Turistov chcú informovať inými spôsobmi.
ZLATÉ MORAVCE. Tri terminály mali poskytovať občanom aj návštevníkom mesta rýchle, prehľadné a aktuálne informácie o dianí v Zlatých Moravciach aj okolí.
Infokiosky v kultúrnom stredisku, pri diskonte a neďaleko autobusovej stanice spustili v marci 2007, no funkčné boli len niekoľko mesiacov. Po necelých dvoch rokoch prestali fungovať a odvtedy sú mestu nanič.
Chládek: Je to laxný prístup mesta
Infokiosky financovali z projektu pripraveného župou. Peniaze naň išli z európskych zdrojov a na financovaní sa podieľal aj kraj.
Zlaté Moravce infokiosky spolufinancovali tiež. Podľa poslanca Ľudovíta Chládeka dalo mesto na každý stánok štyristo eur.
Primátor Peter Lednár nemá informáciu, koľko mesto doteraz investovalo do infokioskov.
„Nedokážem sa k tomu vyjadriť, lebo v účtovných záznamoch z predchádzajúceho volebného obdobia sa nič podobné nenachádza,“ povedal primátor.
„Nedostali sme to zadarmo a naozaj neviem, prečo sa k nim mesto tak laxne postavilo,“ hovorí poslanec Chládek, ktorý kritizoval, že miesta, kde majú dostať ľudia informácie, sú už niekoľko rokov nefunkčné.
S tým súhlasia aj obyvatelia, ktorí veria, že stánky by pomohli v informovaní turistov o atrakciách. „Malo by sa to spojazdniť, máme tu všeličo v tomto meste,“ povedala Božena Valkovičová
Mesto: Kiosky sa kazili, nemáme záujem
Infokiosky ostali nefunkčné ešte za primátorovania Serafíny Ostrihoňovej. Už vtedy to mestu neprekážalo a elektronické terminály nespojazdnilo.
Podľa Chládeka museli stánky čeliť aj útokom vandalov. Agresívne reagovali napríklad na kiosk pri stanici, na ktorý počas dňa svietilo slnko, a tak ľudia na ňom nič nevideli ani keď ešte fungoval.
Súčasné vedenie mesta s infokioskami ako nástrojom na informovanie verejnosti nepočíta. Hovorilo sa o tom, že kraj by mohol ponúknuť kiosky samosprávam na odpredaj, radnica ale doteraz žiadnu ponuku zo župy nedostala.
„Ak by aj ponuka prišla, mesto vzhľadom k tomu, že kiosky si vyžadovali neustály servis pre ich zlyhanie, nemá záujem o tieto informačné systémy. V budúcnosti uprednostníme iné možnosti,“ povedal primátor Peter Lednár.
Na informovanie obyvateľov aj návštevníkov mesta podľa neho zatiaľ slúži stánok Turistickej informačnej kancelárie, mestský úrad, info tabule v meste a webové stránky mesta.
Prišla aj turistka z Kanady
V turistickej kancelárii nás informovali, že od začiatku leta prišlo požiadať o informácie požiadať zhruba dvesto ľudí. Veľká časť z nich boli cudzinci, najmä z Čiech a Poľska.
Turistkou z najvzdialenejšej krajiny, ktorá zháňala informácie o regióne, bola žena z Kanady.
Ľudí najčastejšie zaujímajú pamiatky a atrakcie v meste a okolí, ale aj možnosti ubytovania.
Infokiosky
Sú to informačné elektronické panely, ktoré textovou aj obrazovou formou informovali ľudí o aktuálnom dianí v meste. Prinášali informácie z kultúry, spoločenského života, svoje informácie o voľných pracovných miestach a rekvalifikáciách tam dopĺňal napríklad aj úrad práce. Turistom zase mohli poslúžiť texty o pamiatkach a atrakciách v Zlatých Moravciach a okolí. Stánky boli napojené na internet. V mestách Nitrianskeho kraja ich inštalovali 23.
Tomáš Holúbek