôže vám to ukázať vlastný školský systém aj so všetkými jeho slabinami a silnými stránkami. Ak by sme pôsobili iba v belgických školách, nikdy by sme si tieto odlišnosti neuvedomovali. Teraz, keď o nich vieme, môžeme pracovať na tom, aby sme sa zlepšili a odniesli si to dobré, čo v slovenskom školskom systéme máte,“ povedala Kristien Carnel z belgickej školy.
Disciplína v triedach
Za jednu z najzaujímavejších vecí, ktorú Kristien Carnel na hodinách v slovenských triedach spozorovala, bola disciplinovanosť žiakov.
„Spôsob, akým ste schopní udržať si disciplínu v triedach, veľmi obdivujeme – a disciplína nevznikne len pre prísnosť učiteľov, prichádza s celkovým nastavením systému. U nás v Belgicku, ale aj v Holandsku, sa disciplína vo vyučovaní trošku vytráca,“ pripustila Carnel.
Za jedno z negatív slovenského systému označila malý dôraz na sociálnu integráciu. Podľa nej je dôležité, aby sa deti s rôznymi znevýhodneniami, odlišnosťami či talentom vzdelávali spolu, pretože po škole budú aj tak 'nútení' žiť v spoločnom priestore.