Organizátori nevylučujú ďalší protest do konca roka. Pre nízku účasť počas minulého utorka však zmenia jeho formu - zinscenujú dopravnú nehodu.
ŠAĽA. Všeobecné odpovede z ministerstva dopravy o obchvate Šale a termín jeho výstavby, ktorý rezort nevie podľa Šaľanov zaručiť, ich opäť prinútil protestovať.
Tentoraz zvolili akčnejšiu formu - jazdu na bicykloch po kruhovom objazde v mestskej časti Veča. V čase dopravnej špičky blokovali dopravu, ktorá kolabovala.
Petíciu odovzdali na ministerstvo
Ministerstvo zaradilo úsek cesty 1/75, ktorá prechádza aj Šaľou, od 1. júla do siete spoplatnených úsekov ciest prvej triedy. Priemerná sadzba bez rozdielu kategórie vozidla tak stojí na tejto ceste 12,2 centov za kilometer, na D, RC 16,8 centov za kilometer.
Šaľania vravia, že aj napriek mýtnemu opatreniu sa počet kamiónov prechádzajúcich mestom výrazne neznížil.
„Domy na Nitrianskej ceste sa otriasajú od kamiónov, je to nenormálne,“ zhodli sa manželia Szárazovci. Patrili medzi zhruba 20 protestujúcich, ktorí prišli podporiť cykloblokádu. Akcia niektorých šoférov uviaznutých v kolóne rozčuľovala, aktivistov aj novinárov častovali vulgarizmami. Vyčítali miesto protestov, namiesto v Šali by mali byť vraj v Bratislave.
„Preto sa niektorí ľudia nepripájajú, lebo majú pocit, že blokujeme domácich,“ povedal jeden zo spoluorganizátorov Róbert Andráši. Pre nízku účasť tak organizátori zmenia formu ďalšieho protestu - zinscenujú dopravnú nehodu. Či ho spravia ešte do konca roka, závisí od odpovede ministerstva dopravy na ich list, ktorý by mali poslať tento týždeň.
„Cieľom stretnutia bolo pokračovať v dialógu s ministerstvom, pretože výkup pozemkov, ktorý je nutný na výstavbu obchvatu mesta, ešte neprebieha a v budúcoročnom rozpočte nie sú na to ani vyčlenené peniaze. Šaľa so svojou spádovou oblasťou 45-tisíc obyvateľov si zaslúži lepšie životné prostredie a lepšie jednanie zo strany štátnych úradov,“ povedal Andrej Csillag. Stál aj za petíciou za obchvat, ktorú aktivisti odovzdali rezortu deň pred cykloblokádou. Od júna ju podpísalo 2680 ľudí.
Výkup pozemkov až po projektovej dokumentácii
Výstavba obchvatu je naplánovaná na rok 2015. Momentálne sa podľa hovorcu ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Martina Kóňu pracuje na projektovej dokumentácii pre stavebné povolenie. Platí podľa neho pritom, že ideálnym časom na výkup pozemkov je až po tom, ako je táto dokumentácia hotová.
Ktorou investíciou v poradí je na zozname obchvat Šale, nám hovorca nevedel povedať, podľa informácií aktivistov má ísť o 180. miesto.
„Výstavba ciest je komplikovaný proces, do ktorého vstupuje veľa faktorov, a preto sa nedá naplánovať ako zoznam stavieb od prvej do poslednej a hovoriť o presnom poradí. Samozrejme, uvedomujeme si situáciu v meste a robíme všetko pre to, aby sme tento obchvat postavili v naj- bližšom možnom termíne. Ten je však limitovaný stavom príprav, v akom sme tento úsek dostali, a financiami, ktoré máme na výstavbu ciest zo štátneho rozpočtu a z eurofondov,“ dodal hovorca.
FOTO: (LAZ)