NITRA. Nitrianska župa žiada rozšíriť zoznam ciest druhej a tretej triedy, kam majú kamióny nad 12 ton zakázaný vjazd. Zákazové značky sú osadené na 31 križovatkách v kraji, župa ich pôvodne navrhla až 69. Ministerstvo dopravy jej zoznam zoškrtalo. Združenie dopravcov obvinilo župu, že znemožňuje ich podnikanie.
Dopravcovia v úžase
„S úžasom sa dozvedáme, že existujú ešte vyššie územné celky, ktorým nestačí už aj tak dosť zakázaných úsekov ciest 2. a 3. triedy pre nákladné vozidlá nad 12 ton. Myslíme si, že najideálnejším riešením by bolo napríklad pre Nitriansky samosprávny kraj, keby po cestách 2. a 3. triedy jazdilo iba služobné auto pána predsedu,“ píše sa vo vyjadrení, ktoré nám zaslal Pavol Reich, generálny tajomník Združenia ČESMAD Slovakia.
Župan Milan Belica reagoval odporúčaním, aby sa Reich išiel osobne pozrieť na 28-kilometrový úsek cesty II/593 Dražovce - Dolné Lefantovce -Oponice - Nitrianska Streda -Solčany.
„Je to rukolapný príklad toho, čo spôsobil nadmerný tranzit vozidiel nad 12 ton po cestách 2. a 3. triedy pri obchádzaní spoplatnených úsekov ciest. A to už NSK vykonal na tomto úseku viacero opráv,“ povedal Milan Belica.
Ťažká doprava poškodzuje nielen cesty, ktoré nie sú na takúto záťaž stavané, ale aj domy, oplotenie a chodníky. „Nitriansky samosprávny kraj požaduje zákaz tranzitu vozidiel nad 12 ton práve na základe sťažností starostov, primátorov a občanov,“ dodal Belica.
Zvýšené náklady
„Zavedenie značiek zákazov s dodatkovou tabuľou „okrem dopravnej obsluhy“ a jej dodržiavanie podľa vyhlášky 9/ 2009 znemožňuje podnikanie na týchto úsekoch pre dopravné aj iné výrobné a obchodné spoločnosti,“ povedal Reich.
Nákladné autá musia podľa neho prejazdiť kilometre naviac, čím sa nekontrolovateľne zvyšujú náklady podnikateľov a znehodnocuje sa aj životné prostredie.
„Nechceme zakázať vozidlám nad 12 ton vjazd do cieľových miest nakládky a vykládky tovaru. Chceme zabrániť zámernému a špekulatívnemu tranzitu ťažkej nákladnej dopravy po cestách 2. a 3. triedy, ktoré často vedú cez obce i mestá,“ reagoval župan.
Spochybnil aj zvýšené náklady dopravcov kvôli kilometrom naviac. Podľa neho práve jazda po cestách nižšej triedy priamo zvyšuje náklady na pohonné látky, lebo kamióny musia meniť spôsob jazdy, keď prechádzajú cez obce a mestá.
„Zaťažuje to aj životné prostredie a zvyšuje ohrozenie ostatných účastníkov cestnej premávky. V konečnom dôsledku si takáto jazda vyžaduje práve od verejnej správy aj zvýšené náklady na opravy a údržbu.“
Župám platia daň
Združenie dopravcov vyčíslilo, že samosprávne kraje vyberú ročne na dani z motorových vozidiel minimálne 130 miliónov eur. Z tejto sumy sa do dopravy vracia len časť.
„Peniaze idú nielen na opravu a údržbu ciest, ale do všetkých možných iných činností v oblasti školstva, kultúry a podobne,“ kritizuje Pavol Reich.
„Nitriansky samosprávny kraj získa ročne z tejto dane priemerne 16 miliónov eur, z ktorých zabezpečuje starostlivosť o vyše 2000 km ciest. Len oprava jedného kilometra cesty s jednoduchou výmenou živičného povrchu vozovky stojí priemerne 100-tisíc eur. Celková rekonštrukcia kilometra vozovky vyjde až na 1,5 milióna eur,“ reagoval Belica.
Ďalšie obmedzenia?
Ministerstvo dopravy pristúpilo k obmedzeniam, pretože autodopravcovia zneužívali cesty 2. a 3. triedy a zámerne obchádzali elektronické mýto. „Dochádzalo tak k ničeniu ciest, ktoré nie sú určené na tranzit ťažkých nákladných vozidiel,“ vyjadril sa pre médiá hovorca rezortu Martin Krajčovič.
Ministerstvo údajne uvažuje, že počet úsekov, z ktorých vylúči kamióny, ešte rozšíri. Pavol Reich povedal, že autodopravcovia zamestnávajú minimálne 100-tisíc a viac ľudí: „Myslím si, že tak by sa k nám mal štát aj samosprávne celky správať.“