Ľudia si dnes doma na stenu zavesia radšej výtlačok na plátne alebo fotografiu ako skutočný obraz.
NITRA. Maľba v rôznych podobách je doménou výstavy v Salóne Nitrianskej galérie. Pod názvom Netuším, odkiaľ sa berie ten smútok sa predstavujú autorky Michaela Rázusová Nociarová a Mária Matrková.
Podľa kurátorky Denisy Doričovej sú ich obrazy ukážkou senzitívneho prístupu k tvorbe i k svetu. Zaujíma ich prelínanie reality a ilúzie, pocitu krásna a melanchólie, znepokojujú ich vzťahy. Dôležitým prvkom ich diel je preto figúra.
Malé znepokojenie
Bratislavčanka Mária Matrková skončila pred tromi rokmi štúdium maľby na VŠVU, v súčasnosti súkromne vyučuje. V Nitre sa predstavuje kolekciou desiatich olejomalieb a akrylov.
„Väčšinou na obrazoch dominuje figurálny motív. Symbolizuje presahy nereálneho, snového sveta a skutočnosti. Keď teraz na výstave vidím všetky diela pohromade, dosť obrazov je ladených tak melancholicky do modra,“ hovorí Mária Matrková. „Názov výstavy korešponduje s touto farebnosťou a tiež s myšlienkou, že vo všetkom, čo človek robí, čo prežíva, je vždy v podvedomí prítomné nejaké maličké znepokojenie. Nemusí byť teda všetko tak ako sa zdá.“
Učiteľka a študentka
Michaela Rázusová Nociarová z Banskej Bystrice je absolventkou VŠVU a pedagogičkou. Jej meno napovedá generačnú spriaznenosť so známymi literátmi - jej manžel je totiž pravnuk spisovateľa Martina Rázusa, brata poetky a dramatičky Márie Rázusovej Martákovej. V súčasnosti sa Michaela venuje maľbe a plánuje začať súkromne učiť mimoriadne talenty.
Mária Martková bola Michaelinou talentovanou študentkou na strednej odbornej škole odevnej. „To, že v Nitre vystavujeme spolu, nie je náhoda. Vyberám si z mojich najlepších študentov, ktorých mám rada aj ako ľudí a Mária k nim určite patrí. Je pre mňa dôležité vystavovať s ľuďmi, ktorí milujú maľbu a nevenujú sa jej len z rozmaru. Spolupracujeme spolu aj na rôznych projektoch, workshopoch a grantoch,“ zhodnotila Michaela Rázusová Nociarová.
Spracúva zážitky
V Nitre vystavuje desať obrazov v technike olej na plátne. Vidieť na nich motívy, ktoré autorku sprevádzajú počas nejakého zážitku. „Obrazy vychádzajú z fotografií, ale nie sú celkom snímkou, ktorá je ich predlohou. Mnohé z nich potrebujem dopovedať niečím, čo k umeleckej výpovedi patrí,“ vysvetľuje autorka.
„Napríklad obraz Priateľstvo hovorí o silnom zážitku zo stretnutia s novými ľuďmi a s novým prístupom k maľbe. To stretnutie sa konalo v Tatrách v popradskej galérii Elektráreň v rámci workshopu Umelci veľkého formátu.“
Príroda v galérii
Obraz Národné múzeum s malou líštičko-mačičkou reaguje na nový spôsob mestskej society na návštevy múzeí a galérií. „Berú to ako nejakú pompu. Jediná možnosť, ako sa môžu mestské deti stretnúť s prírodou, je potom cez sklo alebo v zoologickej záhrade. Svet zvierat je taký zvláštny svet existujúci vedľa nás a my sa často robíme, že tu nie je,“ vysvetlila umelkyňa. Dodala, že svojou tvorbou sa snaží najmä deťom priblížiť fenomén maľby.
„To, čo sa dnes učí na ZŠ, je niečo iné, ako to, čo sa dialo v maliarskych dielňach, keď ešte existovali cechy. Deti sa stretávali so skutočnými materiálmi a postupmi, získavali bližší vzťah k remeslu,“ myslí si autorka. „Maľba je dnes akoby v úzadí. Ľudia si doma na stenu zavesia radšej výtlačok na plátne alebo fotografiu ako skutočný obraz.“
Michaela Rázusová Nociarová pri obrazoch Národné múzeum (s líškou) a Nedeľa v Modre. FOTKY: (ČE)