Parkovanie, ktoré je v Seredi problematické, chce mesto zorganizovať.
SEREĎ. Mesto prepravuje novú verziu Všeobecne záväzného nariadenia o parkovaní vozidiel na verejných priestran-stvách. K návrhom sa verejnosť môže vyjadriť do konca mája.
Sadzba aj pre ZŤP
Mesto chce vo VZN o parkovaní zakotviť napríklad aj časovo obmedzené státie pri obchodných prevádzkach. Stáva sa, že práve tieto parkoviská sú zablokované celý deň.
Po novom by sa mala vyčleniť aj časť verejných parkovísk na spoplatnené parkovanie.
V návrhu sa uvažuje, že vyhradené parkovacie miesta na ulici nepresiahnu 30 percent kapacity parkoviska. Toto číslo však ešte nie je konečné.
Platené parkovacie miesta, ktoré by radnica prenajímala, by vznikli na Garbiarskej ulici, Legionárskej, Komenského, Hviezdoslavovej, Cukrovarskej a Námestí slobody. Jedno miesto by stálo pravdepodobne 200 eur ročne.
O tom, koľko miest by si mohol prenajať jeden byt, nie je ešte rozhodnuté. Náklady na označenie vyhradeného miesta by malo znášať mesto.
„Doteraz bola táto možnosť len pre tých, ktorí mali v blízkosti parkoviska nejakú svoju prevádzku, teraz chceme vyhradiť miesta pre fyzické osoby, ktoré bývajú na tejto adrese,“ povedal Radko Heriban, referent na oddelení rozvoja mesta.
Dodal, že podmienky vyhradeného parkovacieho miesta by sa mali zmeniť aj pre osoby ZŤP. Konzultoval ich aj s predsedom Slovenského zväzu zdravotne postihnutých.
„Odporúčal nám vyhradiť miesta pre osoby, ktoré dostali finančný príspevok na zakúpenie motorového vozidla od štátu, nielen tým, ktorí ho dostali na zvýšenie výdavkov v oblasti sociálnej mobility. Teda nie každý by podľa tohto dostal vyhradené miesto pre ZŤP. Tiež sa uvažuje s čiastočným spoplatnením sadzby pre invalidov, my navrhujeme 40-50 eur na rok,“ povedal Heriban.
Rozhodnú poslanci
Parkovanie sa pravdepodobne nebude obmedzovať evidenčnou príslušnosťou, čiže bude si ho môcť prenajať aj fyzická osoba, ktorá má na aute inú ako galantskú poznávaciu značku.
„Ak má niekto trvalý pobyt v meste, nezáleží na tom, či bude mať skalickú, bratislavskú alebo galantskú poznávaciu značku. Podmienkou je iba to, aby služobné auto bolo napísané na fyzickú osobu, nie právnickú, aby si to nemohli dávať do nákladov,“ vysvetlil prednosta Tibor Krajčovič.
Výnos z plateného parkovania bude podľa neho použitý len na opravu ciest, existujúcich parkovísk a na budovanie nových parkovacích miest.
„Do konca mája sa stále môže široká verejnosť vyjadrovať k problematike. Potom, keď zasadnú odborné komisie, ktoré budú posudzovať jednotlivé varianty, ceny, percentá, už nebude možnosť pripomienkovať. 12. júna budú poslanci hlasovať o prijatí VZN."
Parkovanie je problematické
O spoplatnení parkovísk uvažuje aj Galanta. Návrh spoplatnenia parkovísk za mestským úradom a na sídlisku Jas vo februári však neprešiel, niektorí polanci ho nepodporili. Žiadajú zavedenie parkovného zónovito v celom meste, aby nikto nebol znevýhodňovaný.
V Šali radnica prenajíma vyhradené parkovacie miesta už od roku 2004. Podmienky sú zakotvené vo VZN o státí a státí vozidiel na parkoviskách, poplatok rieši VZN o miestnych daniach a poplatkoch.
„V určitých lokalitách sú stavy naplnené, nakoľko je možné prenajať celkovo iba 40 percent z celkového počtu parkovacích státí na jednej ulici. V týchto lokalitách je dokonca poradovník na uvoľnené parkovacie miesta. Stav obsadenosti sa pohybuje do 200 parkovacích státí. Využívajú sa pôvodné, ako aj novovybudované parkovacie miesta, ich vyhradenie nebolo podmienené výstavbou nových,“ poznamenal viceprimátor Jozef Mečiar.
Dodal, že ročný poplatok stanovili na 232 eur, pre telesne postihnuté osoby 58 eur na rok. Osadenie parkovacej tabule vykonáva úrad, označenie vodorovným značením nájomca.
„Vyhradenie miest na jeden byt nie je obmedzené, ak nie je naplnený stav na jednu ulicu.“
Rozdielne názory
Ako novinku o parkovaní prijmú obyvatelia Serede, je otázne. Zatiaľ sa však minimálne zhodnú na tom, že parkovanie v meste je problematické.
„Auto nemám, ale tým, čo majú, by to určite pomohlo. Koľkokrát nemajú kde zaparkovať auto, navzájom sa predbiehajú alebo zaparkujú na chodníky. A či to nebude diskriminačné pre tých, čo nemajú dosť peňazí? Tí menej zámožnejší sa budú asi musieť uskromniť,“ myslí si Zlata Lukáčová.
„Stačí, keď sa urobí dosť parkovísk a nemusí sa nič platiť, pretože týmto sa otázka organizácie nevyrieši,“ hovorí Miroslav Koláček. Dvesto eur ročne sa mu zdá veľa.
„Keď sa vyčlenia platené miesta, tak všetci budú parkovať na tých nespoplatnených a vyjde to na rovnako. Nikto na tom nič nezarobí a ľudia to budú mať horšie, že to budú mať ďalej domov,“ podotkol Koláček.