Štvrtok, 4. marec, 2021 | Meniny má KazimírKrížovkyKrížovky

Šaľania podpisovali petíciu za obchvat

Obchvat by mal začať v priestore medzi vodnou nádržou Kráľová a obcou Kráľová nad Váhom.

(Zdroj: (LAZ))

Obchvat by mal začať v priestore medzi vodnou nádržou Kráľová a obcou Kráľová nad Váhom.

ŠAĽA. Hustá doprava komplikuje Šaľanom život, považujú ju za neúnosnú najmä v čase dopravnej špičky. Z roka na rok sa podľa nich tento stav zhoršuje a radikálne zmeniť ho môže jedine obchvat.
Jeho výstavba sa však o niekoľko rokov už oddialila. V súčasnosti je naplánovaná na rok 2015. Z obavy, aby nedošlo k posunutiu termínu výstavby, skupina aktivistov pripravila petíciu za urýchlenie výstavby obchvatu Šale.

Skryť Vypnúť reklamu

Obchvat je potrebný

Aktivisti rozbehli petíciu na Jarmoku tradičných remesiel. Časť z nich sa rozložila v stánku pred mestským úradom, ostatní zbierali podpisy v teréne. Petíciu za dva dni podpísalo zhruba 2 500 ľudí.
„Bývame vedľa cesty a to je niečo hrozné s tými autami. Petície sa podpisujú, toto je už hádam piata. O obchvate sa hovorí už roky, ale nič sa nedeje, sme z toho sklamaní. Či sa ho, my starší, vôbec dožijeme...“ povedala Mária Kompaníková a Božena Potočná.

Petíciu podporila aj Ivana Hrašková. „Prekážajú mi autá, ktoré stále chodia cez kruhový objazd, bývajú tam kolóny a zápchy, okrem toho sa znečisťuje životné prostredie.“

„Z dôvodu katastrofálnej dopravnej situácie v meste spôsobenej tranzitnou dopravou, v záujme urýchlenia výstavby obchvatu mesta žiadame pridelenie dostatočných finančných prostriedkov pre Slovenskú správu ciest do rozpočtu na rok 2013 určených na majetkovoprávne vysporiadanie pozemkov pod stavbou, zaradenie stavby medzi stavby financované s podporou štrukturálnych fondov Európskej únie a bezodkladnú realizáciu všetkých potrebných krokov vedúcich k realizácii samotnej stavby najneskôr v roku 2015,“ píše sa v petícii. Zostavili ju viceprimátor Jozef Mečiar, Róbert Andráši, Andrej Csillag, Peter Mikláš a Peter Plenta.

Skryť Vypnúť reklamu

Aktivisti chceli zároveň poukázať na to, že obchvat je naozaj potrebný a je to požiadavka veľkého množstva obyvateľov. Petíciu je ešte možné podpísať v priebehu tohto týždňa vo vestibule metského úradu, v piatok aj pri kultúrnom dome vo Veči.

Kritické miesta

„Slovenská správa ciest v marci tohto roka vyhlásila verejné obstarávanie na vypracovanie projektu, ktorý je potrebný k vydaniu stavebného povolenia. Aby mohla požiadať o vydanie stavebného povoleniam, musí mať vlastnícky vzťah k všetkým pozemkom, na ktorých bude stavba umiestnená. Na ich výkup si necháva jeden rok. Po vydaní stavebného povolenia je potrebných pár mesiacov na vypracovanie ďalšej dokumentácie a môže začať proces hľadania zhotoviteľa, ktorý obchvat vybuduje,“ vysvetlil Jozef Mečiar.

Skryť Vypnúť reklamu

Dodal, že v celom procese existuje niekoľko kritických miest. Jedným z nich je podľa neho výkup pozemkov, ďalším rizikom sú peniaze na výstavbu samotného obchvatu. Stavba by mala stáť zhruba 80 miliónov eur.
„Samotný výkup je veľká neznáma a skúsenosti na Slovensku sú rôzne. A najmä, Slovenská správa ciest na to potrebuje mať vo svojom rozpočte peniaze. Ako jedinú možnosť financovania vidíme využitie fondov Európskej únie,“ podotkol.

Príprava dokumentácie

Obchvat by mal začať v priestore medzi vodnou nádržou Kráľová a obcou Kráľová nad Váhom. Po premostení Váhu by mal pokračovať obchvatom obce Dlhá nad Váhom, Večou a Trnovcom, kde bude končiť. Navrhovanú trasu, piaty variant, schválilo ešte bývalé ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií po dohode so šalianskou samosprávou a dotknutými obcami.

„Je v našom záujme, aby obyvatelia Šale neboli zaťažovaní negatívnymi dôsledkami a externalitami preťažených cestných komunikácií vedúcich cez mesto. Uvedomujeme si a plne chápeme ich postoje a požiadavky týkajúce sa zlepšenia dopravných pomerov. Chceme ich ubezpečiť, že robíme všetko, čo je v našich silách, aby sa výstavba obchvatu začala čo najskôr a zbytočne sa neodďaľovala. Aktuálny stav prípravy stavby nám však umožňuje rozbehnúť výstavbu obchvatu najskôr v roku 2015,“ napísal nám Martin Kóňa, hovorca Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR. Potvrdil, že v súčasnosti sú vo fáze prípravy dokumentácie pre stavebné povolenie.

„Až následne po zabezpečení finančných prostriedkov bude možné začať s výstavbou. S projektom sa počíta v zásobníku Operačného programu doprava na roky 2014 – 2020.“

Mýtne poplatky

Šaľania sa už dlhodobo sťažujú na dopravu v meste. V apríli protestovali proti kamiónom prechádzajúcim cez Šaľu. Cestu 1/75 totiž využívajú mnohí, aj zahraniční kamionisti, aby sa vyhli mýtnym poplatkom, ktoré platia pre diaľnice a rýchlostné cesty. Ministerstvo dopravy tento rok zaktualizovalo mýtny systém a návrh novelizácie vyhlášky počíta so spoplatnením úseku cesty 1/75 od Lučenca po Sládkovičovo. Do platnosti by mal vstúpiť 1. júla.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Získaj náskok pred štartom
  2. Buďte v najlepšej spoločnosti!
  3. Desať dôvodov, prečo študovať na Trnavskej univerzite
  4. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  5. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  6. Denník SME spolu s knihou Rozhovory o ľudskom tele
  7. Petra Vlhová venuje svoju prilbu do súťaže pre Plamienok
  8. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia
  9. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými?
  10. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami
  1. Veolia dostala exkluzívne do správy projekt SKY PARK
  2. AS EUBA vyhlasuje protest proti novele zákona o VŠ
  3. Firmy sa spojili s učiteľmi, rozhodli sa pomôcť chudobným žiakom
  4. Počas pandémie vzrástli obavy z právnych sporov
  5. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  6. A new, multifunctional centre will revive the Danube embankment
  7. BILLA má nový vernostný program pre deti – „SuperOsma“
  8. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia
  9. WESTech je distribútorom Dell Technologies na Slovensku
  10. Petra Vlhová venuje svoju prilbu do súťaže pre Plamienok
  1. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 19 030
  2. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID 15 770
  3. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať? 12 880
  4. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými? 8 135
  5. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia 7 590
  6. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 7 515
  7. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou 7 259
  8. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť 6 833
  9. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami 6 717
  10. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 6 381
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Nitra, Galanta a Šaľa - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Nitra

Ilustračné foto.

Od riaditeľov škôl zaznel jednoznačný názor, že sprístupnením vzdelávania len pre určitú skupinu žiakov by sa zamedzil prístup k rovnocennému vzdelávaniu zvyšným deťom.

2 h
Policajná akcia sa konala dnes v Nitre.

Obeť mali ponúkať cez internet.

2 h
Počet policajných kontrol sa od 3. marca zvýšil.

Na nákup ešte môžu ísť aj pozitívni. Pobyt na námestí nie je pobytom v prírode.

5 h
Ilustračné foto.

Materská škôlka Klások bude napĺňať filozofiu zelenej univerzity a učiť deti od útleho veku vzťahu k prírode.

5 h

Už ste čítali?