GALANTA. Z hodnotenia jednej zo slovenských poisťovní vyplýva, že Nemocnica sv. Lukáša v Galante sa v porovnaní s minulým rokom prepadla najviac spolu s nemocnicou v Topoľčanoch.
Poradie určil index
Poisťovňa už po štvrtýkrát porovnávala medzi sebou príbuzné nemocnice. Vznikol tak rebríček fakultných, všeobecných a detských fakultných nemocníc, onkologických a kardiologických ústavov. Rebríček zohľadňuje 14 parametrov, v tomto roku pribudol nový. Týka sa využívania jednodňovej ambulantnej starostlivosti v chirurgických oddeleniach. Zdravotná poisťovňa ju podľa hovorkyne Zuzany Horníkovej presadzuje už niekoľko rokov, nemocniciam ju platí formou osobitne hradených výkonov. Tento parameter hovorí o tom, ako sú nemocnice schopné a ochotné využívať moderné, efektívne a pre pacientov komfortné spôsoby liečby.
„V rebríčku sa zohľadnili informácie, ktoré vykázali nemocnice pri poskytovaní starostlivosti poistencom Dôvere v roku 2010, zároveň sa bral do úvahy aj prieskum spokojnosti pacientov na vzorke 6 320 respondentov,“ povedala hovorkyňa poisťovne Zuzana Horníková.
Poradie nemocníc v rebríčku určil celkový index, ktorý v hodnotení dosiahli. Ten vznikol spočítaním výsledkov nemocníc v jednotlivých hodnotených parametroch. Jednotlivé zariadenia dostali na základe indexu hviezdičky. Maximálny počet hviezdičiek bol päť, minimálny jedna. Galantská nemocnica skončila s dvomi. Pod zlé výsledky sa podľa hovorkyne podpísali najmä zlé skúsenosti pacientov a tiež fakt, že sa nemocnica neorientovala ani na dostatočný počet jednodňových výkonov.
„Dosiahla aj veľmi nízku operovanosť. Iba 43 percent hospitalizácií ukončili aj operáciou, pričom slovenský priemer je 66%. Pacientov nemocnica nadpriemerne rehospitalizovala, čiže pacienti sa museli do nemocnice po prvej hospitalizácii opäť vrátiť,“ povedala Horníková.
Hodnotenie málo objektívne
V Nemocnici s poliklinikou Svätého Lukáša Galanta tvoria pacienti poisťovne Dôvera 15-20 percent z celkového poč-tu odhospitalizovaných pacientov. Hovorkyňa nemocnice Drahomíra Bollová považuje hodnotenie, vzhľadom na nedostatočný počet odhospitalizovaných pacientov, za málo objektívne a môže zbytočne poškodiť dobré meno nemocnice.
„Prieskum bol realizovaný na ohraničenej vzorke pacientov z celého Slovenska s pomerne malou návratnosťou dotazníkov. Prieskum je tým menej presný, čím je vzorka respondentov menšia,“ podotkla Bollová.
Nemocnica má podľa hodnotenia poisťovne takisto nedostatočné výsledky v ortopédii.
„Vlani bolo priemerne mesačne zo spomínanej poisťovne odhospitalizovaných na ortopédii menej ako 5 pacientov. Boli mesiace, v ktorých boli odhospitalizovaní 2 pacienti a nie som si istá, či sa na základe takéhoto počtu dá uverejniť zodpovedná štatistika,“ poznamenala Bollová. Dodala, že napriek všetkému sa budú hodnotením zaoberať a z uvedených výsledkov poisťovne vyvodzovať závery.
„Našou snahou je poskytnúť čo najkvalitnejšiu zdravotnú starostlivosť a komunikácia s pacientmi nám tiež nie je ľahostajná, preto nás bude zaujímať každý nespokojný pacient.“