Ministerstvo dopravy plánuje spoplatniť len časť cesty 1/75. Šaľania s tým nesúhlasia.
ŠAĽA. „Obíďte nás cez R1, Ničíte nám prostredie, Kolaps dopravy vďaka kamiónom, či Šaľa potrebuje obchvat.“ Toto sú názvy transparentov, ktorými Šaľania vyjadrili na piatkovom proteste svoju nespokojnosť voči kamiónom prechádzajúcim cez mesto.
Hromadná pripomienka
Šaľania sa dlhodobo sťažujú na dopravu v meste. Pre stúpajúci počet áut, ktoré spôsobujú hluk a smog ju označujú za neúnosnú. Skomplikoval ju aj mýtny systém z roku 2009, ktorý spoplatňuje diaľnice a rýchlostné cesty. Mnohí kamionisti v snahe vyhnúť sa poplatkom, používajú cestu 1/75. Tá prechádza aj Šaľou.
Mýtny systém bolo podľa zmluvy medzi štátom a prevádzkovateľom mýtneho systému možné zmeniť až koncom roka 2011. Vtedy ministerstvo dopravy navrhlo spoplatniť ďalšie úseky ciest, návrh zmeny vyhlášky však nepočítal s cestou 1/75. Po hromadnej pripomienke mesta s 500 podpismi Šaľanov a vyhlásením zastupiteľstva ministerstvo dopravy prisľúbilo aktualizáciu mýtneho systému začiatkom tohto roka.
Keďže sa cesta stále nespoplatnila a dopravná situácia v meste sa zhoršuje, Šaľanom došla trpezlivosť. V piatok zorganizovali protest. Medzitým ministerstvo dopravy informovalo o tom, že návrh novelizácie vyhlášky, ktorou sa vymedzujú úseky diaľnic, rýchlostných ciest a ciest I.triedy je už v medzirezortnom pripomienkovom konaní.
Do platnosti má vstúpiť 1.júla, keďže podľa hovorcu ministerstva dopravy Martina Kóňu Národná diaľničná spoločnosť potrebuje čas na technické opatrenia súvisiace so spoplatnením cesty. Vyhláška však počíta iba so spoplatnením úseku cesty 1/75 medzi Sládkovičovom a Novými Zámkami.
„Šaľa je jednou z 29 obcí, ktorá leží na ceste 1/75 od Lučenca po Sládkovičovo v dĺžke 200 km. Ministerstvo dopravy nám podhadzuje kompromis v podobe spoplatnenia úseku Nové Zámky Sládkovičovo, čo je 53 km. Nesúhlasíme s tým, nemienime pristať na tento kompromis, pretože absolútne nebude riešiť ani dopravu v Šali ani v Lučenci, Nových zámkoch či Galante,“ povedal organizátor Andrej Csillag z občianskej iniciatívy Chceme obchvat Šale.
Obchvat v roku 2015?
Primátor Martin Alföldi pokladá riešenie ministerstva dopravy tiež len za čiastočné. S kompromisom nesúhlasí, pretože sa ním podľa neho systematicky nerieši odklon dopravy z mesta.
„Sme pripravení rokovať. Pokiaľ budeme vidieť, že riešenie pre mesto a našich obyvateľov nie je v dohľadne, budeme protestné akcie podporovať,“ povedal Alföldi. Dodal, že problém by komplexne vyriešil až obchvat. S jeho výstavbou by sa za ideálnych podmienok mohlo podľa hovorcu rezortu dopravy začať okolo roku 2015. Začiatok výstavby bude vraj závisieť od termínu zabezpečenia stavebného povolenia a výkupu pozemkov, a predovšetkým od zabezpečenia potrebných financií.
„Momentálne prebieha verejné obstarávanie na vypracovanie a dodanie dokumentácie pre stavebné povolenie a ponuku pre stavbu Cesta 1/75 Šaľa – obchvat,“ upresnil Kóňa.
Pozitívny efekt
Alföldi spolu s viceprimátorom Jozefom Mečiarom, niektorými poslancami a ostatnými protestujúcimi držal transparent proti kamiónom v strede kruhového objazdu v mestskej časti Veča.
„Toto je najjemnejšia forma protestu, ktorú som zvolil, pretože hlasy občanov Šale boli oveľa radikálnejšie a chceli tvrdšiu formu protestu. Chcel som spraviť aj krvavú inštaláciu, zinscenovanú dopravnú nehodu, ale odložím ju na iný protest. Chcel som, aby ten prvý zostal čistý, bez krvi,“ podotkol Csillag.
Šalianka Daniela Škradová si obliekla reflexnú vestu ako ostatní protestujúci. Pridala sa k nim, pretože chcela „podporiť správnu vec.“ „Tí, ktorí stáli okolo si prvýkrát uvedomili, čo všetko prechádza Šaľou a čo všetko dýchame. Videli zopár odhodlaných ľudí, ku ktorým sa možno v budúcnosti pridajú, pretože toto sa týka každého. Myslím si, že akcia mala určite pozitívny efekt, ale podľa mňa nie je posledná,“ zhodnotila Daniela.