Streda, 22. marec, 2023 | Meniny má Beňadik

Slováci zdolali najnebezpečnejší kaňon sveta

Režisér Barabáš pred zostupom do Železnej diery dva mesiace nespal. Situáciu zhoršoval fakt, že o mimoriadne nebezpečnom kaňone neexistujú skoro žiadne dostupné informácie.

O Trou de Fer sa hovorí ako o kaňone, ktorý nepripúšťa ani len tie najmenšie chyby. Štyria kamaráti zo Slovenska a jeden z Čiech toto riziko podstúpili.O Trou de Fer sa hovorí ako o kaňone, ktorý nepripúšťa ani len tie najmenšie chyby. Štyria kamaráti zo Slovenska a jeden z Čiech toto riziko podstúpili. (Zdroj: (CF))

Režisér Barabáš pred zostupom do Železnej diery dva mesiace nespal. Situáciu zhoršoval fakt, že o mimoriadne nebezpečnom kaňone neexistujú skoro žiadne dostupné informácie.

NITRA. Je to akoby obrovský lievik. Na vrchole je močiar, na ktorom by dokázal pohodlne pristáť Boeing 746.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Z močiara nasiaknutého vodou stekajú do zeme piatimi obrovskými vodopádmi hektolitre hučiacej vody. Strácajú sa v hlbokej nedozernej diere.

Dráždivý, no nebezpečný

Dno tohto lievika bolo cieľom piatich odvážlivcov, ktorí sa rozhodli pokoriť najťažší kaňon sveta.

SkryťVypnúť reklamu

Trou de Fer je nezvyčajným a veľkolepým prírodným úkazom. Názov divokého a nepredvídateľného kaňonu v preklade znamená Železná diera.

Toto prírodné prepadlisko sa schováva hlboko v sopečných horách tropického ostrova Réunion, ktorý sa nachádza v Indickom oceáne pri Madagaskare.

Okolie kaňonu patrí medzi najdráždivejšie, no najnebezpečnejšie regióny sveta. Vyžiadal si už značné množstvo ľudských obetí.

Trou de Fer je nezvyčajným a veľkolepým prírodným úkazom.

FOTO: (CF)

Nie každý z diery vyjde

Odborníkmi si Trou de Fer vyslúžil najťažšie hodnotenie, ktoré znamená najťažšiu technickú obtiažnosť, najvyššiu vodnatosť aj expozíciu.

O Trou de Fer sa hovorí ako o kaňone, ktorý nepripúšťa ani len tie najmenšie chyby. Pre výdatné a často aj nečakané zrážky sú skaly kaňonu neuveriteľné klzké a často aj pouvoľňované, takže pre lezcov predstavujú značné riziko. Odhaduje sa, že ročne prejde kaňon nanajvýš jedna expedícia, niekedy ani to nie... A nie každá výprava, čo do kaňonu zlaní, z neho aj vylezie. Barabáš a spol. sú tohto roku prvou expedíciou, ktorej smrtiaci Trou de Fer prechod dovolil.

SkryťVypnúť reklamu

Štyria kamaráti zo Slovenska a jeden z Čiech riziko podstúpili. Vydali sa priamo do srdca neľútostného kaňonu.

Barabáš: Dva mesiace som nespal

Prečo sa na Trou de Fer dali nahovoriť? Známy režisér Pavol Barabáš to vysvetľuje obyčajnou ľudskou snahou objavovať niečo nové, neprebádané.

„Človek vždy sníva o nejakej ceste, číta množstvo dobrodružných kníh a niečo ho potom ťahá hľadať a objavovať. Je krásne, že spoznávať úplne neznáme sa ešte stále dá,“ povedal Pavol Barabáš.

Ako ale priznal, Trou de Fer bola preňho výnimočná aj tým, že pred cestou na Réunion dva mesiace takmer ani nespal. Dostupných informácií bolo málo – to úzko súvisí s nízkym počtom výprav, ktorým sa kaňon podarilo zdolať.

„Stále som si premietal, či sme urobili všetko, čo sme mali, či sme na nič nezabudli. Lákalo ma tam ísť už len preto, že kaňon patrí do Francúzska, čiže do Európskej únie, no napriek tomu ľudia o tomto dive sveta veľmi nevedia. Je to jeden z najkrajších kaňonov, prepadnutý kilometer do sopky. Akási diera, kde padá a stráca sa päť krásnych vodopádov. Nič také inde neexistuje,“ hovorí zanietene Barabáš, ktorý má už planétu precestovanú krížom-krážom, a tak vie porovnávať.

SkryťVypnúť reklamu

Pavol Barabáš.

FOTO: (CF)

Predĺžený pobyt rovná sa istá smrť

Lezci hovoria, že na niečo ako Trou de Fer sa museli pripraviť psychicky, fyzicky, ale aj materiálovo.

„Potrebujete napríklad spoľahlivé oblečenie, ale hlavne obuv, pretože bez nej by lezenie išlo pomalšie a hrozil by vám dlhší pobyt,“ hovorí Miroslav Dušek, člen expedície. Dlhší pobyt automaticky znamená riziko dažďa a dážď môže znamenať, že cesta nahor sa pre dobrodruhov navždy uzavrie.

Celý prechod naplánovali na tri dni – pripravovali ho však tri roky. Prejsť kaňon museli bez chyby. V mieste, kde nie je mobilný signál ani signál GPS si žiadne zranenie dovoliť nemohli.

Tisícmetrové prevýšenie kaňonu si lezci zaistili takmer sedemsto metrami špeciálnych lán, ktoré doplnili bezpečnejšími istiacimi bodmi.

Zostup ešte komplikoval fakt, že pätica na svojich pleciach niesla náklad s hmotnosťou za sucha asi 160 kilogramov. „Vŕtačky, batérie, bivakovacie veci a zásoby jedla a vody. Každý z nás mal na sebe asi 30 kíl vecí, aj to za sucha. A tam sme boli vkuse vo vode. Predstavte si moment, keď sa vynoríte z vody – v istú chvíľu je váš ruksak plný vody a váha neskutočne stúpne. Takto pochodovať osemnásť hodín, to si vyžaduje kondičku. Siahli sme si na samé dno síl, ale naučil som sa, že keď si človek myslí, že to už ďalej nejde, zapne sa v ňom náhradný zdroj,“ hovorí Miro Dušek.

Miroslav Dušek.

FOTO: (CF)

Ako krysy

Previsnuté zlanenia dosahujú niekoľko stoviek metrov. Pod lezcami nebolo nič, len obrovská priepasť. Z lana často skákali do neznáma, do hučiacej masy vody, ktorá ich okamžite začala unášať kľukatým podzemím.

Okolie kaňonu patrí k najdaždivejším regiónom sveta. Lezci sa dnes nezdráhajú povedať, že ak by začalo pršať, spláchne ich voda ako krysy.

Najťažšia však bola cesta naspäť – čakala ich takmer polkilometrová stena a cesta cez hrebeň do údolia. Nakoniec sa im však podarilo zdolať klzký svah plný rastlín a stromov, o ktorých nik netušil, či ich váhu udržia.

Filmový bonus

A aké boli pocity tých, ktorým sa podarilo zdolať najnebezpečnejší kaňon sveta? „U mňa to bol smútok víťazov. Stratil som cieľ, o ktorom som dlho sníval,“ vraví Dušek.

Odmenou všetkým, aj tým smutným víťazom, je však Barabášov film s unikátnymi zábermi, akými sa môže pochváliť málokto. Známy dokumentarista však pri rozprávaní o filme nezaprie svoju skromnosť. „V prvom rade sme to chceli prejsť. Že pri tom vznikol aj film, to je taký bonus navyše.“

Najčítanejšie na My Nitra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život
  2. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami
  3. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  4. Developer ITB pomáha naplniť túžbu po vlastnom bývaní
  5. Dostupný elektromobil podľa Volkswagenu? Privítajte ID.2all!
  6. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife
  7. Ako môžu elektromobily znížiť náklady vašej firmy?
  8. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach
  1. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami
  2. Verejnosť už hlasuje za najkrajšiu obnovenú pamiatku
  3. Súboj o najkrajšiu pamiatku rozhodne verejné hlasovanie
  4. Súboj o najkrajšiu pamiatku rozhodne aj verejnosť
  5. Západniari hlasujú o svojej najkrajšej pamiatke
  6. Verejné hlasovanie rozhodne o najkrajšej obnovenej pamiatke
  7. Súboj o najkrajšiu pamiatku rozlúskne verejné hlasovanie
  8. Opäť máme možnosť hlasovať o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  1. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49% 14 524
  2. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 13 668
  3. Ako riešia krízu v zahraničí? Nižšia daň, zmrazená cena potravín 10 948
  4. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach 9 071
  5. Jednoznačný recept na úspech? Buďte pripravení prispôsobiť sa 7 624
  6. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz 7 458
  7. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife 3 272
  8. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 3 153

Blogy SME

  1. Soňa Kallová: Mierotvorci Slovania alebo tradícia Svätoplukových prútov stále živá
  2. Ján Šeďo: Cár necestuje, nešoféruje, ľuďom tlačia do hlavy kaleráby.
  3. Miroslav Pollák: Odkiaľ pokiaľ s humorom
  4. Martina Paulenová: Otočiť sa, či pokračovať?
  5. Ján Serbák: Lanzarote - ostrov večnej jari, nevšednej prírody a jedinečnej architektúry - 4. časť
  6. Anna Miľanová: Pník 1,2... 2022
  7. Ján Serbák: Lanzarote - ostrov večnej jari, nevšednej prírody a jedinečnej architektúry - 3. časť
  8. Peter Žiak: Zákaz spaľovacích motorov = nešťastie pre Slovensko
  1. Matúš Baňas: Reforma vzdelávania na Slovensku - poďme spáliť aj posledné zvyšky toho dobrého, čo v slovenskom školstve ostalo 7 112
  2. Radovan Čipka: Ako Záborská znesvätila tému pomoci ženám 5 491
  3. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 5 137
  4. Magdaléna Cifrová: Konečne potrestaný pedagóg na VŠVU a aké dôležité je ospravedlniť sa 4 471
  5. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 2 773
  6. Michal Uherčík: Veľké riešenie alebo veľké fiasko. Parkovacie domy v Martine. 2 503
  7. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 2 485
  8. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi II 2 354
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Nitra, Galanta a Šaľa - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Nitra

Hokejisti Nitry sa tešili z výhry 5:2, stav série znížili na 1:2.

Corgoni rozhodli v závere zápasu.


7 h
Nahrávač radí nahrávačovi: bývalý kapitán Nitry Miroslav Štefanka (vľavo) má odkaz pre formáciu plejmejkra Sahira Gilla (vpravo).

Čo Miroslav Štefanka šepká Gillovmu útoku?


6 h
František Rapan s právnikom Samuelom Baránikom pred súdom.

Nemocnica sa bráni, že hoci operovali nesprávne koleno, nebolo zdravé.


6 h

S nami tipuješ bez rizika, v hre sú ceny za tisícky eur.


20. mar

Blogy SME

  1. Soňa Kallová: Mierotvorci Slovania alebo tradícia Svätoplukových prútov stále živá
  2. Ján Šeďo: Cár necestuje, nešoféruje, ľuďom tlačia do hlavy kaleráby.
  3. Miroslav Pollák: Odkiaľ pokiaľ s humorom
  4. Martina Paulenová: Otočiť sa, či pokračovať?
  5. Ján Serbák: Lanzarote - ostrov večnej jari, nevšednej prírody a jedinečnej architektúry - 4. časť
  6. Anna Miľanová: Pník 1,2... 2022
  7. Ján Serbák: Lanzarote - ostrov večnej jari, nevšednej prírody a jedinečnej architektúry - 3. časť
  8. Peter Žiak: Zákaz spaľovacích motorov = nešťastie pre Slovensko
  1. Matúš Baňas: Reforma vzdelávania na Slovensku - poďme spáliť aj posledné zvyšky toho dobrého, čo v slovenskom školstve ostalo 7 112
  2. Radovan Čipka: Ako Záborská znesvätila tému pomoci ženám 5 491
  3. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 5 137
  4. Magdaléna Cifrová: Konečne potrestaný pedagóg na VŠVU a aké dôležité je ospravedlniť sa 4 471
  5. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 2 773
  6. Michal Uherčík: Veľké riešenie alebo veľké fiasko. Parkovacie domy v Martine. 2 503
  7. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 2 485
  8. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi II 2 354
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu