Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Župa žiada viac obmedzení, autodopravcovia nesúhlasia

Kamióny nad 12 ton majú zakázaný vjazd na viaceré cesty 2. a 3. triedy. Ich zoznam schválilo ministerstvo dopravy. So súčasným stavom sú nespokojní dopravcovia aj Nitrianska župa.

Ťažké kamióny majú zakázaný vjazd na viaceré úseky ciest druhej a tretej triedy.Ťažké kamióny majú zakázaný vjazd na viaceré úseky ciest druhej a tretej triedy. (Zdroj: DUŠAN TARKO)

NITRA. Nitrianska župa žiada rozšíriť zoznam ciest druhej a tretej triedy, kam majú kamióny nad 12 ton zakázaný vjazd. Zákazové značky sú osadené na 31 križovatkách v kraji, župa ich pôvodne navrhla až 69. Ministerstvo dopravy jej zoznam zoškrtalo. Združenie dopravcov obvinilo župu, že znemožňuje ich podnikanie.

Dopravcovia v úžase

„S úžasom sa dozvedáme, že existujú ešte vyššie územné celky, ktorým nestačí už aj tak dosť zakázaných úsekov ciest 2. a 3. triedy pre nákladné vozidlá nad 12 ton. Myslíme si, že najideálnejším riešením by bolo napríklad pre Nitriansky samosprávny kraj, keby po cestách 2. a 3. triedy jazdilo iba služobné auto pána predsedu,“ píše sa vo vyjadrení, ktoré nám zaslal Pavol Reich, generálny tajomník Združenia ČESMAD Slovakia.

Skryť Vypnúť reklamu

Župan Milan Belica reagoval odporúčaním, aby sa Reich išiel osobne pozrieť na 28-kilometrový úsek cesty II/593 Dražovce - Dolné Lefantovce -Oponice - Nitrianska Streda -Solčany.

„Je to rukolapný príklad toho, čo spôsobil nadmerný tranzit vozidiel nad 12 ton po cestách 2. a 3. triedy pri obchádzaní spoplatnených úsekov ciest. A to už NSK vykonal na tomto úseku viacero opráv,“ povedal Milan Belica.

Ťažká doprava poškodzuje nielen cesty, ktoré nie sú na takúto záťaž stavané, ale aj domy, oplotenie a chodníky. „Nitriansky samosprávny kraj požaduje zákaz tranzitu vozidiel nad 12 ton práve na základe sťažností starostov, primátorov a občanov,“ dodal Belica.

Zvýšené náklady

„Zavedenie značiek zákazov s dodatkovou tabuľou „okrem dopravnej obsluhy“ a jej dodržiavanie podľa vyhlášky 9/ 2009 znemožňuje podnikanie na týchto úsekoch pre dopravné aj iné výrobné a obchodné spoločnosti,“ povedal Reich.

Skryť Vypnúť reklamu

Nákladné autá musia podľa neho prejazdiť kilometre naviac, čím sa nekontrolovateľne zvyšujú náklady podnikateľov a znehodnocuje sa aj životné prostredie.

„Nechceme zakázať vozidlám nad 12 ton vjazd do cieľových miest nakládky a vykládky tovaru. Chceme zabrániť zámernému a špekulatívnemu tranzitu ťažkej nákladnej dopravy po cestách 2. a 3. triedy, ktoré často vedú cez obce i mestá,“ reagoval župan.

Spochybnil aj zvýšené náklady dopravcov kvôli kilometrom naviac. Podľa neho práve jazda po cestách nižšej triedy priamo zvyšuje náklady na pohonné látky, lebo kamióny musia meniť spôsob jazdy, keď prechádzajú cez obce a mestá.
„Zaťažuje to aj životné prostredie a zvyšuje ohrozenie ostatných účastníkov cestnej premávky. V konečnom dôsledku si takáto jazda vyžaduje práve od verejnej správy aj zvýšené náklady na opravy a údržbu.“

Skryť Vypnúť reklamu

Župám platia daň

Združenie dopravcov vyčíslilo, že samosprávne kraje vyberú ročne na dani z motorových vozidiel minimálne 130 miliónov eur. Z tejto sumy sa do dopravy vracia len časť.

„Peniaze idú nielen na opravu a údržbu ciest, ale do všetkých možných iných činností v oblasti školstva, kultúry a podobne,“ kritizuje Pavol Reich.

„Nitriansky samosprávny kraj získa ročne z tejto dane priemerne 16 miliónov eur, z ktorých zabezpečuje starostlivosť o vyše 2000 km ciest. Len oprava jedného kilometra cesty s jednoduchou výmenou živičného povrchu vozovky stojí priemerne 100-tisíc eur. Celková rekonštrukcia kilometra vozovky vyjde až na 1,5 milióna eur,“ reagoval Belica.

Ďalšie obmedzenia?

Ministerstvo dopravy pristúpilo k obmedzeniam, pretože autodopravcovia zneužívali cesty 2. a 3. triedy a zámerne obchádzali elektronické mýto. „Dochádzalo tak k ničeniu ciest, ktoré nie sú určené na tranzit ťažkých nákladných vozidiel,“ vyjadril sa pre médiá hovorca rezortu Martin Krajčovič.

Ministerstvo údajne uvažuje, že počet úsekov, z ktorých vylúči kamióny, ešte rozšíri. Pavol Reich povedal, že autodopravcovia zamestnávajú minimálne 100-tisíc a viac ľudí: „Myslím si, že tak by sa k nám mal štát aj samosprávne celky správať.“

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  2. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  4. Päť chýb pri zateplení strechy
  5. Vitajte v postapokalyptickom svete
  6. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  7. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  9. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  10. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  1. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  2. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  3. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  4. Úprava osobného motorového vozidla
  5. Important information for Brazilians living in Slovakia
  6. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  7. Vitajte v postapokalyptickom svete
  8. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. Päť chýb pri zateplení strechy
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 29 192
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 16 838
  3. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 14 628
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 537
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 824
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 725
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 561
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 372
  9. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 170
  10. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 9 156
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Nitra, Galanta a Šaľa - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Nitra

Brehy Nitry prepojí cyklolávka. Bude neskôr a drahšia, ako plánovali

Mesto podpísalo s firmou dodatok, práce naviac z eurofondov nezaplatí.

Cyklolávka prepojí Wilsonovo nábrežie a Nábrežie nábrežie.
VRÁBEĽSKÝ FUTBAL POD MIKROSKOPOM

Región hore nohami, tím bez hviezd slávi rekordnú jeseň aj autonómiu

Vrábľania sú šokovaní sami zo seba.

Futbalisti Vrábeľ sa radujú zo skvostnej jesene. Nečakane.

Nitrianska galéria predstaví tvorbu Danice Pištekovej

Jej diela, ktoré sú presahom odevu a architektúry, budú prezentované na výstave s názvom Shirt strih.

Architektka Danica Pišteková tvorí na báze vzájomných presahov odevu a architektúry.

Nitrianske divadlá opäť nemôžu hrať. DAB reaguje na kritickú situáciu

Predstavenia sú síce zrušené, no práce na inscenáciách pokračujú.

Zo septembrovej premiéry inscenácie Láska slečny Elliotovej v DAB v Nitre.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Prinášame informácie o pripravovanom testovaní na Orave

Získať dobrovoľníkov ku odberom je v niektorých dedinách ťažké, v Sihelnom bude pomáhať aj starosta.

V Banskej Bystrici sa počíta so 60 odberovými miestami po celom meste

Mesto Banská Bystrica počíta v súvislosti s chystaným celoplošným testovaním na nový koronavírus zhruba so 60 odberovými miestami.

Už ste čítali?