NITRA. Už svoju 62. sezónu nedávno uzavrelo Divadlo Andreja Bagara. Uviedlo v nej sedem premiér, ktoré sa stretli s priaznivým diváckym ohlasom.
Divácky najúspešnejšou sa stala inscenácia Pýcha a predsudok, ktorá dostala aj najviac hlasov v rámci ankety o najobľúbenejšieho herca, herečku a predstavenie sezóny.
Nosné projekty
„Medzi inscenáciami boli dva nosné projekty na veľkej scéne – či už reprezentant svetovej muzikálovej klasiky Sladká Charity alebo celoslovenská premiéra dramatizácie románu Jane Austinovej Pýcha a predsudok,“ hovorí Svetozár Sprušanský, šéfdramaturg a režisér DAB. „Predstavenia, ktoré sme uviedli v štúdiu, výrazne dopĺňali rôznorodosť a farebnosť mozaiky toho, čo DAB divákom ponúka. Z repertoáru absolventov VŠMU sme prevzali komické predstavenie Bola raz jedna trieda, určené najmä mladému publiku. Uvedením hry Dark Play o probléme virtuálnej reality a manipulácie v počítačovom svete sme pokračovali v projekte Ty kokso! Zaujímavým komediálnym exkurzom do severských kultúr bolo predstavenie Kto je tu riaditeľ?“
K hrám pre mladších divákov sa zaradila aj hra Dvaja úbohí Rumuni hovoriaci po poľsky. Je pohľadom na vnímanie reality a mladého človeka prostredníctvom súčasnej drámy. Skôr narodených divákov v závere sezóny potešili premiérou hry Korepetítor, ktorá bola venovaná okrúhlemu jubileu Evy Večerovej. Titul hovorí o rôznych podobách lásky a vzťahov medzi mužom a ženou.
„Najúžasnejšie na všetkých uvedených inscenáciách je to, že ponúkajú nielen iný pohľad na témy, ktoré poznáme či rôznorodosť režijného spracovania, ale predovšetkým – a to je azda to najhlavnejšie – skvelé herecké výkony domácich i hosťujúcich hercov,“ zdôraznil Sprušanský.
„Rumuni“ možno pôjdu do Prahy
Názory divákov na hru Dvaja úbohí Rumuni hovoriaci po poľsky sa rôznili. Predstavenie krátko po uvedení skončilo derniérou. Ako šéfdramaturg zdôvodnil, DAB musí ponúkať hlavný prúd ale aj off program. „Vždy sa snažíme, aby sme na javisko preniesli súčasné podoby svetovej dramatiky aj v pozícii mladého experimentálneho režijného pohľadu. Titul Dvaja Rumuni... ponúkol cez režijnú optiku Júlie Rázusovej to najaktuálnejšie zo súčasnej svetovej dramatickej spisby. Táto hra si získala taký okruh divákov, aký v Nitre „vydá“ – či už mladé alebo alternatívne zmýšľajúce publikum,“ vysvetľuje Sprušanský.
„Inscenácia v máji zaujala domácu aj zahraničnú kritiku na festivale Nová dráma v Bratislave, kde získala cenu študentskej poroty. Napriek tomu, že hra mala už na domácej scéne derniéru, vyzerá to tak, že na jeseň by sme sa s ňou v rámci Fokus novej drámy mali predstaviť v divadle Archa v Prahe.“
Domáci divák chce najmä zábavu
Podľa Sprušanského je vždy dobré, keď divadlo uspokojí čo najviac očakávaní divákov - niekto príde do divadla zabaviť sa, zrelaxovať, zasnívať, iný popremýšľať, možno aj a s cieľom byť atakovaný novými estetickými či myšlienkovými prúdmi.
„Mám pocit, že na Slovensku publikum vo väčšej miere od divadla očakáva zábavu a uvoľnenie. To ale neznamená, že divadlo by malo rezignovať aj na tú inú, takisto veľmi dôležitú funkciu – pôsobiť esteticky a myšlienkovo, provokovať ľudí k úvahám o tom, ako žijú, ako sa správajú, ako myslia. Po odchode z divadla možno začnú aj inak nazerať na svoj spôsob existencie v dnešnom svete,“ zhodnotil Sprušanský.