Všetky tri autorky využívajú videá na to, aby veľmi osobným spôsobom riešili otázky svojich životných posunov a hľadali pozíciu, ktorá by sa mohla ukázať ako vlastná pre každú z nich.
NITRA. Pod názvom V inom stave sa v Bunkri Nitrianskej galérie predstavia autorky Sarah Christen (CH), Gökçe Ergör (TR/CH), Andrea Palamarčuková (SK). Vernisáž výstavy bude 15. 12. o 18.00 h, výstava potrvá do 22. 1. Kurátorom je Birk Weiberg (DE).
Výstava predstavuje tri mladé mediálne umelkyne s odlišným pôvodom žijúce vo Švajčiarsku. Sarah Christen sa tu narodila, Gökçe Ergör tu strávila väčšinu života a Andrea Palamarčuková sem imigrovala. Študovali spolu na Zürišskej univerzite umenia a vybrali si video ako ich primárne médium, s ktorým pracujú. Táto technika sa vyznačuje rozporom medzi jej zdanlivou jednoduchosťou ako nástrojom na prácu a vyjadrenie sa a medzi množstvom prekážok, ktoré kladie a ktoré môžu viesť k uniformite. Všetky tri umelkyne využívajú videá na to, aby veľmi osobným spôsobom riešili otázky svojich životných posunov a hľadali pozíciu, ktorá by sa mohla ukázať ako vlastná pre každú z nich.
Názov výstavy V inom stave odkazuje na tehotenstvo bez toho, aby ho jednoznačne menoval. Avšak predstava stavu, ktorý je „iný“, vyvoláva otázku, o akú inakosť tu vlastne ide? Môže existovať niečo ako „vlastné okolnosti“, alebo sú okolnosti a priori niečím, čo nie je naše, čo nie je osobné?
Hegel vo svojich Prednáškach o estetike popisuje tvorbu dramaturgických konfliktov a rozlišuje medzi počiatočným nečinným stavom a tým, čo on nazýva konkrétnou situáciou. Takáto situácia vždy zahŕňa konflikt, ktorý sa bude vyvíjať. Preto byť v určitej situácii znamená byť v rozpore s ňou.
Vystavené diela sa zaoberajú týmito otázkami vo vzťahu k rodu a migrácii. V oboch týchto oblastiach sme konfrontovaní s prisudzovaním a s eventualitami. Čoraz častejšie konfrontácie s inými kultúrami v dôsledku ekonomickej globalizácie a asimilácie politických ideológií samy o sebe nevedú k prekonaniu národných identít – či už k lepšiemu, alebo horšiemu. Podstata etnických kultúr sa stáva prekonanou a zároveň fiktívnou.
Podobnú ambivalenciu nájdeme pri pohľade na rodové koncepcie nachádzajúce sa niekde medzi politickými požiadavkami na rodovú jednotnosť na jednej strane a na strane druhej v mediálnom zobrazovaní tradičných rolí. Kde nie je zhoda v rodových roliach, tam sa sociálne štruktúry stávajú obmedzenými a súčasťou niečoho „iného“.
Autor: re