Film je súčasťou diplomovej práce jeho tvorcu Romana Hatalu.
ŠAĽA. Tridsiatnika Kamila zunoval stereotypný život a rozhodol sa ho radikálne zmeniť. Začal si užívať, podľahol alkoholu, automatom, dievčatám. Pre bohémsky život sa mu rozpadla rodina a končí ako bezdomovec.
Filmovú prvotinu Kolaps duše Šaľan Roman Hačo Hatala predstaví aj na filmovom festivale v Piešťanoch.
Úspešný na festivale
Šaľa má veľmi silnú a talentovanú umeleckú základňu. Patrí do nej aj neprofesionálny herec Divadla ŠOK Roman Hatala, ktorý sa rozhodol na chvíľu vymeniť „dosky za pľac“. Natočil film zasadený do súčasnosti, ktorého dej sa odohráva v Šali. Film je súčasťou jeho diplomovej práce na Univerzite sv. Cyrila a Metoda v Trnave, kde študuje masmediálnu komunikáciu.
„Mojím školiteľom je Vladimír Štric, slovenský režisér, ktorý mi pomohol s dramaturgiou, rozoberal som s ním celú koncepciu,“ hovorí Roman Hatala. Scenár k filmu začal písať minulý rok vo februári, v auguste už natáčal.
Odvtedy, čo film uzrel svetlo sveta, putuje po filmových prehliadkach. Na jednej z nich nazvanej Cineama obsadil druhé miesto v kategórii hraných filmov. Kolaps duše predstaví jeho autor aj na septembrovom medzinárodnom filmovom festivale v Piešťanoch Cinematik 2012. „Niektoré veci spomaľovali dej, respektíve boli zbytočné, preto som pôvodnú verziu stiahol a po úprave má film 53 minút,“ vraví Hatala.
Okrem toho, že film režíroval, produkčne ho zastrešoval, stvárnil v ňom aj hlavnú rolu. Táto trojkombinácia bola podľa jeho slov na roztrhanie.
„Keď ste na pľaci ako režisér aj producent, je to podľa mňa „dokonalá schíza", lebo ako producent strážite peniaze, ponáhľate sa a stále niečo naháňate, a na druhej strane ako režisér, tvorca, umelec, ktorý potrebuje mať ten záber čo najdokonalejší a tomu prispôsobuje aj scény a výpravu. Ešte k tomu si odbehnete pred kameru, takže mal som niekedy sám problém sa vyrovnať, čo vlastne chcem a kto som. Druhýkrát to už nespravím, hoci to bola pre mňa veľká skúsenosť.“
Európska kinematografia
Zaujímavosťou na filme je okrem iného aj to, že počas neho nie je hlavnej postave vidieť do tváre. Režijný experiment s odstupom času hodnotí Roman ako úspešný vďaka kladným ohlasom divákov.
„Hlavný predstaviteľ je kamerovaný po celý čas z takých uhlov, aby mu nebolo vidieť do tváre, maximálne je mu vidieť ústa, je zboku, zozadu, tvár si odhalí až na konci. Má to svoj dôvod a divák na konci pochopí prečo,“ vraví režisér filmu, na ktorého konci nečakajte happyend. Smutný záver si zvolil Roman preto, že je mu bližšia európska kinematografia ako americká.
„Kamil pri konci ľutuje to, čo urobil a chce sa vrátiť naspäť k manželke a k životu, ktorý viedol predtým, ale ako príbeh ukáže, cesty späť niet. Zdalo by sa mi smiešne ukončiť to nejakým šťastným koncom, už samotný názov napovedá, že je to o kolapse duše hlavného predstaviteľa.“
Scenár písaný na mieru
Vo filme hrajú väčšinou šalianski herci z Divadla ŠOK a Materinky, ktorých členom je aj Roman Hatala. Keďže hercov, ako vraví, veľmi dobre pozná, už pri písaní scenára vedel, kto čo bude hrať. A že bol scenár písaný na mieru, o to ľahšie sa mu vraj pri natáčaní s hercami pracovalo. Do postáv tiež obsadil Erika Peťovského z Novej scény a Mariána Labudu ml.
„Scénu, v ktorej sa hlavný predstaviteľ dostáva medzi bezdomovcov, som natáčal priamo v bezdomoveckom hniezde Karola a Jana pri Váhu. Keď sme tam dobehli s celým štábom aj s hercami, strašne to tam zapáchalo a viacerí s tým mali problémy. Boli šokovaní, kam som ich dotiahol, niektorí herci mali tenisky od výkalov. Ale aj takéto veci prináša so sebou natáčanie,“ dodáva s úsmevom Roman Hatala, ktorý už v hlave nosí scenár k ďalšiemu filmu. Detaily k nemu však prezradiť zatiaľ nechcel.