GALANTA. Vlastivedné múzeum v Galante by sa malo rekonštruovať. Kedy začnú práce, je však otázne, keďže v súčasnosti riadiaci orgán pre regionálny operačný program kontroluje doplnenú dokumentáciu verejného obstarávania na stavebné práce. Tú nariadil Úrad pre verejné obstarávanie.
Z podkrovia vyniesli desať áut holubieho trusu
Vlastivedné múzeum v Galante vzniklo v roku 1969. Z jeho pôvodného sídla – neogotického kaštieľa v Galante, ho v roku 1990 presťahovali do budovy bývalej banky na Hlavnej ulici. Priestorové podmienky budovy postavenej začiatkom 20. storočia a materiálno-technické vybavenie už v súčasnosti podľa jej riaditeľa Jozefa Kepperta nevyhovujú prevádzkovým nárokom.
„Keď sme sem prišli, zistili sme, že zateká, v pivnici zase stála voda, nedal sa zapojiť počítač, lebo vyhadzovalo poistky, fasáda a niektoré okná boli tiež poškodené, skrátka žalostný stav. Pre zaujímavosť, z podkrovia sme vyniesli za desať veľkých áut holubieho trusu,“ hovorí Keppert. Dodal, že budovu sa im časom podarilo dať ako - tak „do poriadku“, pre depozitáre, ktoré boli 20 kilometrov od mesta, našli tiež miesto priamo v Galante. Ukázalo sa však, že výstavné priestory múzea sú veľmi obmedzené.
„S bývalým primátorom sme dali hlavy dokopy a vymysleli sme projekt, ktorým by sme rozšírili pôvodné priestory a zmodernizovali by sme vnútorné vybavenie. Zvýšili by sme tým rozsah a kvalitu poskytovaných služieb a bezpečnosť a ochranu našich zbierkových predmetov. Spravujeme ich 20 925, vrátane 2 vodných kolových mlynov, domu ľudového bývania a 4 expozícií mimo múzea,“ vysvetľuje riaditeľ.
Architektonická štúdia Prístavba múzea - Galanta vznikla ešte v decembri 2007. Vypracoval ju Pavel Nagy, zodpovedným projektantom bol Ján Špánik.
Vnútorné vybavenie
Realizácia projektu bola naplánovaná na 24 mesiacov, mala trvať od januára 2011 do decembra 2012. Práce meškajú, pretože Riadiaci orgán pre Regionálny operačný program (RO pre ROP) kontroluje verejné obstarávanie – už realizovanú súťaž na dodávateľa stavebných prác. Tú nariadil Úrad pre verejné obstarávanie.
„Túto dokumentáciu postúpil v decembri 2011 na kontrolu Úradu pre verejné obstarávanie. Ten vyzval TTSK na opätovné vyhodnotenie splnenia podmienok účasti k predmetnému verejnému obstarávaniu. TTSK výzvu rešpektoval a súvisiacu dokumentáciu odoslal na RO pre ROP. K dnešnému dňu nám nie je známe stanovisko,“ upresňuje Ivan Krajčovič z Trnavského samosprávneho kraja.
Dodal, že pre neukončený proces verejných obstarávaní trnavská župa požiadala o predĺženie lehoty na predloženie overenej dokumentácie príslušných obstarávaní.
To, že RO pre ROP aktuálne posudzuje túto žiadosť, potvrdila aj hovorkyňa ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Magda Tóth Želeňáková. Má ísť podľa nej o obstarávania na vnútorné vybavenie a informačno-komunikačné technológie.
„Ktoré prijímateľ bez odôvodnenia nepredložil v stanovenej lehote,“ vraví Tóth Želeňáková.
Dodatok k Zmluve o poskytnutí nenávratného finančného príspevku je podľa jej slov možné vyhotoviť až po kontrole dokumentácie verejného obstarávania na všetky aktivity projektu na základe podpísaných zmlúv.