Šaľania podpisovali petíciu za obchvat

Obchvat by mal začať v priestore medzi vodnou nádržou Kráľová a obcou Kráľová nad Váhom.

(Zdroj: (LAZ))

Obchvat by mal začať v priestore medzi vodnou nádržou Kráľová a obcou Kráľová nad Váhom.

ŠAĽA. Hustá doprava komplikuje Šaľanom život, považujú ju za neúnosnú najmä v čase dopravnej špičky. Z roka na rok sa podľa nich tento stav zhoršuje a radikálne zmeniť ho môže jedine obchvat.
Jeho výstavba sa však o niekoľko rokov už oddialila. V súčasnosti je naplánovaná na rok 2015. Z obavy, aby nedošlo k posunutiu termínu výstavby, skupina aktivistov pripravila petíciu za urýchlenie výstavby obchvatu Šale.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Obchvat je potrebný

Aktivisti rozbehli petíciu na Jarmoku tradičných remesiel. Časť z nich sa rozložila v stánku pred mestským úradom, ostatní zbierali podpisy v teréne. Petíciu za dva dni podpísalo zhruba 2 500 ľudí.
„Bývame vedľa cesty a to je niečo hrozné s tými autami. Petície sa podpisujú, toto je už hádam piata. O obchvate sa hovorí už roky, ale nič sa nedeje, sme z toho sklamaní. Či sa ho, my starší, vôbec dožijeme...“ povedala Mária Kompaníková a Božena Potočná.

Petíciu podporila aj Ivana Hrašková. „Prekážajú mi autá, ktoré stále chodia cez kruhový objazd, bývajú tam kolóny a zápchy, okrem toho sa znečisťuje životné prostredie.“

„Z dôvodu katastrofálnej dopravnej situácie v meste spôsobenej tranzitnou dopravou, v záujme urýchlenia výstavby obchvatu mesta žiadame pridelenie dostatočných finančných prostriedkov pre Slovenskú správu ciest do rozpočtu na rok 2013 určených na majetkovoprávne vysporiadanie pozemkov pod stavbou, zaradenie stavby medzi stavby financované s podporou štrukturálnych fondov Európskej únie a bezodkladnú realizáciu všetkých potrebných krokov vedúcich k realizácii samotnej stavby najneskôr v roku 2015,“ píše sa v petícii. Zostavili ju viceprimátor Jozef Mečiar, Róbert Andráši, Andrej Csillag, Peter Mikláš a Peter Plenta.

SkryťVypnúť reklamu

Aktivisti chceli zároveň poukázať na to, že obchvat je naozaj potrebný a je to požiadavka veľkého množstva obyvateľov. Petíciu je ešte možné podpísať v priebehu tohto týždňa vo vestibule metského úradu, v piatok aj pri kultúrnom dome vo Veči.

Kritické miesta

„Slovenská správa ciest v marci tohto roka vyhlásila verejné obstarávanie na vypracovanie projektu, ktorý je potrebný k vydaniu stavebného povolenia. Aby mohla požiadať o vydanie stavebného povoleniam, musí mať vlastnícky vzťah k všetkým pozemkom, na ktorých bude stavba umiestnená. Na ich výkup si necháva jeden rok. Po vydaní stavebného povolenia je potrebných pár mesiacov na vypracovanie ďalšej dokumentácie a môže začať proces hľadania zhotoviteľa, ktorý obchvat vybuduje,“ vysvetlil Jozef Mečiar.

SkryťVypnúť reklamu

Dodal, že v celom procese existuje niekoľko kritických miest. Jedným z nich je podľa neho výkup pozemkov, ďalším rizikom sú peniaze na výstavbu samotného obchvatu. Stavba by mala stáť zhruba 80 miliónov eur.
„Samotný výkup je veľká neznáma a skúsenosti na Slovensku sú rôzne. A najmä, Slovenská správa ciest na to potrebuje mať vo svojom rozpočte peniaze. Ako jedinú možnosť financovania vidíme využitie fondov Európskej únie,“ podotkol.

Príprava dokumentácie

Obchvat by mal začať v priestore medzi vodnou nádržou Kráľová a obcou Kráľová nad Váhom. Po premostení Váhu by mal pokračovať obchvatom obce Dlhá nad Váhom, Večou a Trnovcom, kde bude končiť. Navrhovanú trasu, piaty variant, schválilo ešte bývalé ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií po dohode so šalianskou samosprávou a dotknutými obcami.

„Je v našom záujme, aby obyvatelia Šale neboli zaťažovaní negatívnymi dôsledkami a externalitami preťažených cestných komunikácií vedúcich cez mesto. Uvedomujeme si a plne chápeme ich postoje a požiadavky týkajúce sa zlepšenia dopravných pomerov. Chceme ich ubezpečiť, že robíme všetko, čo je v našich silách, aby sa výstavba obchvatu začala čo najskôr a zbytočne sa neodďaľovala. Aktuálny stav prípravy stavby nám však umožňuje rozbehnúť výstavbu obchvatu najskôr v roku 2015,“ napísal nám Martin Kóňa, hovorca Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR. Potvrdil, že v súčasnosti sú vo fáze prípravy dokumentácie pre stavebné povolenie.

„Až následne po zabezpečení finančných prostriedkov bude možné začať s výstavbou. S projektom sa počíta v zásobníku Operačného programu doprava na roky 2014 – 2020.“

Mýtne poplatky

Šaľania sa už dlhodobo sťažujú na dopravu v meste. V apríli protestovali proti kamiónom prechádzajúcim cez Šaľu. Cestu 1/75 totiž využívajú mnohí, aj zahraniční kamionisti, aby sa vyhli mýtnym poplatkom, ktoré platia pre diaľnice a rýchlostné cesty. Ministerstvo dopravy tento rok zaktualizovalo mýtny systém a návrh novelizácie vyhlášky počíta so spoplatnením úseku cesty 1/75 od Lučenca po Sládkovičovo. Do platnosti by mal vstúpiť 1. júla.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Nitra

Komerčné články

  1. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia
  2. Ponúkali vlastné bývanie, dnes majú v Tatrách úspešné hotely
  3. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať
  4. Budvar stavia na tradícii a darí sa mu lepšie ako kedykoľvek
  5. Signature vône podľa osobnosti
  6. Prečo milionári nevypínajú ani na vrchole?
  7. Víťaz diváckej ceny MFF Cinematik Piešťany
  8. Gebrüder Weiss spúšťa novú linku priamo z Prahy do Španielska
  1. Signature vône podľa osobnosti
  2. Budvar stavia na tradícii a darí sa mu lepšie ako kedykoľvek
  3. Prečo milionári nevypínajú ani na vrchole?
  4. Ponúkali vlastné bývanie, dnes majú v Tatrách úspešné hotely
  5. Víťaz diváckej ceny MFF Cinematik Piešťany
  6. Gebrüder Weiss spúšťa novú linku priamo z Prahy do Španielska
  7. V Malackách vybudovali čajové impérium
  8. Hodnotenie profesionála: Neďaleko Hurghady sú „egyptské Benátky“
  1. Prekvapenie na čele. Sem budú Slováci cestovať v roku 2026 12 869
  2. Toto bude cestovateľský hit roka 2026 11 484
  3. Slováci vytvorili mlieko, ktoré nemá obdobu v celej Európe 9 772
  4. Hodnotenie profesionála: Neďaleko Hurghady sú „egyptské Benátky“ 5 677
  5. Plaza View v Dúbravke štartuje predpredaj bytov s výhľadom 4 467
  6. Takáto Čína sa bude páčiť aj Slovákom 4 304
  7. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 4 184
  8. Cestovateľský hit desaťročí leží v Ázii – s 55% zľavou 3 761
  1. Irena Šimuneková: Furmanské preteky Topolecká
  2. Zuzana Kučminová: Modriny na duši: Keď sa zatvoria jedny dvere...
  3. Ivan Čáni: Matúškov ďalší gól do vlastnej siete.
  4. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky LIII.
  5. Jaroslav Furman: Dotácie na medvede v Turci
  6. Lukáš Čelinák: Smerácka facka domácnostiam a podnikateľom: Konsolidačný balíček 2026
  7. Radko Mačuha: Takto sa to robí, do Šimečkovej matere.
  8. Irena Šimuneková: Hrad Červený Kameň
  1. Radko Mačuha: Nepríjemná správa pre Fica a Uhríka. 42 907
  2. Martin Sukupčák: Otvorený list ministrovi Blanárovi 22 509
  3. Vladimír Zervan: Ficov úpadok 10 938
  4. Ivan Mlynár: Pán Peter Tkačenko, na samozvaného šerifa sa hráte vy a nie Štefan Hamran. 8 588
  5. Elena Antalová: Zvyšok života si nepokazím 8 549
  6. Monika Albertiová: Facka Ficovi. Slovensko sa prebúdza! 7 858
  7. Radko Mačuha: Rusko má všetky predpoklady na dobytie Ukrajiny. 7 283
  8. Ivan Mlynár: Čurillovci sú v domácom väzení, pretože Ficovi a Šutaj Eštokovi nejde matematika. 7 245
  1. Radko Mačuha: Takto sa to robí, do Šimečkovej matere.
  2. Věra Tepličková: Malí živnostníci = veľkí daromníci
  3. Věra Tepličková: Ajejeje, niečo sa dejejeje
  4. Dušan Koniar: Svet podľa Fica: velebiť Dubčeka a konať ako Biľak
  5. Tupou Ceruzou: Konsolidácia
  6. Marcel Rebro: Fuminori Tsuchiko odkazuje: Arigato! Za 24 hodín máme financie na 5000 porcií
  7. Marian Nanias: Nový jadrový energoblok pre Slovensko?
  8. Radko Mačuha: Osobná skúsenosť s Róbertom Ficom.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Nitra, Zlaté Moravce a Šaľa - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Nitra

Zakladatelia spoločnosti IMPERIAL Gold a.s., zľava Patrik Bjelončík, Gabriela Nemešová, Monika Bjelončíková a Marián Nemeš.

Zlato je odpradávna symbolom bohatstva, úspechu a prosperity. Kým väčšina ľudí ho vníma najmä ako krásny šperk, v skutočnosti má oveľa významnejšiu úlohu.


Tréner FC Nitra Igor Slezák znovu otvorene kritizoval zahraničných hráčov. Vpravo na fotke Kolumbijčan Jaime Cayola, Nigérijec Abdullahi Haruna Adamu a Sierraleončan Ishmael Dumbuya.

Víťazstvo poslali do neba.


Palánok, vzadu vidieť budovu párovského gymnázia.

Premávka bude presmerovaná.


Svätoplukovo námestie a pešiu zónu zaplnili stovky bežcov.

Premiéru nového podujatia si užilo takmer tisíc účastníkov.


Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu