Voľakedy Michal Ilečko plietol aj 12 - 14 h denne, po troch bypassoch sa dnes k osnove postaví každý druhý–tretí deň na dve-tri hodinky. Hoci sa to nezdá, na makramé treba mať fyzičku.
NITRA. Nevšednou výstavou sa v Ponitrianskom múze predstavuje nitriansky umelec Michal Ilečko. Vystavuje takmer 20 diel – veľkorozmerných obrazov vytvorených techniku makramé a obrazov v kombinovanej technike akryl – makramé.
Svoju prvú výstavu v PM mal umelec v roku 2004, volala sa príznačne Čaro uzlov. Súčasná expozícia nesie názov Čisté modré nebo, v múzeu potrvá do 16. septembra.
Inšpirovali ho festivaly
Umeleckej tvorbe sa Michal Ilečko venuje už vyše 45 rokov. Sklony k výtvarnému umeniu sa u neho prejavovali už na základnej škole, kde sa vraj však so spolužiakmi na hodinách výtvarnej výchovy nudil. Nebavilo ho tvoriť na zadané témy. Popri tom ešte recitoval, písal a hral divadlo.
Na gymnáziu, ktoré skončil v roku 1963, ešte netušil, čím chce byť, ale jeho umelecké formovanie nadobúdalo jasnejšie obrysy. V štúdiu pokračoval na Pedagogickej fakulte v Nitre, kde sa zaúčal do viazania prvých uzlov, do maľovania i rezbárstva.
Po skončení PF sa začal viac venovať makramé, vyrábal drobné darčekové predmety a bytové doplnky. Neskôr začal s tvorbou väčších dekoratívnych obrazov. Podľa fotografií, ktoré robil na folklórnych festivaloch ma Myjave, Očovej, Terchovej či Východnej, vznikali jeho ručne pletené nástenné obrazy s tematikou ľudových muzikantov a tancujúcich fokloristov. Zhruba 30 výstavami sa autor dosiaľ predstavil na Slovensku a v Česku, ale až 140 jeho diel s folklórnymi motívmi sa dostalo do rôznych končín sveta – USA, Kanady, Španielska či Luxemburska. Svoj najväčší obraz Zbojnícke variácie, ktorý má na ploche 15 metrov štvorcových 11 postáv, je až v Pensylvánii. Pracoval na ňom trištvrte roka.
Symbolika v obrazoch
Na výstave v Ponitrianskom múzeu autor predstavuje veľkoplošné makramé diela i obrazy v kombinovanej technike, ktorej sa venuje najmä posledné tri roky. Sú to obrazy maľované akrylovými farbami doplnené pletenými motívmi. Keď sa chce človek naučiť robiť takéto obrazy, musí podľa autora vedieť dobre skicovať, mať nápaditosť a predstavivosť.
Výstava má názov Čisté modré nebo. Podľa umelca preto, lebo ho tak chce vidieť. Umenie by malo byť čisté ako vodná kvapka, ako nebeská obloha.
„Z námetov tu môžete vidieť folklór, tanec, ľudovú svadbu, zbojnícke motívy, poľovníctvo, rybárstvo, pastierstvo, vinohradníctvo ale aj motívy môjho vnútorného sveta. Napríklad obraz v kombinovanej technike Vďaka ti, život symbolicky približuje momenty z môjho života – srdce predstavuje moju ťažkú operáciu srdca, slnečnica a muzikanti oslavu života a chrám prezrádza, že ruský lekár Peter Verchovodko z bratislavskej kliniky, ktorý ma operoval, je pravoslávneho vyznania,“ prezradil autor.
Sisal derie prsty
Makramé sa venuje od 22 rokov, ako materiál používa sisalový špagát v kombinácii s drevom, sklom, keramikou a kovom. Hudobníkom z makramé dá do rúk vyrezané drevené hudobné nástroje – gajdy, husle, píšťalky, vinárov na obrazoch dopĺňajú drevené súdky, sklené či keramické krčiažky. „Rastlina sisal rastie v Afrike, je to pre mňa najvďačnejší materiál - dobre sa čistí a výborne sa farbí. Pracoval som aj s jutou či lykom, ktoré je také hladké. Do lykovej tašky som naložil aj 30 pív, keď sa oká roztiahli. Uzly zo sisalu, ktorý je drsný, držia najpevnejšie,“ vysvetľuje Ilečko. „Sisalový špagát však drasticky pôsobí na ruky, je hrubý, derie a páli prsty. Musíte vedieť, ako ho správne držať.“
Voľakedy umelec plietol aj 12-14 h denne, po troch bypassoch sa dnes k osnove postaví každý druhý–tretí deň na dve-tri hodinky. Hoci sa to nezdá, treba mať na to fyzičku.
Vyrobil 2,5 m vysokého fujaristu
V posledných troch rokoch sa Michal Ilečko začal venovať aj rezbárstvu. V Univerzite tretieho veku študuje tretí rok kombináciu výtvarná tvorba a ľudové remeslá. „Vlastne som sa k rezbárčine po rokoch vrátil, vidím ju jasnejšie, hlbšie. Môj otec bol rezbár, mám pre to isté vlohy, o ktorých som sám predtým nevedel,“ hovorí 67-ročný umelec, ktorý k drevu „pričuchol“ okolo tridsiatky. Rezbárske práce má zatiaľ vo svojej súkromnej galérii v Zbehoch, naposledy robil z topoľového dreva 2,5 metra vysokého fujaristu.
Michal Ilečko s najväčším obrazom výstavy - 4 m štvorcové veľkou Koštovačkou.
Vďaka ti, život.
Corgoň.
Očovské paastorále.
Prešovačka.
Nebeské pastorále. FOTKY: (ČE)