NITRA. Tvorbu mladého konceptuálneho umelca, maliara Romana Gajdoša predstavuje výstava Zadná projekcia, ktorú môžu záujemcovia navštíviť od 10. mája v Galérii mladých v Nitrianskej galérii. "Výstavný projekt je čitateľný vo viacerých úrovniach vytvárajúcich ucelený obraz. Pri skladaní obrazov sa pohráva s možnosťami divákovho nazerania na obraz, jeho skladbu, formálnu informáciu a možnosti interpretácie pri premietnutí zväčša dvojíc jeho paralelných obrazov v mysli vnímateľa. Tieto vyskladá ako fragmenty reality, ktoré sa dodatočne kompletujú na neutrálnom pozadí virtuálneho obrazu ako pri filmových trikoch," charakterizoval výstavu kurátor Miroslav Zajac.
Zadnou projekciou sa vo filmovom priemysle zvykne označovať postup, počas ktorého je na modrom alebo zelenom pozadí snímaná zväčša figurálna akcia a samotné pozadie je následne nahradené digitálnym obrazom. V cykle vystavených malieb s rovnakým názvom sa pre umelca stal tento postprodukčný postup kľúčovou metaforou, nosným pilierom obrazového myslenia. V maľbách abstrahuje geometrické detaily, napríklad väčšie a menšie segmenty monochromatickej Rubikovej kocky.
Tieto sa objavujú na signálnom zelenom pozadí obrazového poľa, sú parafrázou akéhokoľvek biologického, sociálneho alebo inštitucionálneho systému a zároveň odkazujú k spomínanej manipulačnej a brikolážovej tvorbe obrazov pomocou zadnej projekcie. Gajdoš vo svojich maľbách vytvára metaforu systému, ktorý je vďaka redukovanej farebnosti nefunkčný a zbytočný. Zelené pozadie, namaľované efektným zeleným emailom, odkazujúce k filmovým trikom tak zároveň predpokladá akúsi ďalšiu akciu. Tá však nenastáva, zostáva zamrznutá v statickej monochromatickej kompozícii pozadia a situačných fragmentov.
Kým výtvarný jazyk geometrie je vo všeobecnosti spájaný s redukovanou vizualitou a vo svojom klasickom chápaní predstavuje poriadok a obrazový režim so špecifickou gramatikou, vo vystavených maľbách je tento druh myslenia systematicky atakovaný významovými a vizuálnymi skúsenosťami. Opakovanie a radenie, základné znaky geometrického uvažovania, sú v tomto prípade nahradené novými verziami, nedokonalými kópiami. Tie na jednej strane odkazujú k obsahovej vyprázdnenosti, na strane druhej komentujú neschopnosť analyzovať a sústrediť sa na jednu vec tekutý modus pozornosti, neustála potreba overovania vo svete, kde nikto ničomu neverí.
Kombinácia a nestálosť rukopisov v rámci jednej obrazovej plochy spektakulárnym spôsobom ilustruje rozptýlenú pozornosť, pričom oporou sú iba viditeľné, schematické obrysy v podobe kontúrových línií. Tie podčiarkujú umelosť tejto vizuality a zároveň diváka odkazujú ku komiksovej ikonografii. Výstava potrvá do 24. júna tohto roka.