NITRA. Desať cestných zametačov, ktoré zaplatila Európska únia, sa na cesty dostane zrejme koncom mája. Nitrianska župa ich od dodávateľa prebrala už v januári. Až do 18. apríla neboli poistené!
Na úrade nám neoficiálne priznali, že to bola chyba. Šťastím je, že sa strojom nič nestalo. Kto nesie za situáciu zodpovednosť, ale župa nepovedala.
Vákuum v poistení
Na problém s poistením nás upozornil náš zdroj, na odbore dopravy akýkoľvek problém popreli.
V stanovisku, ktoré nám poslali z ministerstva životného prostredia, sa však píše: „Bol zistený nedostatok - neboli predložené doklady týkajúce sa poistenia predmetného majetku."
Ministerstvo ešte v marci vyzvalo župu, aby doklady zaslala najneskôr ku dňu uvedenia vozidiel do prevádzky. Úradníci ich poslali mailom 18. apríla. Nič to však nemení na tom, že drahé stroje boli takmer tri mesiace nepoistené pre prípad poškodenia, zničenia, straty, odcudzenia či iných škôd.
Podľa podmienok v zmluve o poskytnutí nenávratného finančného príspevku pritom mal byť majetok poistený ihneď po nadobudnutí. Župa stroje nadobudla 26. januára, keď ich prevzala. „V kúpnej zmluve je napísané, že majetok nadobudneme jeho prevzatím,“ potvrdila úradníčka.
Prečo teda stroje ihneď nepoistili? „Pretože podľa našej internej smernice je možné poistiť len majetok, zapísaný v evidencii majetku. A do evidencie sa zapíše až po uhradení faktúr. Tie boli uhradené v apríli,“ reagovala úradníčka.
Stručne povedané: stroje patrili župe už od januára, ale do evidencie majetku sa dostali až v apríli. „Bolo tu vákuum s poistením. Kúpna zmluva mala byť inak formulovaná. V iných kúpnych zmluvách je napísané, že majetok preberáme až uhradením faktúr,“ poznamenala úradníčka.
Kto je zodpovedný?
Kto konkrétne vypracoval kúpnu zmluvu a kto ju odobril, sme sa nedozvedeli.
„Verejné obstarávanie na dodávku vozidiel bolo formou nadlimitnej zákazky. Proces bol zabezpečený externou firmou v spolupráci s oddelením pre verejné obstarávanie,“ píše sa v stanovisku župy.
Zaujímalo nás, či zodpovedná osoba nepoznala vnútornú smernicu a neuvedomila si, že bude problém vozidlá poistiť pred uhradením faktúr. „K tomu sa nevieme vyjadriť,“ prišla odpoveď zo župy.
Odpoveď na otázku, či bola voči niekomu vyvodená zodpovednosť za vzniknutú situáciu, sme čakali márne.
Faktom je, že vedenie úradu nedávno zrušilo oddelenie prípravy a riadenia projektov na odbore strategických činností. Toto oddelenie sa zaoberalo aj projektom „zametače“. Zabezpečovalo súčinnosť „medzi externým manažmentom a samosprávnym krajom“.
Oficiálnym dôvodom zrušenia oddelenia je racionalizácia. Počet ľudí ale neznížili, všetci zostali pracovať na odbore strategických činností. Úradníčka, ktorá prišla o miesto vedúcej oddelenia, sa stala právničkou odboru. Dohliada na uzatváranie zmlúv.
(Ne)obídená smernica
Úradníci zdôraznili, že aj keby bola kúpna zmluva formulovaná inak, „stroje by neboli skôr na cestách“.
Nespochybniteľné však je, že nepoistený majetok vystavil župu riziku. Napadla nám teda otázka, či sa nedala vnútorná smernica obísť, aby boli zametače poistené už od januára. Dostali sme negatívnu odpoveď.
Napokon sa ale ukázalo, že župa svoju smernicu predsa len obišla. Autá dala poistiť o dva dni skôr, ako preplatila dodávateľovi faktúry.
„Keďže sa o situáciu začali zaujímať médiá, poistné zmluvy sme podpísali pred úhradou, čo bolo porušením interných predpisov,“ píše sa v stanovisku úradu.
Bezpečnejšie sa nedalo...
Rozporuplne pôsobia aj vyjadrenia o možnom riziku, ktoré priniesla absencia poistenia.
Vedúci odboru dopravy nevie, o akom riziku hovoríme: „Od prevzatia do doby poistenia boli (aj teraz sú) vozidlá uzamknuté v uzatvorených a strážených areáloch regionálnych správ a údržieb ciest. Vozidlá boli poistené na prepravu do jednotlivých RSÚC.“
Stráženie možno ochráni autá pred zlodejmi, no napríklad pred elektrickým skratom nie. Na otázku, či by nebolo bezpečnejšie, keby stroje priviezli až po tom, ako by boli zaplatené, a teda aj poistené, prišla odpoveď: „Áno, bolo by to bezpečnejšie, ale dodávateľ nemal možnosť skladových priestorov."
Ministerstvo už zaplatilo
Nitrianska župa získala desať vozidiel značky Mercedes, ktoré sú určené na čistenie ciest druhej a tretej triedy. Majú pomôcť znižovať prašnosť. Určené sú pre regionálne správy a údržby ciest v Nitre, Topoľčanoch, Nových Zámkoch, Leviciach a Komárne.
Vozidlá stáli vyše tri milióny eur, z toho 85 percent platí Európska únia a 10 percent štát. Župa sa podieľa piatimi percentami.
Ministerstvo životného prostredia schválilo žiadosť o platbu už 4. apríla. Nitransky samosprávny kraj jej zaslal návrh zmluvy o prevádzke vozidiel až 20. apríla.
„Návrh zmluvy o prevádzkovaní bol zaslaný vtedy, keď bol odkonzultovaný. Konzultácie prebiehali od 15. 2. Nesúvisí to so záujmom médií,“ povedali nám na úrade.
Vedúci odboru dopravy predpokladá, že sa stroje dostanú na cesty do konca mája. Zmluvu o prevádzkovaní musí totiž najskôr schváliť župné zastupiteľstvo, ktoré zasadá 14. mája.