Sériu obrazov vytvoril s pomocou svojej dcéry. Vtedy 5-ročné dievčatko kreslilo na tému reklamy v časopisoch.
NITRA. Nezvyčajne farebné obrazy v Nitre predstavuje pražský rodák Tomáš Lahoda. V Nitrianskej galérii po prvýkrát samostatne vystavuje pod názvom Organza.
Jeho originálnu tvorbu, ktorou vzdal hold klasickému gýču v umení – jeleňovi, však mohli návštevníci vidieť počas vlaňajšej výstavy Lovu zdar!
Ad paintings
Tomáš Lahoda vyštudoval pražskú Akadémiu výtvarných umení a od 80. rokov žije striedavo v Prahe a v Kodani, kam sa priženil a kde pôsobil ako pedagóg. Pod nežnej revolúcii začal v Čechách vystavovať častejšie, v súčasnosti vyučuje na fakulte výtvarných umení v Brne.
Lahoda je konceptuálnym umelcom, vytvára vždy série obrazov na isté témy, ktoré sú kritické k súčasnej konzumnej spoločnosti.
Sériu obrazov v technike akryl s olejom z rokov 2007-2011 pomenoval Ad paintings. Ad je skratka zo slova advertisement (reklama). Jeho obrazy vychádzajú z reklám na parfumy v luxusných časopisoch.
„Obrazy vznikli na základe spoločného „projektu“ s mojou dcérkou. Mala vtedy len 5 rokov. Otvoril som časopis a nalistoval reklamu na parfum. Hovorím jej – ja urobím svoju verziu a ty svoju. A potom som obe verzie zakomponoval do mojich obrazov,“ prezradil Tomáš Lahoda.
„Dnes má dcéra už 18 rokov, ale ja stále používam jej detské kresby, ktoré vtedy urobila, do mojich aktuálnych diel. Tie flakóny na obrazoch sú vlastne jej dielom - síce som to niekde farebne či tvarovo vylepšil, ale využil som jej detský pohľad na vec. Niekedy začala maľovať niečo, čo v reklame vôbec nebolo, ale ja som využil aj to.“
Čas nezastavíme
Podľa autora obrazy nie sú ani chválou, ani kritikou spomínaných reklám na parfumy, iba z nich vychádzajú.
„Obrazy, z ktorých so mnohé pomenoval po známych parfumoch, majú vizuálny apel – snažia sa byť veľmi príťažlivé, ale sú vlastne vyprázdnené. Podobne ako parfumy, ktoré sa minú, vôňa vyprchá a nič z nich nezostane,“ hovorí umelec.
„Reklama je svojimi sloganmi chytľavá, snaží sa konzumenta navnadiť na produkt, netreba však zabúdať na pominuteľnosť. Snažíme sa byť stále krásni, mladí, voňaví ale to sa nedá, starneme, pribúdajú nám vrásky, čas jednoducho nezastavíme.“
Súčasťou výstavy sú aj tri obrazy v technike digitálnej tlače, ktoré sa trochu vymykajú parfumovej sérii. Sú v nich takmer nečitateľne použité reklamné slogany na auto, poisťovňu a alkohol, ktoré vytvárajú rôzne geometrické abstraktné obrazce.
Atakuje zrak
Podľa kurátora Jiřího Ptáčka Tomáš Lahoda do svojich diel preberá vizuálnu extravaganciu reklamného materiálu a ďalej ju stupňuje kombináciou hyperrealistického airbrushe a štetcovej maľby. Atakuje zrak priamymi, čistými farbami a výtvarnou premrštenosťou.
Navzdory tomu je Lahodovo maľovanie výrazom vyprázdnenia špecifického potenciálu obrazu. Ad Paintings existujú len v stave podriadenosti voči svojim predlohám.
Insolence.
Freedom.
Obraz so zašifrovaným reklamným sloganom. FOTKY: (ČE)