NITRA. Chrenovský most má za sebou prvý rok prevádzky. Po jeho otvorení sa výrazne zvýšila intenzity dopravy na križovatke ulíc Trieda A. Hlinku - Slančíkovej. Treba na nej zvýšiť počet jazdných pruhov.
Okresný dopravný inšpektorát už vlani predložil takýto návrh mestu. „Usporiadanie jazdných pruhov v súčasnosti zvádza vodičov porušovať pravidlá cestnej premávky. Cesta je dosť široká, takže sa tam vojdú tri autá, ale jazdné pásy sú vyznačené len dva,“ upozorňuje dopravný inžinier Andrej Sitkey.
Vyznačenie ďalšieho pásu bez rozšírenia cesty na úkor zelene nie je možné, pretože by neboli dodržané normy.
Chodníky sú zu dreva, v zime sa menia na klzisko. Chemický posyp je nad riekou zakázaný. Foto: (JK)
Mesto rokuje s Granviou
„Nad úpravou križovatky ulíc Slančíkovej - Trieda A. Hlinku sa zvažuje, ale nie sú zatiaľ na ňu uvoľnené finančné prostriedky v rozpočte mesta,“ povedal Andrej Jančovič z radnice.
Viceprimátor Štefan Štefek nám povedal, že o investícii rokuje so spoločnosťou Granvia, ktorá postavila rýchlostnú cestu R1. Malo by ísť o kompenzáciu za sťaženú situáciu v Nitre počas jej výstavby.
Viac áut je aj na križovatke Kmeťkova - Mostná. „Predpokladali sme, že tu zaťaženie stúpne neúmerne, tieto predpoklady sa nesplnili. Zaťaženie stúplo, ale nie na neúnosnú mieru,“ povedal Ján Pánský z radnice.
Potvrdili to aj na dopravnom inšpektoráte. „K výraznému nárastu dopravy na Kmeťkovej nedošlo, pretože v tejto oblasti je možnosť väčšieho rozptylu dopravy, napríklad na Wilsonovo nábrežie, Fraňa Mojtu či Boženy Nemcovej,“ povedal Sitkey.
Foto: (JK)
Kruhový objazd neplánujú
Most funguje tak, ako bol skolaudovaný, žiadne zmeny v organizácii dopravy za rok nenastali. Niektorí vodiči by však uvítali, keby bola z chrenovskej strany okružná križovatka.
„Autá idúce zo Slančíkovej na most musia dávať prednosť sprava. Ak ide autobus, je to natesno. Potom sa musia autá rozbehnúť rýchle na most, aby neprišlo ku kolízii s ďalšími autami prichádzajúci po hlavnej sprava,“ napísal nám vodič Karol z Nitry.
„Zatiaľ sa s okružnou križovatkou neuvažuje. Pri zmene organizácie dopravy je potrebné brať do úvahy aj križovatku s Wilsonovým nábrežím, ktorá je realizovaná ako klasická priesečná. Priepustnosť týchto križovatiek by bola rozdielna,“ upozornil Pánský.
Popod most vedie cyklistický chodník a chodník pre chodcov. Foto: (JK)
Odľahčil dva staré mosty
Nový most otvorili vlani v júni, radnicu vyšiel 4 milióny eur. Postavili ho neďaleko miesta, kde bola predtým lávka pre peších z roku 1969. Odľahčil dva staršie mosty, ktoré spájajú Chrenovú so Starým mestom.
„Jeho vybudovanie má strategický význam pre dopravu v meste, hlavne pri presmerovávaní dopravy v prípade nepredvídaných udalostí,“ povedal Ján Pánský z radnice.
Nový most zásadne pomôže aj pri plánovanej rekonštrukcii Univerzitného mosta. Bude slúžiť ako obchádzková trasa. „Túto rekonštrukciu si bez Chrenovského mosta nevieme predstaviť. Predbežne má trvať až šesť mesiacov,“ poznamenal Pánský.
Koľko áut po novom moste denne prejde, zatiaľ nikto nespočítal.
Foto: (JK)
Problematický smer
Dopravný inšpektorát považuje organizáciu dopravy na moste za štandardnú a adekvátne vyznačenú. Pripustil však, že smerové vedenie jednotlivých jazdných pruhov je problematické.
Výraznou mierou to ovplyvnila vzájomná poloha mosta a priľahlých komunikácií, keďže most nie je umiestnený priamo v osi ulíc Slančíkovej a Kmeťkova.
„Uvedené problémy by vyriešili len stavebné úpravy dotknutých komunikácií,“ povedal Andrej Sitkey z dopravného inšpektorátu.
Chrenovský most bude slúžiť ako obchádzková trasa pri rekonštrukcii Univerzitného mosta. Foto: (JK)
Most nahradil lávku pre peších. Vlani ju zbúrali. Foto: (JK)