NITRA. Na kruhovom objazde pod Zoborom bude Slovenská správa ciest počítať intenzitu dopravy. Na základe výsledkov rozhodne o ďalších úpravách okružnej križovatky.
Podľa pôvodných plánov ju mala prestavať na klasickú priesečnú križovatku so svetelnou signalizáciou. Dopravná situácia sa ale zmenila po otvorení rýchlostnej cesty R1, súčasťou ktorej je obchvat Nitry. Áut je menej. Slovenská správa ciest preto svoj zámer ešte raz prehodnotí.
„Po otvorení R1 klesol na Chrenovskej ceste počet áut o približne 33 percent,“ povedal Ján Pánsky z radnice.
Počet áut na kruhovom objazde sa znížil. Foto: (jk)
Situácia sa zlepšila
Pre dopravný prieskum sa SSC (investor prestavby) rozhodla koncom marca. Odporúča ho aj Okresný dopravný inšpektorát v Nitre, ktorý pôvodne navrhol vybudovať pod Zoborom mimoúrovňovú križovatku. Je najbezpečnejšia. Vzhľadom na vysoké náklady ale tento návrh nenašiel podporu.
Slovenská správa ciest aj okresný dopravný inšpektorát potvrdili, že na kruhovom objazde prišlo od vlaňajšieho októbra k markantnému poklesu dopravy. Najviac sa to prejavilo v smere Bratislava - Banská Bystrica.
„Z dôvodu zníženia intenzity cestnej premávky sa zlepšila aj situácia v smere Zobor -centrum. Prispelo k tomu i vybudovanie mestskej spojovacej komunikácie, ktorá vedie cez Brezový háj,“ dodal dopravný inžinier Andrej Sitkey.
Rozhodnú v lete
V minulosti mesto odporučilo na základe intenzity dopravy prestavať kruhový objazd na priesečnú križovatku riadenú svetelnou signalizáciou. Pôvodne sa práce mali začať v roku 2013.
„Mesto zatiaľ nezaujalo záväzné stanovisko k prípadnej zmene organizácie dopravy. Vzhľadom na pokles jej intenzity je však otvorené na prípadnú možnú zmenu,“ povedal Ján Pánsky z radnice.
Výbor mestskej časti Zobor - Dražovce požaduje prehodnotiť prestavbu objazdu na svetelnú križovatku. „Terajšia okružná križovatka nám v plnom rozsahu vyhovuje,“ povedal poslanec Miloslav Hatala.
Na ďalšie rokovanie, ktoré sa uskutoční o dva až tri mesiace, má Slovenská správa ciest pripraviť podrobný prieskum dopravy.
„Na základe neho sa môže diskutovať o prípadných zmenách. V prípade, ak by pod Zoborom zostala okružná križovatka, mesto bude požadovať, aby bola rekonštruovaná na križovatku v zmysle noriem s trvalými stavebnými úpravami,“ dodal Pánsky.
Zataiľ nie je rozhodnuté, či križovatka zostane okružná, alebo ju zmenia na priesečnú. Foto: (jk)
Nehôd je menej
Kruhový objazd v súčasnosti nespĺňa normy. „Nepriaznivé stavebné usporiadanie križovatky umožňuje priame prejazdy vozidiel - absentuje spomaľovací efekt okružnej križovatky v smere Zobor - centrum,“ povedali nám pred časom na dopravnom inšpektoráte.
Zatiaľ je situácia vylepšená len dopravným značením. „V uplynulom období tu boli na základe požiadavky ODI umiestnené dopravné značky, ktoré upravujú spôsob radenia vozidiel pred križovatkou. Toto opatrenie prispelo k pozitívnemu vývoju dopravnej nehodovosti na križovatke,“ povedal dopravný inžinier Sitkey.
Na rozdiel od minulosti nebol objazd za posledný polrok vyhodnotený ako nehodový úsek. „Všeobecne možno konštatovať, že znížením intenzity dopravy došlo aj k zníženiu počtu nehôd,“ dodal Sitkey.
Dokumentácia je pripravená
Slovenská správa ciest pripravila prestavbu kruhového objazdu na klasickú priesečnú križovatku. K dispozícii už má dokumentáciu pre stavebné povolenie, podľa ktorej prestavba vyjde približne 3,2 milióna eur. Zatiaľ však nie je isté, či ju využije. Dôvodom sú zmeny v dopravnej situácii po otvorení R1.
„Stavebné konanie sa ešte nezačalo. O termíne realizácie a prípadnej redukcii technického riešenia bude rozhodnuté až po spracovaní analýzy súčasnej dopravnej situácie,“ povedala Kamila Belošovičová, námestníčka úseku investičnej prípravy SSC. Výsledky analýzy ukážu aj potrebu vysporiadať pozemky dotknuté stavbou.
Spracovaná je tiež dokumentácia pre rekonštrukciu zlatomoravskej križovatky a križovatky s Dlhou ulicou. Aj ich úpravu prehodnotia.
(mh)