NITRA. Na novú železničnú stanicu v Nitre nie sú peniaze. Minulý týždeň to potvrdili Železnice SR.
O výstavbe novej výpravnej budovy rozhodli ŽSR vlani v septembri. „Príprava stavby bola pozastavená z dôvodu nedostatku financií na jej realizáciu z vlastných zdrojov,“ povedala Dana Šinková, zástupkyňa riaditeľa Odboru komunikácie ŽSR.
Z vyjadrenia Železníc vyplýva, že buď výstavbu zaplatí Európska únia, alebo zrekonštruujú súčasnú budovu z peňazí súkromníkov.
Foto: (jk)
Náhradné riešenia
Železnice v súčasnosti prehodnocujú plánované investičné akcie vzhľadom na stupeň ich dôležitosti a finančnú náročnosť. O tom, že nitrianska stanica potrebuje obnovu, nie je pochýb.
„Železničná stanica v Nitre - podobne, ako ďalšie desiatky staníc na Slovensku - nespĺňa kritériá modernej stanice. Je zastaraná a neposkytuje služby na úrovni 3. tisícročia,“ konštatovala Šinková.
Keďže na novú stanicu nemajú ŽSR vlastné zdroje, hľadajú náhradné riešenie. Jednou z možností je, že stavbu zahrnú do modernizačnej akcie, ktorú financuje Európska únia. Ide o elektrifikáciu trate Leopoldov - Nitra -Šurany.
Druhou možnosťou je „zabezpečiť rekonštrukciu stanice prostredníctvom opätovného zaradenia do projektu Revitalizácie železničných staníc“. To znamená, že by peniaze išli zo súkromných zdrojov.
Na otázku, kto a na základe čoho rozhodne, či bude postavená nová stanica z prostriedkov EÚ, sme odpoveď nedostali. Železnice sa nevyjadrujú ani k možným termínom. „Všetky tieto otázky sú nateraz predčasné,“ reagovala Dana Šinková.
Vlani Železnice rozhodli, že postavia novú výpravnú budovu. Dnes opäť hovoria aj o rekonštrukcii pôvodnej budovy železničnej stanice. Foto: (jk)
Novostavba je lacnejšia
Železnice pripravili ešte v roku 2008 projektovú dokumentáciu pre rekonštrukciu. Nitriansku stanicu chceli zaradiť do projektu Moderná stanica.
Ide o verejno-súkromné partnerstvo, v rámci ktorého financujú obnovu železničných staníc súkromní investori. Ako protihodnotu získajú právo dlhodobo užívať komerčné staničné priestory.
Vlani v septembri ale Železnice rozhodli, že postavia v Nitre novú staničnú budovu. Argumentovali, že novostavba vyjde o polovicu lacnejšie ako rekonštrukcia historickej budovy. Predpokladané náklady na výstavbu vyčíslili na dva milióny eur. Rekonštrukcia starej stanice vraj mala vyjsť vyše štyri milióny eur.
Nová staničná budova mala stáť na pozemku Železníc. Historickú budovu, ktorá v takmer nezmenenej podobe slúži už vyše 130 rokov, chceli ŽSR ponúknuť mestu, prípadne iným subjektom.
Denne prejde cez stanicu 18 tranzitných vlakov. Vypravia tu 20 osobných vlakov, rovnaký počet má v Nitre konečnú.
Foto: (jk)