Župa žiada viac obmedzení, autodopravcovia nesúhlasia

Kamióny nad 12 ton majú zakázaný vjazd na viaceré cesty 2. a 3. triedy. Ich zoznam schválilo ministerstvo dopravy. So súčasným stavom sú nespokojní dopravcovia aj Nitrianska župa.

Ťažké kamióny majú zakázaný vjazd na viaceré úseky ciest druhej a tretej triedy.Ťažké kamióny majú zakázaný vjazd na viaceré úseky ciest druhej a tretej triedy. (Zdroj: DUŠAN TARKO)

NITRA. Nitrianska župa žiada rozšíriť zoznam ciest druhej a tretej triedy, kam majú kamióny nad 12 ton zakázaný vjazd. Zákazové značky sú osadené na 31 križovatkách v kraji, župa ich pôvodne navrhla až 69. Ministerstvo dopravy jej zoznam zoškrtalo. Združenie dopravcov obvinilo župu, že znemožňuje ich podnikanie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dopravcovia v úžase

„S úžasom sa dozvedáme, že existujú ešte vyššie územné celky, ktorým nestačí už aj tak dosť zakázaných úsekov ciest 2. a 3. triedy pre nákladné vozidlá nad 12 ton. Myslíme si, že najideálnejším riešením by bolo napríklad pre Nitriansky samosprávny kraj, keby po cestách 2. a 3. triedy jazdilo iba služobné auto pána predsedu,“ píše sa vo vyjadrení, ktoré nám zaslal Pavol Reich, generálny tajomník Združenia ČESMAD Slovakia.

SkryťVypnúť reklamu

Župan Milan Belica reagoval odporúčaním, aby sa Reich išiel osobne pozrieť na 28-kilometrový úsek cesty II/593 Dražovce - Dolné Lefantovce -Oponice - Nitrianska Streda -Solčany.

„Je to rukolapný príklad toho, čo spôsobil nadmerný tranzit vozidiel nad 12 ton po cestách 2. a 3. triedy pri obchádzaní spoplatnených úsekov ciest. A to už NSK vykonal na tomto úseku viacero opráv,“ povedal Milan Belica.

Ťažká doprava poškodzuje nielen cesty, ktoré nie sú na takúto záťaž stavané, ale aj domy, oplotenie a chodníky. „Nitriansky samosprávny kraj požaduje zákaz tranzitu vozidiel nad 12 ton práve na základe sťažností starostov, primátorov a občanov,“ dodal Belica.

Zvýšené náklady

„Zavedenie značiek zákazov s dodatkovou tabuľou „okrem dopravnej obsluhy“ a jej dodržiavanie podľa vyhlášky 9/ 2009 znemožňuje podnikanie na týchto úsekoch pre dopravné aj iné výrobné a obchodné spoločnosti,“ povedal Reich.

SkryťVypnúť reklamu

Nákladné autá musia podľa neho prejazdiť kilometre naviac, čím sa nekontrolovateľne zvyšujú náklady podnikateľov a znehodnocuje sa aj životné prostredie.

„Nechceme zakázať vozidlám nad 12 ton vjazd do cieľových miest nakládky a vykládky tovaru. Chceme zabrániť zámernému a špekulatívnemu tranzitu ťažkej nákladnej dopravy po cestách 2. a 3. triedy, ktoré často vedú cez obce i mestá,“ reagoval župan.

Spochybnil aj zvýšené náklady dopravcov kvôli kilometrom naviac. Podľa neho práve jazda po cestách nižšej triedy priamo zvyšuje náklady na pohonné látky, lebo kamióny musia meniť spôsob jazdy, keď prechádzajú cez obce a mestá.
„Zaťažuje to aj životné prostredie a zvyšuje ohrozenie ostatných účastníkov cestnej premávky. V konečnom dôsledku si takáto jazda vyžaduje práve od verejnej správy aj zvýšené náklady na opravy a údržbu.“

SkryťVypnúť reklamu

Župám platia daň

Združenie dopravcov vyčíslilo, že samosprávne kraje vyberú ročne na dani z motorových vozidiel minimálne 130 miliónov eur. Z tejto sumy sa do dopravy vracia len časť.

„Peniaze idú nielen na opravu a údržbu ciest, ale do všetkých možných iných činností v oblasti školstva, kultúry a podobne,“ kritizuje Pavol Reich.

„Nitriansky samosprávny kraj získa ročne z tejto dane priemerne 16 miliónov eur, z ktorých zabezpečuje starostlivosť o vyše 2000 km ciest. Len oprava jedného kilometra cesty s jednoduchou výmenou živičného povrchu vozovky stojí priemerne 100-tisíc eur. Celková rekonštrukcia kilometra vozovky vyjde až na 1,5 milióna eur,“ reagoval Belica.

Ďalšie obmedzenia?

Ministerstvo dopravy pristúpilo k obmedzeniam, pretože autodopravcovia zneužívali cesty 2. a 3. triedy a zámerne obchádzali elektronické mýto. „Dochádzalo tak k ničeniu ciest, ktoré nie sú určené na tranzit ťažkých nákladných vozidiel,“ vyjadril sa pre médiá hovorca rezortu Martin Krajčovič.

Ministerstvo údajne uvažuje, že počet úsekov, z ktorých vylúči kamióny, ešte rozšíri. Pavol Reich povedal, že autodopravcovia zamestnávajú minimálne 100-tisíc a viac ľudí: „Myslím si, že tak by sa k nám mal štát aj samosprávne celky správať.“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Nitra

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  2. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  8. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 80 805
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 443
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 149
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 447
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 6 816
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 259
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 212
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 336
  1. Rudolfa Vallová: Prečo nám dnešok pripomína čas II. svetovej vojny?
  2. Vladimír Bojničan: Prečo je “Desatoro” morálne neakceptovateľné v dnešnej modernej spoločnosti
  3. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  4. Ján Škerko: Prečo vláda nezvládla slintačku a krívačku? Lebo sama je ňou postihnutá
  5. Teodor Dlužanský: Vážení zamestnanci okrem verejného sektora – štát ďakuje!
  6. Juraj Tušš: Intelektuáli, blogeri, na slovíčko prosím – Zmysluplné využitie umelej inteligencie "ChatGPT" v dnešnej dobe.
  7. Matúš Radusovsky: Ohrozenia včiel a ako im môžeme pomôcť
  8. Štefan Šturdzík: Čurillovci.
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 667
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 571
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 47 701
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 19 890
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 400
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 962
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 11 302
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 737
  1. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  2. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  3. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  4. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  5. Tupou Ceruzou: Businessman
  6. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  7. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  8. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Nitra, Zlaté Moravce a Šaľa - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Nitra

Nehoda sa stala skoro ráno.


Veľkonočné sviatky sa nezadržateľne blížia a s nimi aj túžba po typických pokrmoch cez sladkého baránka, koláčiky, až po slané pochutiny.


Dávid Okoličány stopol 12-zápasové čakanie na gól, v predĺžení rozhodol o víťazstve Nitry v Žiline. Majster vedie semifinálovú sériu po treťom zápase 2:1 na duely.

Strela ako jedna zo sto, durdili sa vlci o víťaznom góle.


Nitra Blue Wings doma vyrovnali stav štvrťfinálovej série na 1:1.

Štvrťfinále je skvelou reklamou pre slovenský basketbal.


  1. Rudolfa Vallová: Prečo nám dnešok pripomína čas II. svetovej vojny?
  2. Vladimír Bojničan: Prečo je “Desatoro” morálne neakceptovateľné v dnešnej modernej spoločnosti
  3. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  4. Ján Škerko: Prečo vláda nezvládla slintačku a krívačku? Lebo sama je ňou postihnutá
  5. Teodor Dlužanský: Vážení zamestnanci okrem verejného sektora – štát ďakuje!
  6. Juraj Tušš: Intelektuáli, blogeri, na slovíčko prosím – Zmysluplné využitie umelej inteligencie "ChatGPT" v dnešnej dobe.
  7. Matúš Radusovsky: Ohrozenia včiel a ako im môžeme pomôcť
  8. Štefan Šturdzík: Čurillovci.
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 667
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 571
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 47 701
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 19 890
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 400
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 962
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 11 302
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 737
  1. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  2. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  3. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  4. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  5. Tupou Ceruzou: Businessman
  6. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  7. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  8. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu